بازخوانی خاطرات ۲۹ بهمن تبریز به روایت ویسنده کتاب دختر تبریزی

صدیقه صارمی نویسنده کتاب دختر تبریزی در آستانه 29 بهمن ، سالروز قیام مردم تبریز به بازخوانی خاطرات ۲۹ بهمن تبریز پرداخت.
بازخوانی خاطرات ۲۹ بهمن تبریز به روایت ویسنده کتاب دختر تبریزی
1401/11/28 - 17:27
تاریخ و ساعت خبر:
145527
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آذربایجان شرقی: بعد از گذشت 40 روز ار حادثه قم، مردم تبریز تصمیم گرفتند چهلم این شهدا را در مسجد «قزلی» تبریز برگزار کنند و با این کار اعتراض خود را به رژیم پهلوی اعلام و انزجار خود را نشان دهند که من هم همراه خانواده به مسجد قزلی رفتم، تعداد زنان در جلو مسجد انگشت شمار بود، وقتی خواستیم وارد مسجد شویم ژاندارم ها، ماموران و لباس شخصی ها مانع از ورود مردم به مسجد شدند و مردم را خواستند که متفرق کنند اما مردم با دادن شعار از بازار به طرف میدان ساعت حرکت کردند،.
مردم، بانک سپه را در میدان ساعت آتش زده بودند و از میدان ساعت تا روبروی خیابان خاقانی شلوغ بود و عده ای هم کشته و زخمی شده بودند که در میان آن ها هم یک مقابل پمپ بنزین شهید شده بود که با کمک چند نفر از خانم ها او را داخل جوی آب گذاشتیم تا زیر پا نماند، از دیگر شهدایی که آن روز مقابل مسجد صاحب الزمان به شهادت رسید محمد غلامی بود.
من آن روز مدرسه کتاب نبرده بودم و از آنجا به تظاهرات رفته بودم که مقابل خیابان خاقانی یکی از ماموران مرا نشان داد و گفت: این دختر هم یکی از خرابکارها است که با شنیدن آن گفتم من از مدرسه می آیم در صورتی که ساعت 2 بعد از ظهر بود و کتابی هم در کار نبود،!
یکی از مامورها با باتوم به طرف من حمله ور شد و ضربه اي به سرم زد و من که کفش کتانی پایم بود پا به فرار گذاشتم تا جایی که در توان داشتم دویدم تا رسیدم به جایی که حالا بیت امام جمعه است،
آنجا یک سنگی بود، دیدم کسی نیست نشستم روی آن تا استراحت کنم که یک سربازی آمد و گفت: می دانید اینجا کجاست؟ نشستید اینجا، اینجا مقر ساواک است، با شنیدن آن، دو پا داشتم و دو پاي ديگر هم قرض گرفتم و پا به فرار گذاشتم. و تا خانه دوباره دویدم، وقتی به خانه رسیدم دیدم مادرم دم در ایستاده و منتظرم است، با دیدنم پرسید تا حالا کجا بودی، برادرانت مدتی است که آمده اند ، گفتم مادر من از میدان ساعت آن ها را گم کردم و ... .
بعد از واقعه تبریز هم مردم یزد برای شهدای تبریز چهلم گرفتند و شهرها از پی هم چهلم ها را ادامه دادند، یادم است یکی از بزرگان هم دقیق نمیدانم چه کسی گفته بود این مجالس چلچراغ انقلاب خواهد شد که عاقبت هم شد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قیام 29 بهمن، نویسنده کتاب دختر تبریزی، صدیقه صارمی، بانوی انقلابی تبریز،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو