یادداشت /

تبیین اساس کار مقابله با تحریف واقعیت ها و خبرهای دروغ

یک استاد حوزه علمیه گفت: محافظه کاری و ملاحظه کاری مانع جهاد تبیین است. اساسا جهاد، حرکتی انقلابی و ضد محافظه کاریست.
تبیین اساس کار مقابله با تحریف واقعیت ها و خبرهای دروغ
1401/09/29 - 08:22
تاریخ و ساعت خبر:
143700
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ز خوزستان، سیده زینب حسینی نیک، استاد حوزه علمیه در یادداشتی در خصوص جهاد تبیین نوشت: وظیفه مهم بسیج این است که در خط مقدم جهاد تبیین باشد و هر کسی با هر توانی وارد این میدان شود.
تبیین به معنای روشنگری، بیان حقیقت و واقعیت است. آنچه که اهمیت دارد، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج فهمی از مبانی عالی اسلام در زمینه های مختلف، مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و نیز فهمیدن تحلیل های نادرست و مغرضانه از رویدادها و پیش گیری از تحریف و دریافت نادرست است.
بنابراین اگر بخواهیم در معارف اسلامی ریشه یابی کنیم باید بدانیم که اصولا پیامبران برای تببین حقایق عالم و وجود انسان، تبیین ظرفیت های انسان و راهی که انسان باید برود، آمدند. به همین جهت یکی از نام های قرآن کریم، بیان است. انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیق بود که در جامعه شکل گرفت.
امام خمینی(ره) حقایق کشور و اسلام را تبیین کرد، واقعیت هایی که در رژیم پهلوی اتفاق می افتاد و می خواستند که آنها را مخفی کنند مورد روشنگری قرار داد. پس تبیین، مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است. یعنی اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست. اگر بخواهیم مردم و جوانان با انقلاب باشند باید این تبیین را به گونه ای فراگیر، مستند و با دلیل انجام دهیم. اینکه عده ای مفهوم تبیین را به معنای پوشش حقایق و سرپوش گذاشتن بر اشتباهاتشان تحریف کرده اند، برداشت کاملا نادرستی است و باید این برداشت اصلاح شود.
مفهوم جهاد تبیین را باید در کنار سایر مفاهیمی که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند تعریف کنیم. مقام معظم رهبری بر مفهوم تحول، کار فرهنگی، گفتمان سازی ، نقد منصفانه و مطالبه گری تاکید دارند. اگر تببین را در کنار این مفاهیم قرار بدهیم معنی درست آن مشخص می شود. در این صورت تبیین مقدمه ای برای اصلاح تحول و مطالبه گری درست خواهد بود.
تببین به این معناست که در برابر افرادی که دریافت درستی از انقلاب، مفاهیم انقلاب و پیشرفت های آن ندارند، روشنگری انجام گیرد و به عنوان یک راهبرد برای انقلاب نظام و جامعه و یک کار مستمر تلقی می شود.
زمانی که تردید و ابهامی در اذهان ایجاد می شود یا شرایط فتنه انگیز و تحریف توسط دشمنان شکل گیرد، اگر کسی بخواهد تبیین کند باید متحمل هزینه هایی شود، شجاعت و صراحت برای او هزینه بر است. اینجا جهاد لازم است.
جهاد تبیین هرگز مغایرتی با نقد وضعیت ندارد و نه تنها همه روش ها، اقدامات و برنامه ها را می خواهد قبول کند بلکه معایب را هم می بیند. ما به تبیین اثربخش نیاز داریم و به تعبیر مقام معظم رهبری در تبیین اثر بخش، باید به ظرفیت مخاطب، منطق مخاطب، باور پذیر بودن تبیین و با استدلال بودن آن توجه کرد.
مردمی بودن در جهاد تبیین بسیار مهم است یعنی مخلوط شدن با مردم عادی و معمولی و نشست و برخواست با آنها، داشتن گوش شنوا و زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم . مردمی بودن به معنای شعار طرفداری از مردم نیست بلکه باید گره ای از کار آنها باز کنیم.
شبهه زدایی از ذهن مخاطب بسیار موضوع قابل اهمیتی است. شبهه مثل موریانه است. دشمن هم به همین موریانه ها دل بسته است. شبهه مثل ویروس می ماند که جزو بیماری های مسری است. شبهات به دیگران هم سرایت می کنند و ما باید به کمک زبان گویا، جهاد تبیین کنیم.
امروزه سیاست قطعی رسانه های معاند جمهوری اسلامی این است که واقعیت ها را تحریف کنند. اساس کار ما در تحریف واقعیت ها و خبرهای دروغ، تبیین است. با ذهن ها و دل ها مواجهیم. اگر دلها قانع نشد، جسم ها به راه نمی افتد. این فرق تفکر اسلامی و غیر اسلامی است. تفکر اسلامی تبیین است.
رسانه های ملی و مجموعه مطبوعات، متولیان رسانه ها و فضای مجازی و هر کسی که یک مرکز یا یک ممبر برای سخنوری با افراد جامعه دارد، موظف است در این زمینه قدم بردارد.در طول 4 دهه اخیر کارهای حماسه آمیزی انجام شده که باید بیان شوند هر چند دشمن اجازه بیان آنها را نمی دهد. مشکلات کشور نباید بر این حماسه ها گرد غبار بنشاند. این مشکلات که باید حل و برطرف شود اما پیشرفت ها و فعالیت های ارزشمند در زمینه های گوناگون نباید به فراموشی سپرده شود. این ها نیاز به جهاد تبیین دارد.
انتهای پیام

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جهاد تبیین، مقابله با تحریف ، خبر دروغ ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو