رئیس حوزه علمیه حضرت معصومه (س)

والاترین فضیلت شب قدر نزول قرآن کریم در این شب است

رئیس حوزه علمیه حضرت معصومه (س) گفت: برجسته ترین آیات قرآن در باره شب قدر و فضیلت آن است که خداوند متعال می فرماید: «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و از شب قدر چه آگاهت کرد . شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است
والاترین  فضیلت شب قدر نزول قرآن کریم در این شب است
1402/01/24 - 08:00
تاریخ و ساعت خبر:
146700
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زهرا رحمانی مدیر حوزه علمیه حضرت معصومه(س) ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام در پاسخ به سوال فضیلت ماه رمضان و شب های قدر در احادیث و روایات ائمه گفت : از جمله دلایل فضیلت شب قدر بلکه والاترین جنبه فضیلت آن نزول قرآن کریم در این شب است . خداوند در رابطه با فضیلت ماه رمضان و شب قدر می فرمایند: (شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان)؛ «ماه رمضانی که قرآن را در آن فرو فرستادیم؛ کتابی که مردم را راهبر و متضمن دلایل آشکار هدایت و میزان تشخیص حق از باطل است».همچنین قرآن کریم علت دیگر فضیلت این شب بزرگ را تعیین مقدرات انسان برشمرده و می فرماید: (انّا انزلناه فی لیلة مبارکة انّا کنّا منذرین - فیها یفرق کل امر حکیم)؛ «ما قرآن را در شبی فرخنده نازل کردیم؛ زیرا که هشدار دهنده بودیم. پس در آن شب هر کاری محکم و استوار می شود».
وی گفت: بسیاری از احادیث و روایات از پیامبر مکرم اسلام و امامان معصوم وجود دارد که نشان دهنده فضیلت ماه رمضان و شب های قدر می باشد ،در شب قدر قرآن بر پیامبر(ص) نازل شده و اهمیت زیاد شب قدر نیز به همین علت است . در خصوص آمرزش گناهان در شب قدر در تفسیر سوره قدر آمده است : هر کس شب قدر را زنده داری کند و مومن باشد و به روز قیامت اعتقاد داشته باشد ،گناهان وی آمرزیده و مورد بخشش خداوند قرار می گیرد ،همچنین در روایتی از انس بن مالک آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: ماه مبارک به شما رو آورده است و در این ماه شبی است که بر هزار شب دیگری برتری دارد و کسی که از فضیلت شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات و نیکی ها بی نصیب مانده است، و کسی محروم نمی ماند از برکات شب قدر، مگر این که کسی خود را محروم کرده است.
در حدیثی دیگری پیامبر(ص)می فرمایند: کسی که شب قدر را شب زنده داری کند، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور گردد. این حدیث پیامبر به این معنی می باشد که برخی پاداش هایی که از اعمال شب قدر به انسان ها می رسد، مانند دور شدن از عذاب دوزخ است و سرنوشت هر انسان در این شب توسط خودش تعیین می شود.
وی افزود: اهمیت و فضیلت شب های قدر در کلام معصومین بسیار دیده می‌شود ، امام صادق (ع) در رابطه با فضیلت شب قدر می فرمایند: شمار ماه های سال نزد خداوند دوازده ماه است و سرآمد همه ماه ها، رمضان است و قلب ماه رمضان، لیله القدر است..
همجنین ایشان در رابطه با برتری اعمال در شب قدر فرمودند :کار نیکی که در آن شب انجام می شود بهتر از اعمال شب های دیگر است.
همچنین در حدیثی دیگر از ایشان آمده است: اعمال در شب نوزدهم انجام می شود و تصویب آن در شب بیست و یکم و نفوذ آن در شب بیست و سوم انجام می گیرد و می فرمایند: هر کس در شب بیست و سوم، سوره عنکبوت و روم را بخواند به خدا سوگند اهل بهشت است.
رحمانی گفت: از امامان معصوم دیگر که سخنان ارزشمند در رابطه با فضیلت شب قدر دارند امام رضا (ع) می باشند که در رابطه با فضیلت شب قدر می فرمایند شبی است که سرنوشت و تقدیر انسان ها در آن شب معین می شود.
در حدیثی دیگر از امام رضا (ع) آمده است: امام علی (ع) سه شب را نمی خوابید: شب های شب بیست و سوم ، عید فطر و نیمه شعبان. زیرا در این شب ها روزی ها و اجل و آنچه در طول سال اتفاق می افتد، تقسیم و تعیین می شوند.همچنین امام رضا (ع)، به دعا کردن زیاد در این شب ها بسیار سفارش کرده اند ایشان در رابطه با این موضوع فرموده اند: حواستان به اسلحه انبیاء باشد، شخصی از امام پرسید منظورتان از اسلحه چیست؟ امام فرمودند: دعا، سپس به اهمیت دعا اشاره کرده اند: در شب قدر، خداوند آنچه را که در طول یک سال آینده پیش خواهد آمد را در انواع زمینه ها تعیین می کند: زندگی یا مرگ، رزق و روزی و ... پس برای خود و نزدیکان دعا کنید.
وی افزود: براساس احادیث وارده منظور از «لَيْلَةٍ مُبارَکَةٍ» در آیه سوم سوره مبارکه دخان «شب قدر» می باشد، که خداوند سبحان می فرمایند: (به راستي ما آن را در شبي پربرکت نازل کرديم زيرا که همواره بيم‏ دهنده بوده‏ايم)
از حضرت امام باقر و حضرت امام صادق (عليهما السّلام) نقل شده است که مراد ليله مبارکه؛ شب قدر است. در ماه مبارک رمضان، شب قدر، تمام قرآن مجيد در بيت المعمور آسمان چهارم نازل شد و بعد به تدريج در مدت بيست و سه سال بر حضرت رسالت (صلّي اللّه عليه و آله) نازل گرديد.
همچنین در احادیثی از رسول الله (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السّلام) از نازل شدن مقدرات یک سال آتی در این شب بر نبی خدا یا اوصیای ایشان خبر داده اند و این سنت الهی از ابتدای آفرینش زمین وجود داشته است و ادامه خواهد یافت و امام محمد باقر (علیه السّلام) تحقق معنای این سخن خداوند را در شب قدر عنوان کرده است .
محمد بن محمد با اسنادی از محمد بن مسلم نقل کرده است که محمد بن مسلم (رضوان الله علیه) گوید از حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) درباره شب قدر پرسیدم. فرمودند: در آن شب ملائکه نازل می شوند و اموری که قرار است در یکسال اتفاق بیافتد و آنچه برای بندگان در آن سال مقدر می شود را بر آسمان دنیا می نویسند و تمام امور در شب قدر متوقف است بر مشیت خدا. هرچه را بخواهد جلو می اندازد و هرچه را بخواهد به تاخیر می اندازد و این است معنای قول خدا که فرمود: «خدا محو می کند هرچه را که خواهد و ثبت می کند هر چه را که بخواهد و نزد اوست تمام‌ کتاب.»
وی در پایان یادآور آور شد : در این شب مقدرات یک سال انسان معین می شود ، شب قدر شب توبه و استغفار است و خداوند در آن بندگانش را مورد اکرام خاص خود قرار می دهد. پس یادمان باشد که در این شب عظیم دعا برای ظهور آخرین سلاله پاک نبی مهدی موعود و همچنین دعای خیر برای تمامی مخلوقات را فراموش نکنیم .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فضیلت شب های قدر، شب های احیا، نزول قرآن کریم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو