از کرامت فرزندان امام هفتم (ع) تا آموزه‌های امام هشتم (ع)

امام رضا (ع) حق ویژه‌ای بر گردن شیعیان دارند و آموزه‌های ایشان، از بهترین نقشه‌های زندگی برای آن‌ها به شمار می‌آید.
از کرامت فرزندان امام هفتم (ع) تا آموزه‌های امام هشتم (ع)
1402/03/12 - 09:00
تاریخ و ساعت خبر:
149019
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از مهم‌ترین دلایلی که دهه ارزشمند اول ذی القعده تا روز ولادت امام رضا (ع) را دهه کرامت نامگذاری کرده اند به خاطر کرامت‌های وجود مقدس حضرت معصومه (س) و اوج بزرگواری‌های وجود نازنین حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که این بزرگواران برای مردم و ارادتمندان خود اعمال می‌کنند.
کرامت موضوع بسیار مهمی است که پیامبر اکرم (ص) عرصه کرامت انسانی را در عمق عبودیت و بندگی بندگان معرفی کرده و فرموده اند مردی کریم و بزرگوار است که همواره تقوا پیشه کند و از گناهان و عصیان پروردگار عالم دور باشد. بنابراین، معلوم است که وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و امامزادگان واجب التعظیم به دلیل پاکی شان و این که اهل گناه نبوده اند بزرگوارترین انسان‌ها و مخلوقاتی هستند که به عنوان الگو‌ها و سرمشق‌های زندگی مردم معرفی می‌شوند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علم الهدی، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، در رابطه با اهمیت دهه کرامت بیان کرد: برای این که بتوانیم از فیض کرامت نفسانی برخوردار شویم قطعاً وجود مقدس اهل بیت (ع) و شخصیت‌هایی مثل حضرت معصومه (س) الگو‌های مناسبی برای ما هستند و به همین دلیل، در میان بانوان، حضرت معصومه (س) را داریم که در اوج اطاعت و فرمانبرداری از امام زمان (عج) خود قدم برداشته اند و در زمان حیات پدر بزرگوارشان، مطیع امام زمان (عج) خود بودند و در زمان شهادت پدر گرانقدرشان آقا امام موسی کاظم (ع) و امامت برادر بزرگوارشان، آقا حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مطیع برادرشان بودند. به همین جهت، دهه کرامت از ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود و ششم ذی القعده، ولادت با سعادت برادرشان حضرت شاهچراغ و نقطه اوج دهه کرامت مصادف با یازدهم ذی القعده، یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ما شیعیان است که قلبمان در مشهدالرضاست و آن هم میلاد با سعادت امام رئوف (ع) است.
حجت الاسلام علم الهدی گفت: آن چه که در بحث کرامت بسیار مهم است، این است که ما از رهگذر اطاعت و بندگی خدا و عبودیت حضرت دوست بتوانیم خودمان را به پروردگار عالم نزدیک کنیم و بر اساس تعریف پیامبر اکرم (ص) از کرامت که فرمودند مهم‌ترین ویژگی انسان کریم، عبودیت و بندگی خداوند مهربان و تقواپیشگی در برابر گناهان است به این پرسش می‌رسیم که تا چه اندازه به این موضوع در جامعه پرداخته شده است؟ آیا آن طور که باید تبلیغ شده است؟ و باید بگوییم در بحث عبودیت و بندگی هر قدر کار کنیم باز کم کار کرده ایم. اگرچه شاید به دلایل مختلفی مثل گرفتاری‌های اقتصادی و اجتماعی که مردم دارند نتوانند بسیار صریح به این موضوع بپردارند، اما قطعاً مهمان شدن سر سفره معنوی حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع)، این پیام‌های ارزشمند را به انسان می‌دهد که انسان بتواند نقشه راه زندگی خود را بر اساس آموزه‌های امام هشتم (ع) تنظیم کند و هر سال، در چنین ایام خجسته‌ای خودش را در محک فرمایشات اهل بیت (ع) و امام رضا (ع) قرار دهد و ارزیابی کند که تا چه اندازه پیش رفته است؟
این کارشناس مذهبی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام رضا (ع) بیان کرد: یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که از امام رضا (ع) به ما رسیده گره گشایی از دیگران و کمک به آن‌ها است؛ به طوری که امام رضا (ع) فرموده اند: «من فَرَّجَ عن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللّه ُ عن قَلبِهِ یَومَ القِیامَةِ» «هر که غم و نگراني مؤمني را بزداید، خداوند در روز قیامت گره غم از دل او بگشاید.»
به گفته حجت الاسلام علم الهدی، رعایت حقوق مردم از دیگر موضوعاتی است که امام هشتم (ع) به آن توصیه کرده و فرموده اند: «إنّ مِن حقِّ المؤمنِ علي المؤمنِ المَوَدَّةَ فی صَدْرِهِ، و المُواساةَ فی مالِهِ··· و لا یقولُ لَهُ: اُفٍّ، فإذا قالَ لَهُ: «اُفٍّ» فلیسَ بَینَهُما وَلایَةٌ، و إذا قالَ لَهُ: أنتَ عَدُوّی فقد کفّرَ أحدُهُما صاحِبَهُ، و إذا اتَّهمَهُ انْماثَ الإیمانُ فی قَلبِهِ کما یَنْماثُ المِلْحُ فی الماءِ.» «از جمله حقوق مؤمن بر مؤمن این است که در دل او را دوست بدارد، با مال و ثروتش او را کمک رساند ··· و به او «اُفّ» نگوید، که اگر چنین بگوید دیگر میان آن‌ها پیوند دوستي نباشد و اگر به او بگوید: تو دشمن من هستي، یکي از آن دو، دیگري را کافر شمرده است؛ هرگاه به او تهمتي زند، ایمان در دلش آب شود، همان گونه که نمک در آب حل مي شود.» بنابراین، بدانیم ما چنین رهبران و الگو‌هایی برای زندگی مان داریم چراکه امام رضا (ع) برای صیانت جامعه و اعتماد و همبستگی در میان مردم به رعایت این حقوق مردم سفارش کرده اند.
این پژوهشگر دینی ادامه داد: امام رضا (ع) در ارتباط با عبادت و بندگی توصیه کرده اند: بر شما باد به خواندن نماز شب. هیچ بنده مومنی نیست که در آخر شب بلند شود و هشت رکعت نماز بخواند و سپس، دو رکعت نماز شفع بخواند و بعد، یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت نماز وتر، هفتاد مرتبه استغفار کند. مگر این که خداوند متعال، او را از عذاب قبر و آتش روز قیامت در امان نگه دارد. همه این‌ها اخلاقیاتی است که از امام رضا (ع) به جا مانده است.
او گفت: تبسم به برادر مومن از دیگر اخلاقیات امام رضا (ع) است؛ به طوری که می‌فرمایند: «مَن تَبَسَّمَ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ کَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَةً، و مَن کَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَةً لَم یُعَذِّبهُ» «هرکه به روي برادر مؤمن خود لبخند بزند، خداوند برایش ثوابي خواهد نوشت و هرکه خداوند برایش ثوابي بنویسد، او را عذاب نخواهد داد.» این بسیار مهم است که انسان در تعاملات خود با برادر مومنش تبسم بزند و با او به زبان و روی خوش صحبت کند. چون خداوند متعال برای او حسنه می‌نویسد و امام هشتم (ع) فرمودند: هر کسی که خداوند برای او حسنه بنویسد او را عذاب نمی‌کند.
حجت الاسلام علم الهدی افزود: همسایه داری از دیگر ویژگی‌های اخلاقی است که امام رئوف به بندگان خود توصیه کرده اند. با توجه به این که زندگی امروز اغلب ما آپارتمانی است و در واحد‌های کوچک زندگی می‌کنیم باید حریم همسایه‌های خود را آن طور که باید و شاید حفظ کنیم و به همین دلیل، امام رضا (ع) فرمودند: از ما نیست کسی که همسایه اش از بدی‌های او در امان نباشد و رعایت حق همسایه‌ها بسیار مهم است.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فرهنگی،دین،اندیشه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو