نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی:

خانواده کانون اقتدار یک جامعه قدرتمند است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: یک جامعه قدرتمند از واحدهای اجتماعی مستحکمی قدرت می‌گیرد که خانواده نام دارد.
خانواده کانون اقتدار یک جامعه قدرتمند است
1401/12/24 - 13:58
تاریخ و ساعت خبر:
146026
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آیت الله احمد علم الهدی ظهر سه شنبه در همایش «شکوفه‌های امیدآفرین» ویژه تکریم مقام مادران چندقلوها که به میزبانی تالار همایش‌های ساختمان هلال‌احمر مشهد برگزار شد، با اشاره به مبانی تربیت فرزند در کانون خانواده اظهار کرد: آن‌چه در مسئله جمعیت برای جامعه امروز ما مطرح می‌شود، برخورداری از یک جامعه مستحکم است که جوانان در آن نقش محوری دارند. شاید برخی چنین تصور کنند که همه ما نسبت به آینده جامعه خود مسئول هستیم اما نه در این حد که آسایش خود را به خاطر آن دچار خدشه کنیم. این پیش‌فرض از اساس نادرست است و همه ما نسبت به جامعه خود سهیم هستیم.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: در کانون خانواده هیچ موسیقی و ندائی دل‌نشین‌تر از صدای کودکان نیست؛ این‌ها که آینده‌ساز کشور ما هستند، میراث انقلاب را به دوش خواهند گرفت و سرباز امام زمان (عج) خواهند شد.
وی با بیان اینکه یک جامعه قدرتمند از واحدهای اجتماعی مستحکمی قدرت می‌گیرد که خانواده نام دارد، بیان کرد: وجود فرزند، بزرگ‌ترین سرمایه آرامش و موضوعی است که یک پدر و مادر را به‌صورت جدی به سمت آینده سوق می‌دهد. دختر و پسر جوانی که با هم ازدواج می‌کنند و همه محبت و عطوفت خود را نسبت به هم روا می‌دارند، زمانی به اوج قدرت تصمیم‌گیری و حرکت ارادی به سمت هدف می‌رسند که فرزند دار می‌شوند؛ تا جایی که می‌توان ادعا کرد، خانواده تا پیش از تولد فرزندان به‌طور کامل تشکیل نمی‌شود و فقط زمانی این هدف محقق می‌شود که ثمره عشق یک زن و مرد به هم با تولد فرزند به مرحله تکامل و بلوغ برسد.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: صرف‌نظر از اینکه اصولاً رشد و تعالی فرزندان خانواده در کنار یکدیگر محقق می‌شود، حوزه رشد فرزند و جریان تعالی خانواده هم تنها زمانی قابل استحصال خواهد بود که فرزندان متعدد زمینه‌ساز تکامل یکدیگر شوند و در حوزه مسئولیت‌پذیری، برادران و خواهران خود را به سمت تعالی سوق دهند.
توسعه اجتماع درگرو توسعه خانواده
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه زندگی اجتماعی ما به توسعه روزافزون کانون خانواده وابسته است، تصریح کرد: افزایش جمعیت اگر هم ابعاد مؤثر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در آینده داشته باشد، فراتر از این برای زمان حال خانواده‌ها هم مؤثر واقع می‌شود. وجود فرزند تنها عاملی است که به‌موازات لذت پدرانه و مادرانه برای والدین، زمینه تعالی خانواده را هم فراهم می‌کند.
وی تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «اِنّی اُباهی بِکُمُ الاُمَم» یعنی اینجا همان جایی است که نبی مکرم اسلام (ص)، مسلمانان را خطاب می‌کند و به همه ما می‌گوید که من در برابر امت‌های دیگر به تعداد شما مباهات می‌کنم تا بر این اساس، اصل مسئله فرزند آوری توسط پیامبر اکرم (ص) موردتأکید قرار گرفته باشد.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه پیام حدیث نبوی آن است که پهنه اجتماعی ما گسترده شود، گفت: دولت‌ها وقتی تصمیم به تنظیم و ارائه یک برنامه پنج‌ساله توسعه می‌گیرند، نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی محور اصلی همه‌چیز هستند؛ همان نوجوانانی که در پنج سال آینده به موتور محرک اصلی پیشرفت‌ها تبدیل می‌شوند. این مسائل دلالت بر این دارد که خانواده در کانون پیشرفت جامعه قرار دارد.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: برای هر مرد و زنی که تشکیل خانواده می‌دهد، دوران کهولت سن و فرسودگی آخر عمر به‌عنوان یک برهه زمانی تاریک مطرح است و در این حوزه هم اگر پهنه خانواده با تعداد فرزندان وسیع باشد، آسودگی خاطر بیشتری برای پدر و مادر سالخورده در پی خواهد داشت.
فرزند آوری نشانه آینده‌نگری
وی اظهار کرد: هر پدر و مادری که در نخستین سال‌های رشد فرزند از سختی‌های آن دچار مشکل شود، باید بداند که تکیه‌گاه خود در دوران پیری و کهن‌سالی همان آقاپسر یا دخترخانمی است که در آغوش او رشد می‌کند. امام عسکری (ع) زمانی که کودکان قوم خود را فرا خواند، به آنان فرمود: «إنّکُم صِغارُ قَومٍ و یُوشِکُ أن تَکونوا کِبارَ قَومٍ آخَرینَ» یعنی شما خردسالانِ قومی هستید که به زودی بزرگان قوم دیگری می‌شوید.
آیت‌الله علم‌الهدی افزود: دختران و پسران ما هم باید به این فکر کنند که همان جوان نیرومند، پسر هنرمند و دختر فعال و توانمندی که در آینده جریان اندیشه جامعه‌ای را تغییر می‌دهد، اکنون در آغوش آن‌ها آرمیده است؛ همان‌طور که بسیار مردان و زنان دانشمند و فرزانه‌ای که از والدین بی‌سواد متولد شدند و در دامان آن‌ها رشد کردند. این ثمره اخلاص و عشق همان پدر و مادری است که با حلال خدا زندگی کردند و در برابر مشکلات تاب آوردند تا در نهایت، ثمره عشق آن‌ها تربیت چندین فرزند باشد که از علم و دانش گرفته تا مسائل فرهنگی و ورزشی، به سرآمد زمان خود تبدیل شدند.
وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام (ص) تصدیق کرده‌اند که تربیت به‌مثابه یک چرخه طبیعی باید در جریان باشد. در این رابطه گستردگی خانواده می‌تواند تا حد زیادی به این چرخه کمک کند.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خراسان رضوی، آیت الله علم الهدی، مشهد، فرزند آوری،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو