کارشناس ادبیات کودک و نوجوان بیان داشت:

قیمت‌های گزاف کتاب بر بحران سرانه مطالعه کشور موثر است

یک کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: قیمت کتاب با قیمت‌های روزمره افزایش پیدا می‌کند که این مهم، بر بحران کاهش سرانه مطالعه کشور و افت قدرت تفکر نیز موثر و به زوال می‌کشاند، دولت‌ها باید برای کتاب یارانه قائل شوند.
قیمت‌های گزاف کتاب بر بحران سرانه مطالعه کشور موثر است
1402/04/19 - 09:16
تاریخ و ساعت خبر:
150751
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از بوشهر؛ چندی است که ۱۸تیرماه، سال‌روز گرامیداشت مهدی آذریزدی به روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است و مجالی فراهم آمده تا به این حوزه مهم و اثرگذار بپردازیم. زهرا جهان افروز، کارشناس حوزه آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در گفت‌وگویی به بررسی ابعادی از ادبیات حوزه کودک و نوجوان پرداخته است.
وی در ابتدا به این سوال پاسخ داد که کتابخوانی و انس با کتاب چه فوایدی برای کودک و نوجوان دارد در زمینه اظهار داشت: باید در موضوع کودک و نوجوان به ویژه در ادبیات و گونه‌های مختلف داستان یا غیر داستان با رویکردهای جدید مانند روانشناسی کودک و فلسفه کودک به آفرینش‌های جدید پرداخته شود؛ درباره متون ادبی کهن و کلاسیک با همین نگاه‌های تازه به روایت‌های جدید از موضوعات مانند قهرمانی، غم، شادی، انسان دوستی و... پرداخته می‌شود.
جهان افروز ادامه داد: نویسندگان امروز با هوشیاری موضوعات فلسفی، اجتماعی و روانشناسی را در قلب و متن اثر خود می‌گنجانند و رسالت یک تجربه ادبی(آفرینش اثر) به انجام می‌رسانند.
این کارشناس حوزه ادبیات کودک تصریح کرد: در بازآفرینی‌ها، تابوشکنی یا اسطوره شکنی صورت نمی‌گیرد مثلاً وقتی نوجوانی را در جایگزینی با قهرمان یا اسطوره‌ای از یک داستان حماسی قرار می‌دهد این همان یک روایت جدید از موضوع قهرمان است.
وقتی در برخورد با مرگ عزیزان آگاهی بخشی نسبت به مرگ و از دست دادن عزیزی انجام می‌شود قتل جاودانگی یا دوستی آن عزیز در قلب ما باعث می‌شود رویکرد دیگری به مرگ داشته باشیم.
جهان افروز همچنین بیان داشت: ادبیات کودک و نوجوان در طی مسیر و روند رو به رشد خود به موقعیت‌های متنوع و جدید ورود کرده است و با این ورود تاثیر خود را در آموزش مهارت‌های زندگی، قدرت حل مسئله، جزئی نگری، ظرف اندیشی و ژرف زیستی تقویت دانایی گسترش تجربه‌های زیستی همدلی برخورداری از لذت فکری و معنایی و تمرکز گذاشته است.
و این فواید مهم کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان است.
بررسی مشکلات و معضلات ادبیات کودک و نوجوان
وی در رابطه با معضلات در ادبیات کودک و نوجوان این‌گونه اظهار داشت: من در ادبیات کودک و نوجوان مشکل و معضل نمی‌بینم چرا که یک اثر ادبی چه در گونه داستان و چه غیر داستان مانند سفرنامه، زندگینامه، نمایشنامه و ... زمانی که آفرینش ادبی می‌شوند و در فهرست ادبیات کودک و نوجوان قرار می‌گیرند یک آفرینش ادبی هستند که از مخاطب شناسی و خلاقیت کافی برخوردار است در این عرصه رویکرد نویسندگان مختلف متفاوت و متنوع می‌باشد.
این کارشناس مشکل اصلی ادبیات کودک و نوجوان را در ضعف چاپ و نشر دانست و گفت: علاوه بر مشکلات ظاهری از قبیل چاپ، کاغذ و رنگ کم کیفیت به دلیل نگاه های تجاری و پولساز این بخش باعث شده است که هر سطح نامناسب، کم ارزش یا متوسط ارزش از ادبیات وارد چرخه و سرانجام بازار کتاب شود.
وی در ادامه یکی از مشکلات دیگر در زمینه کتاب و کتابخوانی را چه برای کودک و چه بزرگسال موضوع قیمت کتاب بیان کرد و افزود: گویا چاپ و نشر با قیمت‌های روزمره افزایش پیدا می‌کند که این مهم، بر بحران کاهش سرانه مطالعه کشور و افت قدرت تفکر نیز موثر و به زوال می‌کشاند، دولت‌ها باید برای کتاب یارانه قائل شوند.
وی در پایان به بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌ای نیز پرداخت و گفت: خدمات کتابخانه‌ای به مربیان محیط کتابخانه ابزارهای آموزشی ابزارهای کمک آموزشی و سرانجام سرگرمی وابسته است اکنون در بخش مربی در کتابخانه‌های کانون استان بوشهر به چندین آموزش در سال برای مربی و به روز رسانی دانش آنان همچنین نشست‌های حضوری و مجازی در تبادل تجربه، تحلیل و بررسی عملکرد ایشان وجود دارد که به تقویت کیفیت خدمات می‌انجامد. و از جنبه‌ای دیگر ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی مانند: کتاب، پوستر، فیلم، اسلاید، تلسکوپ، آسمان نما و میکروسکوپ و همچنین ابزارهای سرگرمی مانند: انواع ابزار و امکانات بازی فکری، تولیدات سرگرمی و محیط ورزش‌های کوچک گروهی می‌توان نام برد که همه این موارد در کتابخانه‌ها رواج دارد اما نیاز به تقویت، به روز رسانی و گستردگی دارند.
شایان ذکر است؛ مراسم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و همچنین بزرگداشت مهدی آذریزدی نیز مصادف ۱۸تیرماه با حضور سمیه رسولی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار شد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ادبیات کودک و نوچوان ، سرانه مطالعه، قیمت کتاب ، مشکلات حوزه ادبیات کودک
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو