رژ لب‌هایی با این ویژگی‌ها بدون سرب هستند

وجود سرب در رژ‌لب چه قدر خطرناک است؟ هر روز میلیون ها نفر از رژ لب استفاده می کنند و این را در نظر نمی گیرند که مواد شیمیایی موجود در آن چه مضراتی برای سلامتیشان دارد.
رژ لب‌هایی با این ویژگی‌ها بدون سرب هستند
1401/10/03 - 15:37
تاریخ و ساعت خبر:
143752
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - وجود سرب در رژ‌لب چه قدر خطرناک است؟ هر روز میلیون ها نفر از رژ لب استفاده می کنند و این را در نظر نمی گیرند که مواد شیمیایی موجود در آن چه مضراتی برای سلامتیشان دارد. چند سالی است که شایعه وجود سرب در رژ لب بر سر زبان ها افتاده و برای برخی نگران کننده است، اما این موضوعات چقدر صحت دارد؟ آیا استفاده روزانه از رژ لب سلامتی را تهدید می کند؟ نحوه تشخیص رژ لب بدون سرب چگونه است؟ برای پاسخ به تمامی این پرسش ها و کسب اطلاعات کامل درباره این موضوع در ادامه با میس و مستر همراه شوید.
تشخیص سرب در رژ لب
یک مطالعه در سال 2013 توسط دانشگاه کالیفرنیا برکلی، میزان فلزات 32 رژلب مختلف را مورد بررسی قرار داد. محققان آلومینیوم، منگنز (که می تواند باعث مشکلات عصبی شود) و تیتانیوم را در کلیه محصولات مورد آزمایش، پیدا کردند. در حالی که سه چهارم از محصولات حاوی سرب (که روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و می تواند باعث ناتوانی یادگیری در کودکان شود) بودند. بسیاری از رژهای مات و مایع لب نیز حاوی نیکل، کبالت و همچنین کادمیوم و کروم ( که هر دو سرطان زا هستند) بودند.
اما چرا کارخانه های سازنده از چنین موادی استفاده می کنند؟
پاسخ این است که آن ها این کار را انجام نمی دهند! این عناصر در ترکیبات (ناخالصی) وجود دارند، یعنی در سایر مواد مانند موم، روغن ها یا رنگدانه های معدنی مورد استفاده در فرمول موجود هستند. به دلیل ماهیت مقاوم سرب و سایر فلزات سنگین که در محیط طبیعی از جمله در آب وجود دارند، حذف همه آثار آن ها از مواد طبیعی تقریبا غیرممکن است
بنابراین حضور این عناصر طبیعی که در رژ لب و سایر لوازم آرایشی وجود دارد، لزوماً مشکلی ندارد. مسئله مهم چگالی یا غلظت آن است. آیا مقدار سرب و دیگر فلزات به قدری بالا است که سمی تلقی شوند یا اینکه خطری ندارد و میزان آن در رژ و دیگر لوازم آرایشی اندک است؟ به یاد داشته باشید نور خورشید نیز به عنوان یک ماده سرطان زا (سرطان پوست) اثبات شده است، اما هنوز ما از خانه خارج می شویم و در مقابل آن قرار می گیریم، حتی آفتاب گرفتن یکی از تفریحات محبوب جامعه است، همه این خطرات به دوز مصرفی بستگی دارد ولی راه هایی هم برای تشخیص رژ لب بدون سرب وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
بهترین مارک رژ لب بدون سرب
در تمامی مارک های معتبر رژ‌لب مقادیری فلز وجود دارد. به استثنای عنصر کروم، این مطالعه نتیجه گرفت که غلظت فلزات کمتر از 10ppm )قسمت در میلیون) به راحتی در مقیاس مصرف روزانه پذیرفته می شود. از طریق مقایسه با مقادیر آلودگی آب و هوا تعیین کردند که سرب موجود در آبی که هر روز می نوشیم و هوای آلوده ای که تنفس می کنیم بیشتر از سرب موجود در رژ لب است. از آن جایی که نفس نکشیدن یا ننوشیدن آب ضررشان خیلی بیشتر از مصرف سرب است، می توانید با خیال راحت از رژ دلخواهتان استفاده کرده و نگرانی بابت سلامتی نداشته باشید.
تشخیص رژ لب بدون سرب با طلا کار درستی است؟
یکی از رایج ترین کارهایی که برای نحوه تشخیص رژ لب بدون سرب پیشنهاد می کنند استفاده از حلقه طلا است. گفته می شود با کشیدن حلقه طلا بر روی رژ و مشاهده سیاه شدن یا نشدن آن می توان به وجود سرب در رژ پی برد. در واقع اگر رنگ سیاه بر روی رژ باقی بماند، یعنی این رژ لب حاوی سرب است. باید بگوییم که این فقط یک ترفند تبلیغاتی است و هیچ گاه نمی توانید با راهکارهای خانگی، میزان سرب موجود در رژتان را تشخیص دهید. بررسی این مساله تنها در آزمایشگاه امکان پذیر است. پس تشخیص سرب موجود در رژ لب با طلا نه تنها علمی نیست، بلکه کار بیهوده ای است که در اثر واکنش شیمیایی رژ لب و اکسیژن و طلا رخ می دهد.
سرب در رژ ها چه مضراتی دارد؟
سرب در رژ لب مایع یا دیگر رژ لب ها چه تاثیری دارد؟ همان طور که گفتیم، میزان سرب موجود در انواع رژ لب به قدری نیست که سلامتی انسان را تهدید کند. این فلز اگر چه سمی است، اما برخلاف شایعات عامل بروز سرطان نیست. سرب می تواند به پیوندهای عصبی آسیب رسانده (بخصوص در بچه ‌ها) و موجب بیماری ‌های خونی و مغزی ‌شود. اصلی ترین منبع مسمویت با سرب رنگ های استفاده شده در دیوارها و چارچوب ‌ها و لوله ‌های آب خانه هایی است که بیش از ۴۰ سال از ساخت آنان می گذرد. کودکان کم تر از ۵ سال و زنان باردار اصلی ترین گروه های در معرض خطر تماس با سرب هستند. علائم مسمویت حاد با سرب بی اشتهایی، تحریک پذیری، استفراغ، تشنج و اغما است.
مسمومیت مزمن با آن علامت های چون تورم لثه با خطوط آبی روی لثه ‌ها، احساس طعم فلزی در دهان، کاهش قدرت یادگیری و حافظه، هوش پایین، اختلالات رفتاری، لرزش، قولنج روده ‌ای، درد عضلانی، افزایش فشار خون، کم خونی دارد.
چگونه رژ لب بدون سرب بخریم؟
 بهترین راه برای تشخیص رژ لب بدون سرب و با کیفیت آن است که به سراغ محصولات متفرقه نروید و برندهای شناخته شده را از داروخانه ها و فروشگاه های معتبری چون میس و مستر با خیالی آسوده خریداری کنید.
تحقیقات معتبرترین مراکز بهداشتی جهانی نشان می دهد که مطرح کردن تشخیص رژ لب بدون سرب از سوی مراکزی مطرح شد که از واکس های طبیعی مانند موم زنبور عسل در محصولاتشان استفاده نکرده و در رقابت های اقتصادی بازنده بودند. این شایعه دستاویزی برای افزایش فروش این کالاها که اکثیرا بی کیفیت هستند، بوده است.
در این مطلب گفتیم که نحوه تشخیص رژ لب بدون سرب تنها در شیوه های آزمایشگاهی امکان پذیر است. بررسی کردیم که اگرچه اکثر رژ لب ها و حتی بهترین برندهای بین المللی حاوی سرب هستند، اما این محصولات مورد تایید FDA، سازمان بهداشت اروپا و وزارت بهداشت ایران می باشند. سرب موجود در آن ها کم تر از یک دهم ppm یا یک قسمت از ده میلیون قسمت است و هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارد. سربی که ساکنان شهرهای صنعتی و بزرگی مانند تهران در روز تنفس می کنند، ۱۰ برابر بیشتر از خوردن ۳ رژ کامل در روز است (که البته رژهای به طور مستقیم خورده نمی شوند). بنابراین هیچ نگرانی از مصرف و خرید انواع رژ و محصولات آرایشی نداشته باشید و از محصولات شناخته شده و فروشگاه های معتبر محصول دلخواه خود را خریداری نمایید.
سوالات متداول در مورد رژ لب و نحوه تشخیص رژ لب بدون سرب
آیا رژ لب های ۲۴ ساعته و ماندگار حاوی سرب هستند؟
اکثر رژلب ها دارای محصولات طبیعی مانند موم عسل هستند که داخلشان مقداری سرب وجود دارد. این گزاره برای رژهای ۲۴ ساعته نیز صدق می کند اما مقدار آن به قدری کم است که هیچ تهدیدی برای سلامتی محسوب نمی شوند.
آیا سرب موجود در رژ لب سرطان زا است؟
در مقاله تشخیص رژ لب بدون سرب میس و مستر به طور کامل در مورد این موضوع توضیح داده شده است.
آیا استفاده روزانه از رژلب خطرناک است؟
خیر، اما استفاده بی رویه از هیچ محصولی توصیه نمی شود. اگر هر روز رژلب می زنید و در طول روز آن را تجدید می کنید، بهتر است بیش از دو بار در روز این کار را تکرار نکنید تا مواد شیمیایی وارد بدنتان نشوند.
چی بپوشم
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آب و هوا، جامعه، رقابت، فشار خون، مواد شیمیایی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو