گذری بر زندگی حضرت زینب(س) از مدینه تا مدینه

حضرت زینب (س) زني دانشمند، سخن‏ور، فصيح و بليغ بود و نايب خاص امام حسين عليه‏السلام در بيان حلال و حرام الهي بود و روايت است که در اسارت هنگامي که امام سجاد عليه‏السلام بيمار بودند مردم در حلال و حرام به زينب(س) مراجعه مي‏کردند و او هم پاسخ آنان را مي‏داد.
گذری بر زندگی حضرت زینب(س) از مدینه تا مدینه
1401/09/09 - 10:21
تاریخ و ساعت خبر:
143555
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - همدان- اعظم محسنی امجد : حضرت زینب کبري (س) در روز پنجم جمادي الاولي سال پنجم یا ششم هجري قمري در شهر مدینه به دنیا آمد. بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت. گفته شده است که جبرییل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رسانده است.
معروف‌ترین نام ایشان زینب است که در لغت، به معنای «درخت نیکو منظر وخوشبو» آمده و معنای دیگر آن «زینت پدر» است.
کنیه گرامی شان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: عالمه غیر معلمه،نائبة الزهرا، نائبة الحسین، ملیکة النساء، عقیلة النساء، عدیلة الخامس من اهل الکساء، شریکة الشهداء، سیدة العقایل، سرابیهاو...
او زني دانشمند، سخن‏ور، فصيح و بليغ بود و نايب خاص امام حسين عليه‏السلام در بيان حلال و حرام الهي بود و روايت است که در اسارت هنگامي که امام سجاد عليه‏السلام بيمار بودند مردم در حلال و حرام به زينب(س) مراجعه مي‏کردند و او هم پاسخ آنان را مي‏داد.
زینب کبری سلام الله علیها که پرورش یافته مکتب وحی بودند سیره و روشی برگرفته از تعالیم قرآنی داشتند. و هر کدام از ابعاد زندگیشان نشانی از آیات قرآن است. اگر ایشان صبور است چون خداوند در قرآن کریم انسانها را به صبر توصیه کرده است و اگر رفتاری عالمانه از خود بروز می داد علمشان از علوم قرآنی منشأ می گرفت. ولایتمداری، حیاء و سایر ویژگی های شخصیتی این بانوی بزرگوار تداعی گر آموزه های ناب وحی الهی است. بنابراین سیره ایشان می تواند مصداقی در تبیین آیات قرآنی به شمار آید.
مهمترین درس از زندگی حضرت زینب (س) شناخت زمانه و عمل به تکلیف خود و نهراسیدن از مشکلات و سختی‌های دفاع و عمل به تکلیف است. مهمترین تکلیف برای حضرت حمایت و دفاع همه جانبه از صاحبان ولایت در زمان حیات خود بود.
حضرت زینب عالمه غیر معلمه بود
امام سجاد (علیه السلام) خطاب به عقیله بنی هاشم، زینب کبری (سلام الله علیها) می‏ فرمایند:
«یا عَمَّةِ ... أنتِ بِحَمدِ اللهِ عالمةٌ غیرُ مُعلَّمَةٍ، و فَهِمَةٌ غیرُ مُفَهَّمَةٍ».
عمه جان، تو عالمی هستی بدون اینکه معلم داشته باشی، و فهمیده ‏ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو فهمانده باشد.
حضرت زینب محدثه بود
حضرت زینب کبری (س) علم منایا و بلایا (مرگ‏ها و پیشامدهای سخت) را می ‏دانسته، امام سجاد (ع) می فرمودند:ای خواهر پدرم! خدای را شکر و سپاس، تو دانایی هستی که کسی به تو نیاموخته، و فهمیده و درک کننده ‏ای هستی که کسی به تو نفهمانده است»، دلیل و راهنما است به این که زینب دختر امیرالمؤمنین (س) محدثه بوده، یعنی همه چیز به او الهام می ‏شده و در دلش آشکار می‏ گشته است.
همچنین علم و دانش او از علوم لَدُنّیة (علومی که از استاد فرا نگرفته، بلکه از جانب خدای عزوجل) بوده است.
عقیله بنی هاشم‏
در برخی روایات است که او را مجلس علمی بود و زنان به قصد آموختن احکام دین نزد او می‏رفتند. این صفات برجسته که برای هیچ یک از زنان معاصر او فراهم نشده است، زینب را از دیگران ممتاز ساخت؛ چنان که او را عقیله ی بنی هاشم می‏ گفتند و از وی حدیث فرا می‏ گرفتند.
مفسر قرآن‏
روزی «کهیعص» (سوره مریم، آیه ۱) را تفسیر می ‏نمود که ناگاه امیرالمؤمنین (ع) به خانه او آمد و فرمود: ای نور و روشنی دو چشمانم! شنیدم برای زن‏ها «کهیعص» را تفسیر می‏نمایی؟
زینب (س) گفت: آری. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: این رمز و نشانه ‏ای است برای مصیبت و اندوهی که به شما عترت و فرزندان رسول خدا(ص) روی می ‏آورد. پس از آن مصایب و اندوه‏ها را شرح داد و آشکار ساخت. پس آن گاه زینب گریه کرد.
گفتن مسائل شرعی‏
مردم در مسائل حلال و حرام به او مراجعه کرده از او می‏ پرسیدند، تا اینکه حضرت سجاد (ع) بهبود یافت.
آینه تمام نمای مقام رسالت و امامت‏
یکی از بزرگترین زنان اهل بیت از نظر حسب و نسب و از بهترین بانوان طاهر، که دارای روحی بزرگ و مقام تقوا و آیینه تمام نمای مقام رسالت و ولایت بوده، حضرت سیده زینب، دختر علی بن ابی طالب - کرم الله وجه ها - است که به نحو کامل او را تربیت کرده بودند و از علم و دانش خاندان نبوت سیراب گشته بود.
ایراد خطبه در کودکی‏
حضرت زینب (س) در حدود شش سالگی، خطبه غرا و طولانی مادرش حضرت زهرا (س) را که در مسجد النبی، پیرامون فدک و رهبری امام علی (ع) ایراد کرد، حفظ نموده بود، برای آیندگان روایت می‏کرد، با اینکه آن خطبه هم مشروح و طولانی است و هم واژه‏ ها و جمله ‏های دشوار و پر معنی و بسیار در سطح بالا دارد و این از عجایب روزگار است و دیگران آن خطبه را از زینب (س) نقل نموده‏ اند.
_______________
منبع: ۲۰۰ داستان از فضایل، مصایب و کرامات حضرت زینب (سلام الله علیها)، نویسنده: عباس عزیزی.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گذری بر زندگی حضرت زینب(س) از مدینه تا مدینه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو