چه کسانی عاقبت به خیر می‌شوند؟

یک کارشناس مذهبی گفت: افرادی که از اول تا روز‌های پایانی عمر خود در مسیر صحیح و خیر بوده اند عاقبت بخیر می‌شوند.
چه کسانی عاقبت به خیر می‌شوند؟
1402/02/21 - 09:05
تاریخ و ساعت خبر:
148066
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، کارشناس مذهبی درباره افرادی که عاقبت بخیر می‌شوند گفت: تعداد کساني که از اوّل تا آخر عمر خود در مسیر صحیح بوده‌‏اند، کم است و بارزترین مصداق آن‏‌ها انبیاء، امامان و اولیاء الهي هستند. این گروه یقیناً عاقبت بخیر می‌شوند و هیچگونه جاي بحث ندارد هر چند خود این گروه نسبت به آینده خویش نگران هستند. همچنین کساني که از اوّل عمر تا پایان به دنبال شر و بدی بوده‏‌اند، و لحظه‏‌اي در مقابل فرامین الهي سر تعظیم فرود نیاوردند در گروه در عاقبت به شرّشان شکّي نیست.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: انسان‏‌هایي هستند که در اوایل زندگي اهل خیر و نیکي و در مسیر هدایت هستند ولي بر اثر تسلّط هواهاي نفساني، کم کم به انحراف کشیده شده و سرانجام عاري از ایمان و در حال ارتداد و کفر از دنیا رفته، این گونه افراد هم عاقبت خوبی ندارند. این گروه به عنوان درس عبرت محل بحث و اشاره خواهد بود و در قرآن آیات فراواني داریم به این مضمون که «آمنوا ثم کفروا» اشاره شده است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: گروهي در اوایل زندگي بر اثر غفلت و ناداني دچار گناه هستند ولي با گذشت زمان و رشد عقلي آرام آرام در مسیر صحیح قرار گرفته و سرانجام باایمان کامل و کوله باري از اعمال صالح و توبه قبول شده از دنیا مي‏‌روند، این گروه را عاقبت بخیر مي‏ نامیم.
وی افزود: عمر انسان مجموع لحظات است و یکي از آن لحظات همان لحظه آخر و پایاني عمر انسان است. انسان باید تلاش کند که در آن لحظه در حالي باشد که داراي ایمان کامل و توبه مقبوله باشد و اگر ذرّه‌‏اي کوتاهي و بي مبالاتي کند امکان دارد در همان لحظه شیطان ایمان را از انسان بگیرد و خداي ناکرده دلبسته به غیر خدا باشد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به آیاتی از قرآن اظهار کرد: خداوند متعال مؤمنان را این گونه توصیه مي‏‌کند: «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه حقّ تقاته و لاتموتنّ الّا و انتم مسلمون؛ اي کساني که ایمان آورده‌‏اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاري است تقواي الهي داشته باشید، و از دنیا نروید، مگر این که مسلمان باشید.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: در آیه دیگری آمده است «و وصّي بها ابراهیم بنیه و یعقوب یا بنيّ انّ اللّه اصطفي لکم الدّین فلا تموتنّ الّا و انتم مسلمون؛ و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر) فرزندان خود را به این آیین، وصیّت کردند (و هر کدام به فرزندان خود گفتند) فرزندان من! خداوند این آیین پاک را براي شما برگزیده، و شما جز به آیین اسلام (تسلیم در برابر فرمان خدا) از دنیا نروید.
وی افزود: روزي هارون به دیدار «فضیل بن عیاض» یکي از مردان وارسته و آزاده آن روزگار رفت، فضیل با سخنان درشت به انتقاد از اعمال نارواي او پرداخت و وي را از عذاب الهي که در انتظار ستمگران است بیم داد هارون وقتي این نصایح را شنید به قدري گریست که از هوش رفت! و، چون به هوش آمد، از فضیل خواست دوباره او را موعظه نماید. چندین بار نصایح فضیل و به دنبال آن بیهوشي هارون تکرار شد، سپس هارون هزار دینار به او داد تا در موارد لزوم مصرف نماید. این عمل بارزترین مصداق عمل بهشتي است ولي خود هارون بر اثر ظلم بي شمار و به شهادت رساندن امام هفتم موسي بن جعفر (ع) مستحق جهنّم است.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قرآن کریم،احکام دین،اندیشه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو