چرا عشق امیرعلی و الناز برای مردم جذاب نبود؟

هنوز نیمی از سریال شبانه «بی همگان» از شبکه سه نگذشته که آنقدر به خورد مخاطب این سریال تلخی و بدبختی تزریق شده که شاید در ادامه بی خیال دیدن ادامه آن شود.
چرا عشق امیرعلی و الناز برای مردم جذاب نبود؟
1401/08/06 - 14:08
تاریخ و ساعت خبر:
142548
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - هنوز نیمی از سریال شبانه «بی همگان» از شبکه سه نگذشته که آنقدر به خورد مخاطب این سریال تلخی و بدبختی تزریق شده که شاید در ادامه بی خیال دیدن ادامه آن شود. در خلاصه‌ی داستان این سریال که با قلم سعید جلالی و علیرضا کاظمی‌پور نوشته شده آمده است: «امیرعلی پس از آزادی از زندان در تلاش است تا سال‌های از دست رفته را جبران کند و زندگی تازه‌ای را برای خود بسازد اما سرنوشت شرایط دیگری را برای او رقم می‌زند و او برای رسیدن به خوشبختی ناگزیر است تا با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم کند و …»
تاکنون 18 قسمت از این سریال روی آنتن شبکه سه رفته است و براساس نشانه‌ها، انتظار می‌رفت «بی‌همگان» پس از مدت‌ها نام یک سریال تلویزیونی را ســر زبان‌ها بیندازد. چند عامل دست به دست هم داد و مانع از رقم خوردن این اتفاق شد. شرایط عمومی جامعه و نیز مصاحبه اخیر سعید جاللی درباره ممیزی‌ها، دو عامل فرامتن در این باره هستند. فارغ از این، «بی همگان» از برخی ایده‌های تکراری هم لطمه خورده است.
فضای کلی سریال
محور اصلی این سریال داستان زندگی جوانی به نام امیرعلی (محمد صادقی) اســت که به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی مالی به زندان می‌افتد. پس از آزادی ســراغ دختر مورد عالقه خود الناز با بازی میترا رفیع میرود که دختری متمول اســت. پدر او مهرداد (مهدی سلطانی) مانع از ازدواج اســت که البته در این مسیر چند اتفاق دیگر هم رخ می‌دهد. رقبای امیرعلی که در شرکت مهرداد هستند، با دسیسه یک قتل را گردن او می‌‍‌اندازند. امیرعلی در زندان است اما ذره‌ای از عشق میان او و الناز کم نشده.
همان تیم همیشگی
بهرنگ توفیقـی پیش از بی‌همگان، ســریال «افرا» را سـاخت که شــباهت‌هایی میان این دو سریال دیده می‌شود. انتخاب بازیگران همان سریال از جمله محمد صادقی، مهدی ســلطانی، نســرین بابایی و ســپردن نقش‌هایی شبیه نقشی که در ســریال «افرا» داشتند، موجب شــده تا عناصر تکراری بی‌همگان بیشتر به چشم بیاید. در ســریال افرا، محمد صادقی خواستگار دختر مهدی ســلطانی بود که در اینجا هم همین رابطه تکرار شده است. در آنجا با این خواستگاری از طرف پدر دختر مخالفت می‌شود، در بی‌همگان هم همین اتفاق می‌افتد. در سریال «افرا» پسر نسـرین بابایی به دلیل ارتکاب به قتل به زندان می‌افتـد و در اینجا هم همین اتفاق تکرار شده است. این نکته‌ای است که پیشتر به آن اشاره کردیم و همچنان یکی از مهمترین عوامل لطمه‌زننده به بی‌همگان است.
تلخی و بدبختی









وظیفه یک سـریال تلویزیونی چیزی جز این است که مخاطب را سرگرم کند؟ می‌دانیم که در تلویزیون، مالک مهم این است که هر ســریال پند و حرف داشته باشد. این مسئله را ابتدا به ساکن نمی‌توان یک عیب دانست منتها با زبان «شیرین»تر هم می‌توان پیام را منتقل کرد. در سریال «بی‌همگان» اما ماجراهایی مثل قتل، زندان و تومور مغزی پدر باعث ایجاد فضایی تلخ شده. گویی در تلویزیون ملودرام‌ها به بار نمی‌نشینند جز اینکه تلخ تلخ تلخ باشند! این موارد در سریال‌های قبلی سیما به وفور یافت می‌شد و همین حال اجزای تشکیل‌دهنده دیگر ســریال تلویزیون یعنی «آتش‌سرد» است. خب طبیعی است که مخاطب از تکرار این همه تلخی دلزده می‌شود و بخشی از ناکامی بی‌همگان را باید در همین مسئله جست‌وجو کرد.










سوژه تکراری عاشقانه
حکایت عشـق‌ها و موانعی کــه برســر راه دلدادگان وجود دارد، تم اصلی ســریال‌های تلویزیون اســت. در بی‌همگان پســری از خانواده نه چنــدان برخوردار، عاشــق دختری از خانوادهای ثروتمند شــده که شرح دادیم مشکالت سر راه آنها چیست. این موضوع تکراری، عامل دیگری است که به بی‌همگان لطمه زده. به این بیفزایید مصاحبه اخیر سعید جاللی با خبرگزاری ایلنا را که از سختگیری‌های تلویزیون برای روایت قصه‌های عاشقانه گفته.
این شب ها آخر چرا «بی همگان»؟!
این همه اتفاق بد و تلخی های بی پایان برای قهرمان قصه، آن هم در شرایطی که هنوز نصف سریال پخش نشده، در این روزهایی که مردم به شادی و آرامش نیاز دارند، واقعا چه معنی دارد!









چرا در این روزهایی که مردم به شدت درگیر فشارهای سنگین اقتصادی اند و حال عمومی مردم روبراه نیست، سریالی به این تلخی راهی کنداکتور می‌شود؟! ملودرامی تلخ با اندک چاشنی مسائل اقتصادی که هر شب میزان تلخی و غم و غصه آن بیشتر می شود و مخاطب به ناچار باید بر سر همه گرفتاری ها و استرس‌های روزانه خود، هر شب شاهد این تلخی‌ها هم باشد.
اینجاست که جای خالی تدبیر و مدیریت درست رسانه در تلویزیون به شدت احساس می شود؛ مدیریتی که با توجه به نیاز روانی جامعه و مخاطب، سریالی با محتوا و مضمون درست راهی آنتن کند؛ طبیعی است که وقتی حال روحی مردم مساعد نیست، لااقل با پخش سریالی کمدی و طنز این خلا را پر کرده و لااقل ساعتی ذهن پر از استرس و خسته بیننده را آرام کند.
برترین ها
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سریال، شبانه، نیمی، هنوز، همگان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
هنر و رسانه
V
آرشیو