مدرس حوزه علمیه حضرت معصومه سلام الله

حجاب یک هنجار و رفتار است، که نمود ظاهری حیا و عفاف می باشد

عبدالعلی نژاد گفت : انسان داری هویت سه لایه ای است که از داخل به خارج ، مشتمل بر باورها، ارزش ها و رفتارها می باشد. حیاء در درونی ترین لایه ی هویتی ، عفت که ارزش است در لایه ی میانی و حجاب در بیرونی ترین لایه هویتی انسان قرار می‌گیرد ، در واقع می توان گفت حجاب نشانگر حیا و عفت درونی است .
حجاب یک هنجار و رفتار است، که نمود ظاهری حیا و عفاف می باشد
1402/04/21 - 10:40
تاریخ و ساعت خبر:
150875
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سیستان و بلوچستان الهه عبدالعلی نژاد مدرس حوزه علمیه حضرت معصومه سلام الله در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران در رابطه با ارتباط بیت حجاب و عفاف و استحکام بنیان خانواده گفت : در ابتدا سخنم را با کلام امیر مؤمنان امام علی (علیه السلام) شروع می کنیم. ایشان می فرمایند : (ما المجاهد الشهید فی سبیل الله باعظم اجرا ممن قدر فعف) اجر مجاهد شهید در راه خدا، بیشتراز اجر کسی که قدرت بر گناه دارد.ولی عفت پیشه می کند ( و گناه نمی کند) نیست.
امروزه عوامل پنهان و نیمه پنهان متعددی در طلاق و فروپاشی خانواده تاثیرگذارند: از جمله مهمترین آنها : بی بندو باری و عدم مدیریت غریزه جنسی است، غریزه ای که خداوند حکیم برای ازدواج و استمرار نسل قرار داده اگر کنترل و مدیریت نشود مثل آبی که مهار نشود طغیان کرده تبدیل به سیل میشود و کلی آسیب ایجاد می کند.
وی افزود : روانشناس مشهور آمریکایی خانم باربارا دی آنجلیس :می گوید بی بند و باری بزرگترین دشمن رو ابط خصوصی با همسر است. متأسفانه دشمنان اسلام برای ایجاد بی بند و باری در جامعه ی ما از سالها قبل نقشه ها کشیده و هزینه ها کرده اند. در سال ۱۳۸۱ وقتی رییس جمهور وقت آمریکا (بوش) در راستای تجزیه کشورهای خاورمیانه با هدف تسلط و استعمار بیشتر این کشورها، طرح حمله نظامی به ایران و عراق را ارایه می کند، نتنیاهو پیشنهاد حمله به ایران را با این استدلال رد می کند و می گوید همین الان در ایران۲۵۰ هزار دیش ماهواره خانگی وجود دارد و همین برای فروپاشی ایران کفایت می کند. اگر فیلمهای مستهجن برای خانواده های ایرانی پخش کنیم، بدون حمله نظامی به هدف خود خواهیم رسید.
رابرت مرداک بنیانگذار شبکه فارسی وان که یهودی هست، در سال۱۳۸۸:می گوید برای نابودی ایران بایددرمورد کلمه‌ی مقدسی بنام خانواده هزینه کنیم باید مادر خانواده را به لجن بکشیم.
عبدالعلی نژاد گفت : از آنجایی که آثار بی بندوباری بسیار مشهود است و بر کسی پوشیده نیست بد نیست در اینجا به راهکارهای جلوگیری و درمان این فاجعه از منظر آیات و روایات بپردازیم. در آموزه های اسلام راهکارهای متعددی برای مدیریت غریزه خدادادی جنسی توصیه شده است از جمله :
* اولین آموزه ،حیاورزی و عفت : پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه و آله) می فرمایند:«الحیاء شعبه من الایمان،ولا الایمان لمن لا حیاء له» ؛ یعنی: حیاء بخشی از ایمان است، کسیکه حیاء ندارد ایمان ندارد.همچنین امام علی (علیه السلام) می فرمایند : «علی قدر الحیاء تکون العفه»؛ میزان عفت انسان به اندازه ی حیاء اومی باشد. پس اگر نظام تربیتی ما حیا مدارانه باشد، به موفقیت بزرگی رسیده ایم .
مدرس حوزه علمیه گفت : برای فهم ارتباط بین سه واژه ی حیا ، عفت، و حجاب که اغلب در کنار هم استعمال می شوند نیاز است در ابتدا مفهوم این واژگان برای همگان شناخته شود.
*حیا: همان باور به شهود الهی است که از آن با عنوان شرم از خداوند یاد می شود. فردی که آراسته به حیاء باشد، پیوسته خود را در محضر الهی می بیند و چه در خلوت و چه در جمع، حاضر به انجام گناه نمی شود، چرا که طبق فرمایش امام علی (علیه السلام ) «اتقوا معاصی الله فی الخلوات فان الشاهد هو الحاکم».
*عفت: عفت یک ارزش است که در اثر قرار گرفتن شهوت تحت فرماندهی عقل حاصل می شود. از عفت در شهوت جنسی تعبیر به پاکدامنی می شود، ولی اگر شهوت تحت فرماندهی نفس قرار بگیرد فرد تبدیل میشود به یک موجود مفسد و خونریز که مورد اعجاب و سوال ملائکه از خداوند واقع شد «اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء».
* حجاب: باید گفت حجاب یک هنجار و رفتار است، که نمود ظاهری حیا و عفاف می باشد.
حال با درک مفهوم این سه واژه می توان به ارتباط تنگاتنگی بین سه مقوله حیا و عفاف و حجاب پی برد از آنجایی که انسان داری هویت سه لایه ای است که از داخل به خارج ، مشتمل بر باورها، ارزش ها و رفتارها باشد. حیاء در درونی ترین لایه ی هویتی انسان قرار می گیرد ، عفت که ارزش است در لایه ی میانی و حجاب در بیرونی ترین لایه هویتی واقع می شود ، در واقع حجاب نشانگر حیا و عفت درونی است به عنوان مثال انسان مشابه درختی است که حیا به منزله ریشه ی آن ، عفت تنه حجاب ثمره این درخت می باشد.
عبدالعلی نژاد گفت : دومین آموزه اسلام در راستای کنترل غریزه جنسی: رعایت حجاب است که آیات متعددی در قرآن تصریح به
حجاب دارند. دو آیه را به عنوان نمونه بهمراه نکات تفسیری بیان می کنم
خداوند متعال در سوره مبارکه نور، آیه ۳۰ و ۳۱ ابتدا دستور کنترل نگاه را به مردان مؤمن می دهد، زیرا که مردها بیشتر از زنان، از ناحیه نگاه آسیب می بینند و آسیب می رسانند. بعد مشابه همین دستور را به زنان مؤمن می دهد. سپس دستور ویژه ای برای زنان
مؤمن صادر می شود که زینت های خود را ( که طبق روایات تمام بدن زن زینت محسوب می شود)به جز آنچه ُآشکار می شود،( منظور گردی صورت و دستها تا مچ می باشد) آشکار نکنید. بعد می فرماید: خُمر خودتان را
بر جیوببتان بزنید، خمر جمع ِخمار استخمار .یعنی سرپوش و جیوب جمع جیب است یعنی گریبان ( گردن)و سینه این آیه دو نکته را بیان می کند
اول اینکه : زن باید سرپوش داشته باشه، ثانیا: این سرپوش را نباید رهاکند، بلکه باید به زیر گریبانش بزند.
جالب اینجاست که بعد از سرخودگی لیبرالیسم جنسی در آمریکا، جنبش(TLW)(خویشتن داری جنسی در سال۱۹۹۳) ایجاد می شود ،حامیان این جنبش بیش از ۶۰۰ محصول رسانه ای برای ترویج عفاف و حجاب تولید می کنند و راهکارهایی را برای خویشتن داری جنسی ارائه می دهند از جمله اینکه : پوشش مناسب باشد بنحوی که باعث نمایش جاذبه های جنسی نشود، اجتناب از محیط های دربسته و خلوت باجنس مخالف واجتناب از محرکهای سمعی، بصری اعم از فیلم، موسیقی و ....
قابل توجه اینکه نسخه ای که برای ما می پیچیند، آزادی و برهنگی است ولی برای خودشان تعالیم نجات بخش اسلام را توصیه میکنند.
وی با اشاره به این موضوع که حجاب هم به نفع زن و مرد و هم به نفع خانواده و جامعه است گفت : اولا :حجاب باعث حفظ شخصیت زن می شود. زن از شخصیت ابزاری به شخصیت ارزشی تبدیل می شود. یک اصل کلی در نظام هستی وجود دارد که حتی خداوند نیز مشمول این اصل است. و آن اینکه هر چیزی که باارزش تر است، مخفی تر است. مثل گنج و.... خداوند متعال با دستور حجاب خواسته تا ارزش وجودی زن حفظ شود. طبق روایات نگاه نامحرم به زن بمثابه تیری زهرآلود از ناحیه شیطان است که باعث مسمومیت روح زن میشود و حجاب مثل یک سپر او را در مقابل این تیرهای مسموم محافظت می کند.
ثانیا : حجاب به سلامت روانی و معنوی زن و مردکمک می کند . از آنجا که شهوت جنسی، یک غریزه سیری ناپذیر است، هر چه در جامعه عرضه ،جاذبه های جنسی بیشتر شود تقاضا بیشتر می شود(مثل آب شور دریا که
انسان را تشنه تر می کند)و این امر منجر به مشکلات روحی و روانی برای هم مرد و هم زن می شود و چه بسا منجر به جنون جنسی شود .
ثالثا: حجاب باعث استحکام خانواده می شود. چرا که بی بندو باری باعث سردی روابط بین زن و شوهر و تنوع طلبی جنسی می شود. مردی که در خارج از چارچوب ازدواج، جذب جاذبه های جنسی می شود دیگر تمایلی به ارتباط با همسر شرعی و قانونی خود ندارد. مثل فردی که با ریزه خواری خود را سیر میکند و دیگر اشتهایی به غذا ندارد.
رابعا: مهمتر از همه حجاب دستور الهی است، انسان با انجام دستور الهی از سلامت روانی برخوردار و مشمول عنایت و پاداش الهی و جلب رضایت معبود می شود.
وی در یایان گفت : حسن ختام گفتگوی ما دعای حضرت زهرا (س) که ان شاالله با رعایت حجاب و عفاف دل حضرت را شاد کرده باشیم : «الهی استعملنی لما خلقتنی له »خدایا مرا خرج کاری کن که برای آن مرا آفریدی.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب وعفاف، سیستان و بلوچستان، حوزه علمیه حضرت معصومه (س) ، حجاب و سلامت روحی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
حجاب و عفاف
V
آرشیو