یک استاد حوزه علمیه :

اصل اساسی سبک زندگی امام رضا(ع)، ابراز محبت، ایجاد مودت و تعامل با خانواده است

یک استاد حوزه علمیه گفت: یکی از وجوه سبک زندگی امام رضا(ع) برای صفای زندگی، رفتار ایشان با خانواده بر اساس نقش همسر، فرزند و پدر و مادری و نوع تعاملشان با اهل خانه است.
اصل اساسی سبک زندگی امام رضا(ع)، ابراز محبت، ایجاد مودت و تعامل با خانواده است
1402/03/10 - 11:38
تاریخ و ساعت خبر:
148941
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، سیده زینب حسینی نیک طی یادداشتی در خصوص سبک زندگی امام رضا(ع) در ارتباط با خانواده با اشاره به اینکه خانواده کانونی است که هر چه باصفا و گرم تر باشد مسلما زندگی، شیرین تر و توفیقات انسان بیشتر خواهد بود، افزود: امام رضا(ع) از قول پیامبر هم به حسن رفتار در خانواده توصیه کرده و هم از نوع رفتار ایشان با همسرشان خبر داده است و در این روایت فرموده اند "احسن الناس ایمانا احسنهم خلقا و الطفهم باهله و انا الطفکم باهلی" یعنی کسی که ایمانش برتر از دیگران است، اخلاقش نیکوتر و با خانواده اش مهربان تر است و من نسبت به خانواده خود مهربان ترم.
این امام رئوف در یک روایت دیگر فرموده اند "اقربکم منی مجلسا یوم القیامه احسنکم خلقا و خیرکم لاهله" یعنی نزدیک ترین شما به من در روز قیامت کسی است که خوش خلق تر و برای خانواده خود بهترین باشد.
ابراز محبت و ایجاد مودت در خانواده از دیگر موضوعاتیست که در شیوه زندگی امام رضا (ع) اهمیت زیادی داشته است. محبت را خداوند در قلب زن و شوهر قرار می دهد ولی آنها باید این نعمت باطنی و حالت قلبی را که موجب آرامش و صفای زندگی شان می شود با عواملی از جمله جانب داری از هم، گذشت و فداکاری، خوش اخلاقی، توقع در اندازه ظرفیت لازم، حفظ شئون و شخصیت طرفین و اجتناب از بگو مگوهای بیهوده در خانواده حفظ کنند و از عواملی که باعث خلل در محبت و عاطفه می شود بپرهیزند چون در این صورت این شوق و عاطفه به کینه، نفرت و بغض تبدیل خواهد شد. همچنین در صورتیکه ملاک شرعی در کار نباشد، موجب تبدیل نعمت به نقمت و بلا می شود که خود نوعی ناسپاسی به شمار می آید.
ابراهیم بن عباس می گوید هرگز من شخصیتی برتر از ایشان ندیدم. امام هرگز پایش را در مقابل همنشین خود دراز نمی کردند، با غلامان و زیردستان خود کنار سفره غذا می نشست. امام رضا(ع) در سیره عملی خود در تقویت عواطف و تکریم شخصیت حاضران در خانه و معاشرت با آنها اینگونه بودند. بنابراین اصل سازگاری و تعامل، نه تنها در خانواده بلکه در سطح جامعه نیز باید رعایت شود اما این اصل اساسی در خانواده اثرات به مراتب بیشتری دارد.
پس روابط از سرچشمه ای عالی و پاکیزه متاثرند که در آن هر دو طرف در زندگی مشترک به عاطفه و محبت وابسته اند. عطوفتی که یک احساس ناگهانی و زودگذر نیست و بر ارزش های والا و خردهای مقدس استوار است زیرا عواطف ناگهانی و هیجانی در برابر امیال و هواهای متضاد، تاب مقاومت ندارند و به سرعت رنگ می بازند در حالی که عواطف و محبتی واقعی، زودگذر نیست و بر پایه های مقدسی استوار است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سبک زندگی امام رضا(ع)، اهمیت خانواده در سبک زندگی رضوی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو