مدیر حوزه علمیه شهرستان بیرجند:

الگو بودن رفتارهای عبادی امام حسن(ع) به واسطه تشابه خُلقی ایشان با پیامبر بود

مدیر حوزه علمیه خواهران بیرجند گفت:خلاق نیکو، بخشندگی و سخاوت از جمله خصلت‌هایی است که در همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته ولی امام حسن مجتبی(ع) در این زمینه از جایگاه خاصی برخوردار بودند و فقرای بسیاری به منزل امام حسن (ع) مراجعه می‌کردند و از خوان کرم ایشان بهره‌مند می‌شدند.
الگو بودن رفتارهای عبادی امام حسن(ع) به واسطه تشابه خُلقی ایشان با پیامبر بود
1402/01/17 - 18:33
تاریخ و ساعت خبر:
146461
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - فاطمه صغری حجی پور مدیر حوزه علمیه خواهران بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران از خراسان جنوبی، ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) گفت: امام حسن مجتبی(ع) اولین فرزند حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است که با تولدش خانه اهل بیت را روشن کرد، ایشان در همه ابعاد شخصیتی یک الگوی تمام عیار زندگی است.
وی بیان کرد: اخلاق نیکو، بخشندگی و سخاوت از جمله خصلت‌هایی است که در همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته ولی امام حسن مجتبی(ع) در این زمینه از جایگاه خاصی برخوردار بودند و فقرای بسیاری به منزل امام حسن (ع) مراجعه می‌کردند و از خوان کرم ایشان بهره‌مند می‌شدند.
حجی پور گفت: یکی از محورهای تربیتی و روش‌هایی که برای بازسازی روانی و معنوی جوانان می‌توان استفاده کرد بیان سیره آن بزرگواران و معرفی به عنوان الگو است که توجه به این امر ضروری است.
مدیر حوزه علمیه شهرستان بیرجند با بیان اینکه صبر یکی از درس های بزرگ زندگی امام دوم شیعیان به همه جهانیان است، گفت: امام حسن مجتبی(ع) دو بار کل اموال خود را در راه خدا انفاق کردند و به فقرا و نیازمندان بخشیدند.
وی ادامه داد: کریم بودن امام حسن مجتبی به همین جا ختم نمی‌شود و در آموزه‌ها و ماجراهای مربوط به سبک زندگی این امام بزرگوار نمونه‌های بسیار فراوانی از انفاق و بخشندگی و کریم بودن آن حضرت عنوان شده است.
حجی پور گفت: امروز بعد از گذشت قرن ها از زندگی ایشان هنوز هم شاهد دست‌های کریمانه آن حضرت در زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم.
وی با بیان اینکه کریم بودن و بخشندگی در خاندان ائمه اطهار رایج است، گفت: اما امام حسن مجتبی (ع) را با عنوان "کریم اهل‌بیت علیهم السلام" می‌شناسیم چرا که صفت کریم بودن و بخشندگی در وجود مبارک امام حسن مجتبی(ع) بارزتر از سایر صفات ایشان بوده است.
وی ادامه داد: حتی دشمنان آن حضرت و کسانی که قصد کینه‌ورزی نسبت به آن وجود مقدس داشتند، از بخشندگی و لطف بی‌نهایت ایشان بهره‌مند می‌شدند، همه این موارد موجب شد که از آن حضرت به عنوان کریم اهل بیت (علیهم السلام) یاد شود.
وی افزود: گذشت و بردباری از دیگر صفات بارز امام حسن (ع) بود که این خصلت پسندیده در تمام زندگی ایشان دیده می شد؛ به این معنا که هم با دوستان و نزدیکان خود با گذشت و بردباری رفتار می کردند و هم در برخورد با دشمنان و بدخواهان از رأفت و گذشت اسلامی استفاده می نمودند.
حجی پور گفت: بندگی در برابر خداوند از موارد دیگر بود که در زندگی امام مجتبی (ع) وجود داشت و به عنوان فرهنگ عملی ایشان به چشم می خورد.
مدیر حوزه علمیه شهرستان بیرجند گفت: رفتارها که در زندگی روزمره آن حضرت وجود داشت برای مردم به صورت آموزش عملی بوده و آنها را با روح و حقیقت عبادات آشنا می کرد.
وی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) با زبان و رفتار خود به مردم یادآوری می کردند که اگر عبادتی بخواهد به حقیقت و اصل خود نزدیک باشد باید این‌گونه باشد.
حجی پور افزود: علت این که رفتارهای عبادی امام حسن (ع) برای مردم الگو بود، به سبب نزدیکی به پیامبر و نیز تدین ایشان در دین بود، یعنی به دلیل داشتن جایگاه دینی معتبر در نزد مردم، رفتارهای ایشان از جمله رفتارهای عبادیشان به دقت زیر نظر گرفته می شد.
وی اظهار داشت: این نکته برای افرادی که در جامعه معتبر هستند باید نصب العین قرار گیرد چراکه مردم آن ها را به عنوان پرچم دار دین و مذهب می دانند و رفتارهای آن ها را مواضع دین می شمارند.
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
میلاد امام حسن مجتبی (ع)، خلق نیکو امام حسن (ع)، بخشندگی امام حسن(ع)، شبیه ترین فرد از نظر اخلاقی به پیامبر، سبک زندگی حسنی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو