تغییرات تازه در کتاب های درسی اعلام شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی با بیان اینکه هدفگذاری ما روی ۱۰۰ کتاب است ولی اینکه تا چه اندازه محقق شود بستگی به عوامل مختلف از جمله اعتبارات، فرایندهای فنی و ... دارد.
تغییرات تازه در کتاب های درسی اعلام شد
1402/02/31 - 20:28
تاریخ و ساعت خبر:
148486
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی با بیان اینکه سال گذشته مطالعه‌ای پیرامون محتوا و عکس‌های تکراری در کتب درسی انجام شد و این موارد تکراری را به میزان زیادی حذف کردیم گفت: بنای تغییر جلد هر ساله کتاب‌های درسی را نداریم مگر آنکه براساس فرم و تغییر محتوا، جلد هم تغییر کند. برای سال تحصیلی آینده، دو کتاب «کار و فناوری» پایه ششم و هفتم تصویرگری جدید دارند و دو یا سه کتاب در زمینه فرم کلی کتاب تغییراتی داشته‌اند و جلد آنها هم تغییر خواهد کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی لطیفی در حاشیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی دوسالانه عکس و تصویرگری رشد که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، درباره استفاده از آثار برگزیده عکس و تصویرگری این جشنواره در کتاب‌های درسی و نیز روند تغییر تصاویر در کتاب‌ها توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: از سال آینده فرایندی را شروع می‌کنیم که براساس آن تعدادی از کتاب‌های درسی را برای سال ۱۴۰۴ به جهت تصویرگری به کلی تغییر دهیم.
وی افزود: امسال به دلیل محدودیت اعتباری که داشتیم موفق شدیم تنها این کار را برای تعداد محدودی از کتاب‌ها انجام دادیم اما برای سال بعد در صورتی که اعتباراتِ وعده شده، تخصیص یابد، بنا داریم تعداد زیادی از کتاب‌ها را از حیث تصویرگری مورد بازنگری قرار داده و تغییرات اساسی در آنها ایجاد کنیم که قطعا از آثار برگزیده جشنواره دوسالانه عکس و تصویرگری رشد هم استفاده خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی با بیان اینکه هدفگذاری ما روی ۱۰۰ کتاب است ولی اینکه تا چه اندازه محقق شود بستگی به عوامل مختلف از جمله اعتبارات، فرایندهای فنی و ... دارد، در پاسخ به اینکه آیا تصاویر در همه کتب پایه‌های تحصیلی مشمول تغییر می‌شوند؟ عنوان کرد: بنای ما متوسطه اول و دوره دوم ابتدایی است اما از جهت فنی باید ارتباطی میان مولفان و گروه‌های فنی و تصویرپردازی شکل بگیرد. هنوز عناوین کتاب‌ها نهایی نشده، اما هدفگذاری صورت پذیرفته است.
لطیفی تاکید کرد که عکس، نقش بسیار مهمی در آموزش و پرورش شخصیت دارد. برای ما مهم است که عکس زمینه‌ها و فرصت‌هایی برای خلاقیت فراهم کند و معلم بتواند با دانش‌آموزانش درباره عکس گفت‌وگو کرده و دانش‌آموز بتواند نکات زیادی را از عکس فهم کند. جشنواره عکس رشد به جهت‌دهی تربیتی و آموزشی دقت دارد و نکته مهم، برانگیزاننده بودن و شوق انگیز بودن عکس و تصویر است تا بتواند با جذابیتی که دارد توجه دانش‌آموز را به سمت خودش جلب کند.
وی درباره وجود عکس‌های تکراری و عدم ارتباط میان عکس و نوشته در کتب درسی نیز اظهار کرد: درباره عکس‌ها و محتوای تکراری، سال گذشته مطالعه‌ای انجام شد و این موارد تکراری را به میزان زیادی حذف کردیم. گاهی اوقات مطلبی لحظه آخری اضافه شده و از آرشیو عکس استفاده کرده‌اند و ممکن است عکس‌هایی هم تکرار شده باشند که اینها را به میزان زیادی حذف کردیم. تصویرپردازی و تالیف در کتاب درسی گاهی اوقات براساس یک فوریت‌هایی پیش می‌رود و در برخی اوقات زمان برای تهیه عکس باکیفیت مهیا نمی‌شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی ادامه داد: تاکید ما آن است که دانش آموزان، معلمان و صاحبنظران حتما نظرات خود را نسبت به جلد کتاب، محتوا، تصاویر، تمارین و محتوا در سایت ما ثبت کنند، این نظرات تک به تک بررسی می‌شوند.
لطیفی در پاسخ به اینکه آیا برای امسال جلد کتاب‌های درسی تغییر کرده‌اند؟ گفت: نسبت به تغییر جلد کتب درسی در سال تحصیلی گذشته تغییرات زیادی نداشتیم اما در صورتی که نیاز به تغییر جلد کتاب وجود داشته باشد انجام می‌شود؛ البته که بنای تغییر جلد هر ساله کتاب‌های درسی را نداریم مگر آنکه براساس فرم و تغییر محتوا، جلد هم تغییر کند. برای سال تحصیلی آینده، دو کتاب کار و فناوری پایه ششم و هفتم تصویرگری جدید دارند و دو یا سه کتاب در زمینه فرم کلی کتاب تغییراتی داشته‌اند و جلد آنها هم تغییر خواهد کرد.
به گفته وی فرایند چاپ‌سپاری کتب درسی خوب پیش می‌رود و امیدواریم توزیع کتاب‌ها به‌موقع انجام شود. ما یک تاخیر در شروع ثبت‌نام کتب در سامانه داشتیم، اما تغییری در زمانبندی توزیع و ثبت سفارش نداریم.
ایسنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آموزش و پرورش، دانش آموزان، رشد، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معلم ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو