یادداشت

نداشتن مهارت در زندگی یکی از عوامل اصلی افزایش طلاق

یکی از دلایل طلاق در شهرستان کبودراهنگ عدم آگاهی زوجین از وظایف و تکالیف و مهارت‌های زندگی می‌باشد.
نداشتن مهارت در زندگی یکی از عوامل اصلی افزایش طلاق
1403/06/21 - 08:51
تاریخ و ساعت خبر:
197736
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در همدان، طلاق که شاید امروزه بهتر است آن را معضل طلاق بنامیم یکی از مشکلات اصلی حقوقی، فرهنگی، اجتماعی جامعه ایران است که آثار مخرب فراوان روی بنیان‌های خانواده گذاشته و هر روز نیز در حال افزایش است.
موضوع طلاق و جدایی زوجین مختص ایران نیست و آن را یکی از معضلات قرن اخیر در تمام جهان می‌شناسند نکته نگران‌کننده‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اکثر طلاق‌ها ناشی از درگیری و عدم همفکری زوجین نیست.
مطالعات نشان می‌دهد که تنها حدود یک سوم زوج‌های طلاق گرفته، گفته‌اند که آزار، بحث‌های مکرر و دعواهای جدی، علت طلاق آنان بوده است.
این روزها آستانه تحمل افراد، برای مواجهه با ناراحتی‌ها بسیار پایین‌تر از گذشته شده و به همین دلیل ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌گردد.
اگر اعتقاد داشته باشیم که طلاق کاری دشوار و نادرست است، زندگی مشترک را به خاطر فرزندان تحمل می‌کنیم، اما اگر باور کنیم که طلاق آسان و قابل قبول است، رابطه زناشویی را به خاطر خودخواهی خودمان قطع می‌کنیم.
متأسفانه این معضل در کشورهای اسلامی و در ایران نیز به تدریج گسترش یافته و گروهی از زنان و مردان مسلمان امروزی نیز متأثر از دنیای مدرن با ترجیح لذات فردی خویش و کاهش آستانه سازگاری، به آسانی تن به طلاق می‌دهند.
پایان یک زندگی مشترک می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و باید پذیرفت همیشه تمام ازدواج‌ها موفق نیستند و گاهی برخی از آن‌ها به دلایل مختلفی با شکست مواجه می‌شوند و به طلاق ختم می‌شوند، اما شکست در ازدواج به معنی پایان زندگی نیست.
از طرفی ممکن است طرفین به طور قانونی از هم جدا نشوند اما نسبت به یکدیگر کشش و دلبستگی نداشته باشند، در این صورت باز هم هر دو از هم جدا شده‌اند و فقط این جدایی جنبه قانونی پیدا نکرده است، که به آن طلاق عاطفی نیز می گویند.
مهمترین دلایلی که منجر به طلاق می شود را می‌توان مشکلات مالی، خیانت، تفاوت دیدگاه ها و سلایق، انتظارات غیر واقع‌گرایانه طرفین، ازدواج‌های زود‌هنگام، اعتیاد به مواد مخدر تفاوت سنی زیاد، ناسازگاری جنسی بیماری‌های جسمی و روحی دانست.
یکی از دلایل طلاق در شهرستان کبودراهنگ عدم آگاهی زوجین از وظایف و تکالیف و مهارت‌های زندگی می‌باشد.
از راهکارهای احصاء شده در این موضوع ایجاد مرکز مشاوره و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مهارت‌‌زندگی برای خانواده‌ها، زوجین در شرف ازدواج، دختران و پسران در مدارس دوره دوم متوسطه، ارجاع پرونده‌های درخواست طلاق جهت مشاوره به مرکز مشاوره و دعوت از کارشناسان و روانشناسان خبره در موضوع خانواده بود.
در نهایت با همراهی خیرین و مسئولین شهرستان و فعالیت جهادی همه دغدغه‌مندان با اهداء ساختمان مرکز مشاوره و‌ برگزاری مشاوره های فردی و گروهی در کلیه نقاط شهری و روستایی شاهد کاهش آمار ۱۳‌درصدی طلاق در سال ۱۴۰۲ بودیم.
یکی از موضوعات بسیار مهم تاثیر تغییرات اجتماعی بر سر موضوع سبک زندگی است، این مسئله نیز از مسائل مهمی بود که رهبری مفصلا در سفر به خراسان شمالی مطرح کردند.
سبک زندگی تمام احوالات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مارا تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما باید دائما این موضوع را تعقیب کنیم و متناسب با الگوهای رفتاری، ایرانی اسلامی سبک زندگی مناسبی را تعریف کنیم.
مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)در اولویت بندی آسیب های اجتماعی بعداز اعتیاد و حاشیه نشینی، طلاق را در اولویت سوم آسیب های اجتماعی قرارداده اند.
با این حال طلاق در ایران به یکی از بحرانی‌ترین مقاطع خود در سال‌های اخیر رسیده است.
ایران با نرخ خام طلاق ۲درصد یکی از بالاترین آمارها در زمینه طلاق در کشورهای منطقه را دارد و حالا پس از چالش های رفتاری، اخلاقی و اقتصادی چالش‌های دیگری مانند سبک جدید زندگی شهری نیز بر این روند افزایشی تاثیر گذار است.
یکی از چالش‌هایی که در این زمینه کمتر به چشم می‌آید شاخص دوام زندگی در طلاق است، این شاخص در مسائل جمعیت شناختی واقعه ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد و ناظر بر مدت ازدواج تا وقوع واقعه طلاق است.
براساس بررسی این شاخص حدود ۱۴‌درصد طلاق‌ها در ایران کمتر از ۱‌سال و ۱۱‌درصد آن پس از ۱‌‌سال تا ۲ سال از زندگی مشترک رخ می‌دهد و در مجموع بیش از ۵۰‌درصد طلاق ها در ایران در کمتر از ۵سال از زندگی مشترک رخ می‌دهد.
مدیر کل ثبت احوال استان همدان در تاریخ ۲۱‌مهرماه ۱۴۰۱‌اظهار می‌نماید که در شش ماه ابتدایی سال ۱۹۵۵ طلاق ثبت شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۱۲ درصد بوده و به ازای هر ۳ ازدواج ۱ طلاق در استان ثبت شده است.
در شهرستان کبودراهنگ در ۸‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ (۲۲۶مورد) طلاق ثبت شده که در مقایسه با آمار ازدواج شهرستان (۸۰۰نفر) نشان از این دارد که قریب به ۲۹‌درصد ازدواج چ‌ها به طلاق منجر شده است که از دلایل طلاق که فراوانی بیشتری در شهرستان دارد:
عبارتند از اعتیاد، سوء رفتار، سوء معاشرت، فضای مجازی، کودک همسری و... می‌باشد.
راهکارهای اجرایی برای برون رفت از این آسیب عبارتند از:
۱_ شبکه سازی تخصصی با آموزش و تربیت گروه‌های مصلحین
۲_ ایجاد حساسیت اجتماعی در خصوص افزایش طلاق (دیوارنویسی،تهیه مستند،کلیپ و.....‌)
۳_ پیشگیری از فروپاشی خانوادهای در معرض گسست(شورای مصلحین و مرکز مشاوره)
۴_ توانمند‌سازی خانواده‌ها از حیث دانش و‌ بینش و مهارت‌های ازدواج هم‌کفویابی کودک همسری در فضای مجازی و سواد‌رسانه ای
۵_ فرهنگ سازی صلح و سازش و مصلحین میان زوجین در معرض طلاق شهرستان (کلینیک های مهارتهای زندگی)
۶_اولین مکانی که زوج‌های جوان مراجعه می‌کنند مراکز بهداشتی است از مشاوران با تجربه در کلاس‌های مشاوره ازدواج در راستای وفاداری همسران و حفظ کانون خانواده استفاده شود.
۷_دومین مکان حضور زوج‌های جوان محضر ازدواج می‌باشد.
در ضمن عقد آگاه‌سازی لازم در خصوص آسیب‌های فضای مجازی در زندگی و خیانت و عوارض و مشکلات آن را برای زوجین بازگو نمایند.
۸_مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت روستا و شهر جهت آگاه سازی کمک نمایند.
۹_برگزاری کلاس‌های سواد رسانه از و مضرات استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی
۱۰_برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از طلاق
۱۱_صیانت و حمایت از خانواده‌های آسیب دیده از طلاق(آموزش،اشتغال و فرزندان)
۱۲_ایجاد مرکز مشاوره و کلینیک تخصصی مهارت‌های زندگی
۱۳_برگزاری نشست‌های آداب معاشرت و مدیریت ارتباطات خانوادگی برای زوجین
در نهایت با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرستان و مسئولین خدمتگذار و خیر شهرستان و اهداء ساختمان برای مرکز مشاوره طرح کاهش طلاق که قرار بود هرسال ۵‌درصد کاهش طلاق و در ۵سال کاهش ۲۵ درصدی طلاق را داشته باشیم با توکل بر خدای رحمان و برنامه‌ریزی، توانستیم در مدت یکسال و چند ماه شاهد کاهش ۱۳‌درصدی طلاق باشیم.
سیده سمیه جعفری

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طلاق، مهارت زندگی، کبودراهنگ، همدان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو