گلستان

بانوی کارآفرین روستایی: حمایت خانواده مهم ترین رکن موفقیت زنان کارآفرین / 24 زن روستایی در کارگاه خیاطی ام مشغول به کار هستند

بانوی ترکمن و کارآفرین روستایی با بیان اینکه همسرم مهم ترین مشوق در مسیر موفقیتم بوده است ، گفت: در بین خانواده به عنوان الگوی زن موفق هستم و این را مرهون تلاش، اراده و حمایت خانواده ام می دانم .
بانوی کارآفرین روستایی: حمایت خانواده مهم ترین رکن موفقیت زنان کارآفرین / 24 زن روستایی در کارگاه خیاطی ام مشغول به کار هستند
1401/08/21 - 14:04
تاریخ و ساعت خبر:
142949
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - گلستان : کارآفرینی در حوزه زنان به ویژه در حوزه زنان روستایی و عشایری از اهمیت ویژه ای برخوردار است . مسئله اشتغال زنان و تولیدات مشاغل خانگی می تواند یکی از مؤلفه های سنجش میزان رشد و توسعه یافتگی اقتصادی یک کشور و بهره برداری آن سرمایه نیروی انسانی زنان به عنوان نیمی از بدنه جامعه باشد .
زنان روستایی که پیشینه قوی در حوزه همیاری و همدلی با خانواده در تولید و چرخاندن چرخ های اقتصادی خانواده دارند ، در این عرصه پیشتاز هستند . بانوانی که گاه در کسوت کشاورز، گاه در کسوت احیا کننده هنرهای بومی و محلی ، گاه در کسوت دام پرور و پرورش دهنده طیور در میدان تولید خوش درخشیده اند.
با توجه به ظرفیت های موجود در روستا و توانمندی های بانوان روستایی قطعا این میزان بهره برداری از حضور زنان در چرخه تولید نه تنها کافی نیست بلکه ضعیف است و می طلبد که مسئولین و دولتمردان در این زمینه با نگاهی مثبت تر برنامه ریزی داشته باشند .
خبرنگار طنین یاس استان گلستان پای گفت و گو با یکی از بانوان روستایی این استان نشسته است. بانویی از توابع ترکمن که توانسته با راه اندازی کارگاه برش و خیاطی علاوه بر کسب درآمد برای خود برای 20 نفر از بانوان اشتغال زایی داشته باشد .
-لطفا آنظور که دوست دارید خودتان را معرفی کنید؟
من نعیمه پنق هستم که در یکی از روستاهای توابع شهرستان ترکمن به نام آرخ کوچک زندگی می کنم. متاهلم و 2 فرزند پسر دارم. من کارمند آموزش و پرورش و فرهنگی هستم و دوست دارم که همیشه خودم را به یک کاری مشغول کنم. خیاطی را دوست دارم و به خاطرهمین در هر فرصتی که باشد خصوصا ایام تابستان کار برش و خیاطی می کنم.
_از کی وارد حرفه خیاطی شدید و با توجه به این که عرصه های مختلف کارآفرینی وجود دارد چه شد که به خیاطی علاقمند شدید ؟
من از 5 سال پیش وارد این کار شدم، اولین انگیزه من سرگرم کردن خود به کاری در کنار معلمی بود. همچنین دوست داشتم به خانم های روستا نیز یاد دهم که می توانند خودشان کار کنند و درآمدی داشته باشند.
_برای ورود به این شغل ، سرمایه اولیه تا چقدر بود ؟
سرمایه اولیه من حدود 10 میلیون تومان بود که بعدا افزایشش دادم بحمدالله اکنون 4 نفر در بخش برش کار می کنند و بیشتر از 20 نفر هم در قسمت خیاطی مشغول هستند که بصورت دور کار فعال می باشند . .
_مشوق شما در اینکار چه کسی است؟
چون خودم رشته خیاطی و دوخت خوانده بودم به این کار علاقه داشتم.
_جایگاه خانواده برای شما بعنوان یک زن کجا قرار دارد؟
من در خانواده به عنوان یک مدیر عمل میکنم و همه داشته هایمان را با همسرم به صورت مشورتی و مشارکتی بدست می آوریم.
_خانواده چقدر در موفقیت شما نقش داشتند؟
خیلی زیاد. همسرم همیشه هوای من را داشته و حمایتم می کند. همچنین در کارهای منزل نیز به من کمک زیادی می کند.
_رفتار اطرافیان در برخورد با موفقیت های شما چگونه بوده است؟
رفتار آنان با خودم خیلی خوب و صمیمی است و در هرکاری که موفق می شوم و پیشرفت می کنم مورد تحسین آنان قرار می گیرم و من را به عنوان یک الگوی زن موفق می دانند.
_در جامعه گفته می‌شود زنان محدودیت ها و موانعی بر سر راهشان برای پیشرفت وجود دارد، نظر شما در این زمینه چیست و آیا شما با مشکلی مواجه بودید؟
ابتدا خانواده خیلی مهم است. چون زنی که می خواهد پله های ترقی را طی کند حتما به حمایت همسر و خانواده نیاز دارد و می تواند در هر کاری که استعدادش را داشته باشد پیشرفت کند.
_از مشکلات، موانع و شکست های در مسیر فعالیت تان بگویید؟
هر کسی که می خواهد به موفقیت دست پیدا کند با مشکلات و موانع زیادی روبه رو خواهد شد. من این موانع را پشت سر گذاشتم. برای نمونه می توانم بگویم برخی از خانم ها کمی تنبل هستند و به من می گفتند تو که کارمند هستی این کار را می خواهی چکار کنی ولی من به حرف های آنان گوش نمی دادم . چون با کار کردنم اول خودم و بعد دیگرانی که برایم کار می کردند را به آنچه نیاز داشتند می رساندم و این کار من را خیلی خوشحال می کرد.
۱۱_یکی از شیرین ترین موفقیت های شما در این راه چه بوده است؟
وقتی که می دیدم با دستمزدی که به خیاط هایم می دادم می توانستند به یکی از خواسته هایشان برسند خیلی خوشحال می شدم.
۱۲_در این راه چه کسی راه را برای شما باز کرد تا شما موفقیت های بزرگ را کسب کنید؟
همسرم
_برای افراد جویای کار چه پیشنهادی دارید؟
از تنبلی دست بکشند و در هر کاری که استعداد دارند با تلاش و کوشش انجامش دهند و در امور مالی در خانواده به همسرشان کمک کنند.
_سخن پایانی...
اینکه ما زن ها می تونیم در همه کارها پابه پای مردها باشیم .کار کردن و عشق به کار از لحاظ روحی تاثیر زیادی بر روی ما می گذارد. شعا من این است" از ما حرکت، از خدا برکت". در دلهایمان عشق به خدا، عشق به همسر و عشق به فرزندانمان را هیچوقت فراموش نکنیم که اینها همیشه پشتوانه یک زن موفق هستند . به امید پیروزی های زیاد برای شما خوبان

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گفت وگو با کارافرین گلستانی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو