جزییات ایستگاه‌های خط متروی جدید تهران

طبق طرح جامع ریلی و اسناد بالا دستی، مترو تهران باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل شود، اما شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری علاوه بر تکمیل خطوط ۷ گانه در سال ۱۴۰۳ و پیشبرد خطوط توسعه‌ای و انشعابی آن‌ها از جمله توسعه جنوبی خط ۶، برای تکمیل ۴ جدید مترو تهران تا پایان سال ۱۴۱۰ برنامه ریزی کرده است.
جزییات ایستگاه‌های خط متروی جدید تهران
1403/01/18 - 15:45
تاریخ و ساعت خبر:
191700
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - پس ازآغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰ مترو تهران در شهریور ماه سال گذشته در محدوده دریاچه چیتگر و منطقه ۲۲ تهران، پنج شنبه هفدهم اسفند ۱۴۰۲ شاهد کلنگ زنی پروژه خط خط ۸ مترو تهران در منطقه ۱۵ و محله مسعودیه بودیم. از طرفی خبر می‌رسد عملیات اجرایی خط ۹ در بهار ۱۴۰۳ آغاز شده و به این ترتیب و به طور قطع در سال جدید شاهد آغاز پروژه احداث خط ۹ و البته خط ۱۱ خواهیم بود.
خط ۹ مترو تهران به طول تقریبی ۴۹ کیلومتر ازجنوب شرق تهران درمحدوده دولت آباد درمنطقه ۲۰ آغاز شده و با امتداد در مسیر شمالی و غربی و جنوبی در مجاورت ایستگاه مترو چیتگر خاتمه می‌یابد. این خط مانند حلقه‌ای به دور تهران کشیده شده است و محدوده‌ای متراکم از بخش شرقی و غربی و شمالی پایتخت را که فاقد ایستگاه مترو هستند، پوشش می‌دهد، نقش مهمی در یکپارچگی شبکه مترو تهران ایفا می‌کند و با تمام خطوط مترو تهران دارای ایستگاه‌های تقاطعی یا تبادلی است. این خط در طول مسیر خود از محور‌های صالحی، خاوران، بسیج، نبرد، آیت، دانشگاه علم و صنعت، بیمارستان الغدیر، پادگان کوهک، خیابان نعیم، زین الدین، کتابخانه ملی، حقانی، ونک، ملاصدرا، ایران زمین، بلوار ایوانک، فلاح زاده، همت، آزادگان، کوهک و ایستگاه مترو چیتگر عبور می‌کند.
رهام پروز، مجری خط ۹ مترو تهران نیز در خصوص این مسیر و ویژگی‌های آن می‌گوید: «خط ۹ مترو تهران دارای ۵ قطعه است. شروع عملیات اجرایی این خط از قطعه اول و پنجم خواهد بود. قطعه اول بطول ۷.۵ کیلومتر در محدوده مناطق ۲۰ و ۱۵ شهرداری تهران قرار دارد و از دولت آباد آغاز می‌شود و در تقاطع خط ۹ مترو با خط ۷ به ایستگاه بسیج می‌رسد. قطعه پنجم به طول ۵.۵ کیلومتر در محدوده منطقه ۲۲ واقع شده و از ایستگاه چیتگر در تقاطع با خطوط ۱۱ و ۵ آغاز می‌شود و تا ایستگاه دهکده المپیک در تقاطع با خط ۱۰ ادامه دارد. کلنگ زنی خط ۹ از این دو نقطه خواهد بود و مطالعات مربوط به این خط در این دونقطه از جمله در بحث تجهیزات کارگاهی و املاکی که باید تملک شود و مسیر و ایستگاه‌ها انجام شده است.»
مجری خط ۹ در خصوص بهره برداری از این خط هم افزود: «اولویت بهره برداری نیز با این دو قطعه است چرا که مناطق ۱۵ و ۲۲ به لحاظ مترو و سامانه‌های حمل و نقل عمومی انبوه بر با کمبود روبرو هستند. اولویت اول این است که ایستگاه چیتگر در خط ۵ را قبل از ایستگاه ارم سبز و صادقیه به شبکه مترو تهران در خط ۱۰ متصل کنیم تا از حجم مسافران خط ۵ در ایستگاه صادقیه و ارم سبز کاسته شود. البته هیچ محدودیتی برای اجرای همزمان و موازی کار در ۳ قطعه دیگر وجود ندارد و با توجه به توان پیمانکار و البته تامین مالی می‌توانیم همزمان کار را در ۵ قطعه پیش ببریم.»
مهندس رهام پروز در خصوص زمان آغاز و اتمام خط ۹ هم گفت: «برای کلنگ زنی در دو قطعه یک و ۵ در مناطق ۱۵ و ۲۲ آماده هستیم و هر زمان که شرایط برگزاری مراسم مربوطه فراهم شود، آیین آغازعملیات اجرایی خط ۹ انجام می‌شود. او در ادامه افزود: «اگر همه کار‌ها از جمله مسائل مالی مربوط به پروژه طبق برنامه پیش برود، تا ۳۶ ماه آینده کار‌های مربوط به اجرای قطعات اول و پنجم به لحاظ ساختمانی و تجهیزاتی تکمیل شده و این دو قطعه می‌تواند آماده بهره برداری گردد.»
مشخصات:
۴۹ کیلومتر طول خط
ابتدا: دولت آباد
انتها: چیتگر
۳۸ تعداد ایستگاه‌ها
۰۸/۳۱- عمق میانگین
۱۰ منطقه تهران را پوشش می‌دهد (۲۰/ ۱۵/ ۱۴/ ۱۳/ ۸/ ۴/۳/ ۲/ ۵/ ۲۲)
ایستگاه ها:
شهدای دولت آباد/ میدان بسیج/ شهید بقائی/ شهید ده حقی/ بسیج/ ائمه اطهار/ نبرد/ ستاد فرماندهی نیروی هوایی/ میدان امامت/ شهید ثانی/ میدان نبوت/ سرسبز/ فرجام/ شمس آباد/ میدان ملت/ شهید زین الدین/ گیلان/ پاسداران/ مهران/ بانک مرکزی/ شهید حقانی/ میدان ونک/ ملاصدرا/ مدیریت/ میدان صنعت/ ایوانک/ پونک/ دانشگاه علم و فرهنگ/ عدل/ شهید مخبری/ چهارباغ/ شهران/ دهکده المپیک/ آیت الله مهدوی کنی/ شهرک صدرا/ شهید همدانی/ کوهک/ چیتگر
مسیر:دولت آباد/ بزرگراه امام رضا (ع) / سه راه افسریه/ بزرگراه بسیج/ بلوار نبرد/ فرودگاه دوشان تپه/ خیابان دکتر آیت/ سرسبز/ بلوار هنگام/ سایت نیروی دریایی/ میدان ملت/ خیابان شقاقی/ خیابان گیلان/ خیابان گل نبی/ خیابان کوشا/ بزرگراه حقانی/ میدان ونک/ خیابان ملاصدرا/ خیابان ایران زمین/ میدان صنعت/ پارک پردیسان/ بلوار ایوانک/ بزرگراه همت/ دهکئه المپیک/ بزرگراه آزادگان/ بلوار کوهک
خطوط تبادلی:
۱۰ ایستگاه تعداد ایستگاه‌های تبادلی با سایر خطوط ایستگاه‌های تبادلی از جنوب شرق به شمال غرب: تقاطع با خط ۶ (ایستگاه دولت آباد) تقاطع با خط ۹ (در محور خاوران) تقاطع با خط ۷ (در امتداد محور بسیج محلاتی) تقاطع با خط ۴ (در امتداد محور نبرد با پیروزی) تقاطع با خط ۸ و ۲ (در امتداد محور آیت و شهید سلیمانی) تقاطع با خط ۳ (در امتداد محور صیاد شیرازی) تقاطع با خط یک (در امتداد محور حقانی و دیدار) تقاطع با خط ۶ (در امتداد محور همت و کوهسار) تقاطع با خط ۱۰ (در امتداد محور همت و المپیک) تقاطع با خط تهران- کرج و ۱۱ (در محدوده ایستگاه چیتگر)
فرارو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آیت الله مهدوی کنی، بزرگراه، پوشش، حمل و نقل عمومی، صنعت ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
V
آرشیو