مدیر و استاد حوزه علمیه نرجس و فعال حوزه زن و خانواده

سبک زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام میراث گران بهای برای زندگی ما شیعیان است

کارشناس مسائل سیاسی گفت : سبک زندگی ائمه اطهار علیه السلام در زمان حیات و اکنون الگوی ممتاز برای شیعان و حتی پیروان سایر ادیان دیگر است .
سبک زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام میراث گران بهای برای زندگی ما شیعیان است
1402/01/17 - 12:28
تاریخ و ساعت خبر:
146445
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کبری خیاطی مدیر و مدرس حوزه علمیه نرجس زاهدان و یکی از اعضای فعال حوزه زن و خانواده در گفتگو با خبر نگار زنان نیوزضمن تبریک میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام در پاسخ به سوال بررسی سبک زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام و تحقق سبک زندگی اسلامی گفت:
در ارتباط با سبک زندگی امام حسن مجتبی(علیه السلام) در روایات وارده سه نوع مدح کریم اهل بیت آمده است.که بعضی‌شان، مدح اهلبیت(علیهم السلام) است و امام (علیه السلام) هم یکی از اهل بیت هستند مانند «مثل اهلبیتی کمثل فی سفینه النوح » و بعض دیگر در مدح حسنین وارد شده، مانند « مَنْ أَحَبَّهُمَا فَقَدْ أَحَبَّنِي» و یا « الحسن و الحسین سیّدا شباب اهل الجنه » و بعض آخر در مدح خود امام (علیه السلام) وارد شده است، مانندروایتی از پیامبر اکرم(صلوات الله علیهم اجمعین): خدایا من حسنم را دوست دارم پس تو دوست بدار کسانی که او را دوست دارنود.
وی افزود : زندگی امام حسن مجتبی(علیه السلام) در روایات به صورت سه بخش آمده است،که این خود میراث گران بهای برای زندگی ما شیعیان است
بخش اول زندگی ایشان هفت سال اول عمرشان در محضر پیامبر اکرم(صلوات الله علیهم اجمعین) است و بخش دیگر از هفت سالگی تا سی و هفت سالگی ایشان در محضر پدر بزرگوارشان است و بخش آخر زندگی‌شان از 37 سالگی تا 47 سالگی دوران امامت ایشان بوده که بعد از ده سال امامت به شهادت رسیدند
خیاطی گفت: کریم بودن ایشان جلوه ای از زندگی‌ ایشان است که حتی نسبت به حیوانات کرامت داشتند. همواره به یاد نیازمندان بودند بارها همه سرمایه زندگی خود را خرج این راه کردند ، از دیدگاه مبارک شان فرد نیازمند دارای آبرو و اعتبار است و بدون توجه به جایگاه دینی و مذهبی فرد، به او یاری می رساند. در تاریخ آمده است که مردي نزد ایشان رفت و از گرفتاري و احتياج خود سخن گفت حضرت فرمود حاجت خود را بنويس و به من بده. مرد نامه‏اي نوشت و به امام داد امام نامه‏اش را خواند و دو برابر خواسته‏ ای که در نامه نوشته بود به او عطا کرد. يکي از حاضران این ماجرا گفت امام را مورد خطاب خویش قرار داد و گفت اين نامه براي او بسيار پربرکت بود! حضرت در پاسخ فرمود برکت آن براي من بيشتر بود، زيرا مرا جزو نيکان قرار داد!
امام در ادامه فرمود: مگر نمي ‏داني که نيکي آن است که بدون درخواست به کسي چيزي ببخشند. زيرا آنچه پس از درخواست داده مي ‏شود، بهاي ناچيزي در برابر آبروي اوست. شايد آن شخص نيازمند، شبي را در ناراحتي و اضطراب بسر برده و نمي‏دانسته که در برابر خواهشش چيزي به وي داده مي‏ شود يا خير؟ اکنون که با تن لرزان و دل نگران نزد تو آمده، اگر فقط به اندازه‏ي احتياجش به او ببخشي، در برابر آبرويي که نزد تو ريخته، بهاي اندکي به او داده‏اي.
مدیر حوزه علمیه در رابطه با حلم و حیای امام و مبارزات و مجاهدت ایشان بیان کرد : جلوه دیگر از زندگانی آن امام بزرگوار این است که ایشان مظهر اخلاق نبوی بودند در مهمترین وصف اخلاقی امام حسن(علیه السلام) حلیم بودن ایشان مطرح می باشد
همچنین مبارزات امام بسیار مورد توجه است، ممکن است امام مجتبی(علیه السلام) را امام صلح معرفی کنیم اما وقتی زندگی 47 ساله حضرت را مطالعه و بررسی می کنیم می بینیم ایشان یک امام مبارزِ مجاهدِ حاضر در ابعاد مختلف جهاد است مانند سفر به ایران در زمان خلیفه دوم که به اصفهان و شیراز و داراب و فارس تا مناطق کوهستانی مازندران و گردنه کندوان حضرت شرف حضور داشتند . همرلهی امام حسن(علیهالسلام) با امام حسین(علیه السلام) در زمان خلیفه سوم در فتح شمال آفریقا نیز نقل شده است که در این همراهی های نظامی، مدیریت و حضور، یک گونه از مجاهده و مبارزه جدی داشتن است و نیز حضور در جنگ جمل، تبلیغ اسلام در کنار صحابی گرانقدر عمار یاسر و رزمنده قَدَر قدرت جنگ صفین بودن در کنار امیرمومنان علی(علیه السلام) هم در تاریخ آمده است ایشان طبق روایات اهل رشادت، شهامت و شهادت بود و حتی چنان می جنگید که در جنگ صفین تا مرز شهادت پیش رفت.
خیاطی در رابطه با زندگی سیاسی امام گفت : امام حسن مجتبی(علیه السلام) نخستین سخنران سیاسی بعد از شهادت حضرت علی(علیه السلام) در کوفه بود با این که پدر را از دست داده بود یک سخنرانی سیاسی کوبنده ای انجام داد و توانست پیام حق و حقیقت را به مردمان کوفه برساند و پس از آن از کوفه به مدینه منوره برگشت.
ایشان در پایان گفت: امید که تمامی مسلمانان دنیا سبک و سیره زندگی امام را سر لوحه و الگوی زندگیخود قرار دهندتا
تا بتوانیم با این الگو گیری مقابل فتنه هاو نقشه های دشمنان در رابطه با رواج سبک زندگی پوچ غربی ایستاده باعث رواج سبک زندگی اسلامی برای نسل‌های آینده بوده و بتوانیم زمینه ساز ظهور مهدی موعود عجل الله باشیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام حسن مجتبی علیه السلام، سیک زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو