زنان راوی، پاسداران میراث مقدس غدیر هستند

نقش سرنوشت ساز غدیر در تاریخ اسلام بی شک یکی از مهمترین نقش هاست که زنان راوی در طول تاریخ تشیع به خوبی از این میراث ارزشمند پاسداری کردند.
زنان راوی، پاسداران میراث مقدس غدیر هستند
1402/04/17 - 10:57
تاریخ و ساعت خبر:
150610
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از بوشهر؛ غدیرخم مهم ترین واقعه تاریخ تشییع است که بیانگر اهمیت و جایگاه ولایت در حاکمیت اسلامی است و موضوعی به اندازه غدیرخم در تاریخ اسلام اهمیت ندارد.
این واقعه نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است چرا که در این واقعه پیامبر اکرم(ص) مهمترین ماموریت دوران پیامبری خود را به انجام رساندند از همین رو روایان آن از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارند اما در میان روایان واقعه غدیرخم زنان راوی نیز سهم به سزایی دارند و اخبار فراوانی که به وسیله راویان زن از این مراسم عظیم نقل شده گویای تلاش گسترده زنان در پاسداری از این میراث مقدس است که در ادامه به قلم سیده سکینه موسوی به بیان این مهم می‌پردازیم
غدیر خم سمبل امامت ولایت بوده که در این واقعه نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت حکایت دارد. غدیر اساس دین اسلام و ثمره نبوت پیامبر اکرم بوده و نام غدیر تعیین کننده صراط مستقیم تا آخرین روز دنیاست و خطابه غدیر نیز زنده ترین سند تاریخی است که نتیجه آن ولایت امیرالمؤمنین(ع)به شمار می آید واین امر متعلق به تمام اعصار، ادیان و دوران هاست. مهمترین مسئله اسلام، مسئله دینی و معرفتی ولایت است و اوج تجلی ولایت نیز در مسئله حکومت متجلی شده است و در روز غدیر نمونه کامل و الهی این مهم به مردم معرفی شد یکی از درس های مهم غدیر خم روز تکوین دین مبین اسلام و مقدمه ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی و ۱۱فررند برومند آن حضرت ولایت پذیری است.
درباره تعداد افراد حاضر در غدیر خم اختلاف نظر است. ولی با توجه به گنجایش جمعیت در فضای غدیر خم، جمعیت مدینه در سال دهم هجری، در نظر گرفتن جمعیت حاضر در مکه در حجة الوداع، گزارش مبنی بر حضور ده هزار نفر در غدیر خم را مستندتر دانسته اند، که از مجموع این جمع، حدود ۱۷۰۰زن نیز حضور داشتند.
بیعت این زنان طوری بود که پرده ای را کشیدند و تشت آب را وسط پرده گذاشتند، به گونه ای که نصف تشت آب یک طرف و نصف دیگر، آن طرف دیگر پرده بود و دست امام داخل تشت پر از آب در یک طرف و سایر خانم های که بیعت می کردند دست خود را در طرف دیگر پرده داخل همان تشت آب می کردند و با امامت، ولایت و جانشینی ایشان پس از پیامبر بیعت می کردند.
آنچه که قابل توجه است این است که بعد از حادثه غدیر، اکثر مردانی که بیعت کرده بودند از بیعت شان برگشتند و از امام رویگردان شدند، اما بیشتر این خانم ها به بیعت شان باقی ماندند و برای تثبیت و تبلیغ ولایت، مبارزه و تلاش نمودند.
بانوانی که راوی اخبار و احادیث غدیر بودند دو گروه عمده هستند:
الف_زنان صحابی
ب_زنان تابعی
در میان زنان صحابی حضرت فاطمه زهرا س از جمله راویان مهم حدیث غدیر بودند و عمر خود را در راه اثبات ولایت امیرمومنان به انصار و مهاجرین صرف نموده و سرانجام نیز در همین راه به شهادت رسیده و سیده شهیدان ولایت نام گرفتند. احتیاجات بسیاری از ایشان در رابطه با غدیر ثبت شده که این حادثه به تکرر به مهاجرین و انصار یادآور می شدند.
از دیگر راویان ام سلمه از زنان پیامبر از دیگر راویان حدیث غدیر بودند و همچنین اسما بنت عمیس که به دلیل تقرب به اهل بیت روایات فراوانی نقل کرده است؛ تنها حدود شصت روایت از پیامبر اکرم ص دارد که بسیاری از آنها منزلت امیرمومنان است.
از دیگر راویان می‌توان به زنان زیر اشاره کرد:
۴_ام هانی بنت ابی طالب خواهر امیرمومنان ع
۵_عایشه دختر ابی بکر او در شمار زنان پیامبر اکرم و حاضران در حجة الوداع جای داشت! (اتفاقا از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی ع تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند! که حدود یکسال و دو ماه بعد از حادثه غدیر که پیامبر در ۲۸صفر سال ۱۱ هجری رحلت کردند در ماجرای سقیفه به فکر جانشینی خودشان پس از پیامبر افتادند و امامت و ولایت علی ع را منکر شدند!)
۶_فاطمه دختر حمزه بن ابی طالب از صحابه مشهور پیامبر بود.
۷_همسر زید بن ارقم نیز از جمله کسانی بود که حدیث غدیر را روایت کرده اند.
در میان زنان تابعی که مستقیماً در حادثه نبوده اند ، نام ده زن آمده که به نقل از خانم فاطمه زهرا س حادثه غدیر را روایت کرده اند:
۱_الشیخه ام محمد زینب ابنة احمد بن عبدالرحیم المقدسیه
۲_فاطمه دختر امام موسی بن جعفر ع
۳_زینب دختر امام موسی بن جعفر ع
۴_ام کلثوم دختر امام موسی بن جعفر ع
۵_فاطمه دختر جعفر بن محمد الصادق ع
۶_فاطمه دختر محمد بن علی ع
۷_فاطمه دختر علی بن الحسین ع
۸_فاطمه دختر حسین بن علی ع
۹_سکینه دختر حسین بن علی ع
۱۰_ام کلثوم دختر فاطمه زهرا س
۱۱_عایشه بنت سعد از دیگر راویان تابعی است که بیشتر روایت هایش را از پدرش سعد بن ابی وقاص نقل می کنند و نزد ابن حجر از راویان موثق به شمار می رود.
۱۲_دارمیه حجونیه کنانیه که از شیعیان معروف و بسیار مشهور حضرت امیرمومنان بوده است.
۱۳_حسنیه شیرزنی که در خانه امام صادق ع پرورش یافته بود و از شاگردان مکتب وی شمرده می شد.
و این گونه بود که این حادثه عظیم که موجب اکمال دین و تمام شدن نعمت بر مسلمانان شد از طریق زن و مرد، گوش به گوش و نسل به نسل بدست ما رسید تا بدانیم اسلام هرگز پیروان خود را بدون ولی و سرپرست، تنها نخواهد گذاشت و رها نخواهد کرد، تا سرانجام پرچم این آیین حیات بخش و عدالت پرور پس از یازده امام معصوم، به‌دست صاحب بر حقش صاحب الزمان مهدی موعود عج برسد ان شاء الله.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عید غدیر، غدیر خم، راویان غدیرخم، زنان راوی غدیرخم، زنان و روایت غدیرخم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو