بیماری های مزمن غیرواگیر دار در کمین افراد چاق

یک متخصص تغذیه گفت: افرادی که چاق هستند قاعدتا بیشتر در معرض خطر بیماری های مزمن غیر واگیر مثل بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت ، فشار خون بالا و حتی سرطان ها قرار می گیرند بسیاری از انواع سرطان ها ارتباط تنگاتنگی با وزن افراد دارند.
بیماری های مزمن غیرواگیر دار در کمین افراد چاق
1401/11/08 - 09:00
تاریخ و ساعت خبر:
144704
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - لرستان - در خدمت دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پیرامون چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی هستیم.
دکتر مهناز مردانی در تعریف بحث چاقی گفت : چاقی و عوارض ناشی از بروز چاقی در افراد وجود دارد . چاقی در واقع یک بیماری مزمن می باشد که از جمله علائم ظاهری فرد چاق تجمع بیش از حد چربی در قسمت های مختلف بدن هست .
از نظر علمی وزن بدن فرد را وقتی که در تناسب با قدش سنجیده می شود خیلی بیشتر از مقدار استاندارد می باشد .
دکتر مردانی گفت : برای این که متوجه شویم که آیا فرد دچار اضافه وزن و عارضه چاقی هست یا این که در دامنه ی نرمال وزن به سر می‌برد یک راهکار علمی و بسیار ساده وجود دارد که همه ی افراد می توانند برای خودشان محاسبه کنند و متوجه شوند که آیا وزنشان در دامنه ی نرمال وجود دارد یا خیر ؟ این روش در واقع تعیین شاخص توده بدنی هست که وزن فرد را بر اساس کیلو گرم درصورت کسر قرار می دهیم و قدش را بر اساس متر در مخرج کسر قرار می دهیم که وزن را بر مجذور قد تقسیم می کنیم یعنی قد بر اساس متر ضربدر خودش می کنیم در مخرج کسر و در صورت هم وزن خود را قرار می دهیم تقسیم این دو تا عدد بر هم دیگه یک عددی بدست می آید که به اصطلاح شاخص توده بدنی نام دارد . اگر این عدد به دست آمده حدود ۱۹/۸ تا ۲۴/۹باشد می گوییم که این شخص یک وزن در دامنه ی نرمال دارد . اما اگر وزن فرد از ۲۴/۹ بیشتر باشد تا ۲۹/۹ ، این فرد دارای اضافه ی وزن هست و اگر که عدد به دست آمده ۳۰ و بالاتر از ۳۰ باشد این شخصی که مد نظر ما هست مبتلا به یکی از درجات چاقی محسوب می شود .

این متخصص تغذیه در پاسخ به اینکه چاقی چرا اتفاق می افتد و چه عواملی می توانند منجر به چاقی در فرد شود گفت : یکی از دلایلی که می تواند باعث ایجاد چاقی در افراد باشد ، بحث ژنتیک پدر و مادر می باشد .اگر در خانواده ای پدر و مادری چاقی وجود داشته باشد ، بچه ها هم در معرض چاقی قرار خواهند گرفت که اگر وضعیت دريافت های غذایی‌شان کنترل شده نباشد انتظار می‌رود بچه هایشان دچار عارضه چاقی شوند .
از جمله ی علل دیگری که سبب چاقی می باشد بحث بیماری های متابولیکی می باشد و در واقع این بیماری های متابولیکی باعث تجمع چربی در قسمت های مختلف بدن می شوند و باعث می شود ما الگوی چاقی را در افراد مشاهده می کنیم.
نکته ی دیگری که از همه مهم تر می باشد دریافت انرژی بیش از حد مورد نیاز بدن است . این انرژی مازادی که ما ممکن است معمولا در طی روز دريافت کنيم به شکل صبحانه ،ناهار ،شام یا میان وعده های مختلفی که مصرف می کنیم اگر متعادل با آن انرژی مورد نیاز روزانه ی ما نباشد مازاد این انرژی در بدن به شکل چربی تجمع پیدا می کند و نهایتا اگر کنترلش نکنیم می تواند منجر به چاقی در افراد شود .
وی در ادامه افزود : فاکتور دیگری که باز هم تاثیر گذار هست بر وزن افراد؛ مسئله ی تحرک فیزیکی یا فعالیت فیزیکی و ورزش است که هر چه که ما فعالیت فیزیکی بالاتری داشته باشیم قاعدتا مصرف انرژی بیشتر می شود و لذا می تواند به تناسب اندام ما کمک بیشتری کند .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: دو فاکتور آخر شامل دريافت بیش از حد نیاز بدن از کالری و مواد غذایی حاوی کالری و کم تحرکی ، از جمله ی عوامل عمده ی افزایش چاقی در نسل جدید ما هستند و متأسفانه آمارها نشان می دهند که بیش از یک سوم جمعیت ما مبتلا به چاقی شده اند و این امر بویژه در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود .
وی در پاسخ به اینکه آیا چاقی می تواند عوارضی هم به دنبال داشته باشه یا خیر گفت : مطالعات متعدد بر روی افراد چاق در سراسر دنیا به ویژه کشورمان ایران نشان داده افرادی که چاق هستند قاعدتا بیشتر در معرض خطر بیماری های مزمن غیر واگیر مثل بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت ، فشار خون بالا و حتی سرطان ها قرار می گیرند بسیاری از انواع سرطان ها ارتباط تنگاتنگی با وزن افراد دارند.
دکتر مردانی گفت: اگر می خواهیم که در آینده یک فرد سالم و تاثیر گذار در جامعه باشیم حتما باید به فکر کنترل وزنمان باشیم و برای تحقق این مهم دو کار عمده می توان انجام داد
دريافت های مواد غذایی ما ، در حد نیاز بدنمان باشد که مازاد بر دريافت و مازاد بر نیاز منجر به چاقی نشود و دیگری این که در طول روز تحرک و فعالیت فیزیکی داشته باشیم .
گفتگو : راضیه کهزاد
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بحران چاقی، بیماری های مزمن غیرواگیردار، چاقی و بیماری قلبی و عروقی، چاقی و ابتلا به سرطان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو