چرا موخوره به وجود می‌آید و راه‌های درمان آن چیست؟

مهم ترین عامل زیبایی موها، سلامت آن است و موخوره یکی از شایع ترین آسیب های موهاست که می تواند زیبایی موها را تحت الشعاع قرار دهد. اگرچه موخوره بیشتر در زنان دیده می شود، اما مردان هم دچار آن می شوند.
چرا موخوره به وجود می‌آید و راه‌های درمان آن چیست؟
1401/10/14 - 16:29
تاریخ و ساعت خبر:
144082
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مهم ترین عامل زیبایی موها، سلامت آن است و موخوره یکی از شایع ترین آسیب های موهاست که می تواند زیبایی موها را تحت الشعاع قرار دهد. اگرچه موخوره بیشتر در زنان دیده می شود، اما مردان هم دچار آن می شوند.
موخوره چیست؟
موخوره عارضه‌ای است که در اثر آسیب‌های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا به صورت چند شاخه شدن انتهای موها یا بروز شکاف طولی در آن‌ها رخ می‌دهد. در واقع مجموعه عواملی که به موها آسیب رسانده و باعث خشکی یا شکنندگی آن می‌شوند، در نهایت باعث بروز موخوره در موها خواهند شد.
انواع موخوره
موخوره ها انواع مختلفی دارند و ممکن است در هر بخشی از ساقه مو ظاهر شوند. موخوره ها بر اساس شکل و محل تشکیل در یکی از گروه های زیر قرار می گیرند:
موخوره دو شاخه: ساده ترین و شایع ترین نوع موخوره، نوع دو شاخه است که در انتهای مو به وجود می آید. اگر به انتهای ساقه موی خود دقت کنید، به آسانی می توانید این نوع موخوره را که به شکل Y است مشاهده کنید.
موخوره سه شاخه: موخوره سه شاخه در انتهای موها و به شکل چنگال ظاهر می شود. این نوع موخوره در اثر خشکی و کمبود آب و رطوبت به وجود می آید. وقتی کوتیکول مو ضعیف شد و آسیب دید، از کورتکس مو جدا می شود و به شکل سه شاخه در می آید.
موخوره به شکل پر: رنگ کردن مکرر موها، برخی مدل های کوتاهی و تمیز نکردن آلودگی موها باعث ایجاد این وضعیت می شود. اگر به انتهای ساقه مو دقت کنید، مانند پر شاخه شاخه به نظر می رسد.
موخوره درختی: وقتی که موهایتان را پوش می دهید، به کوتیکول ساقه مو آسیب وارد می کنید و این نوع موخوره ایجاد می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید هم دقیقا همین لطمه را به موها می زند.
موخوره گره ای: موخوره های گره ای، ساقه های گره خورده به نظر می رسند، اما واقعا گره نیستد. قرار گرفتن ساقه مو در معرض حرارت و دمای بالای دستگاه های حرارتی و تنش های فیزیکی، این نوع موخوره را به وجود می آورد. اگر برای جلوگیری از آن مراقبت های لازم را انجام ندهید، تعداد این موخوره ها در کل ساقه مو افزایش می یابد و ساختار مو آسیب بیشتری می بیند.
موخوره ناقص: این نوع موخوره معمولا در اثر کشیده شدن بیش از حد ساقه موها و در نتیجه تضعیف کوتیکول به وجود می آید. موخوره ی ناقص در افرادی که عادت دارند موهای خود را دم اسبی ببندند، بیشتر دیده می شود.
موخوره نقاط سفید: سوختگی موها بر اثر مواد شیمیایی دلیل اصلی به وجود آمدن این نوع موخوره است. موخوره نقاط سفید بدترین نوع موخوره می باشد. اگر این مشکل برایتان پیش آمد، به هیچ عنوان دوباره موهایتان را رنگ نکنید و به موهای خود زمان دهید تا ترمیم شوند.









چرا موخوره می گیریم؟
موخوره دلایل متعدد و مختلفی دارد. این اشتباهات باعث بوجود امدن موخور می شوند:
۱- همیشه موهایتان را بالای سرتان می بندید
اگر همیشه موهایتان را بالای سرتان یا به شکل دم اسبی در یک نقطه ی ثابت می بندید، باید در مدل موهایتان تجدید نظر کنید، چون این کار می تواند فشار زیادی به آن نقطه از سر شما وارد کند. با گذشت زمان، این فشار باعث شکستن موها می شود، به ویژه زمانی که موهای خیس تان را بالای سرتان ببندید. کارشناسان توصیه می کنند از کش های ساده ای برای بستن موها استفاده کنید که هیچ مانعی نداشته باشند و محل بستن موها در بالای سر یا به شکل دم اسبی را تغییر دهید تا آن نقطه از سر همیشه تحت فشار نباشد.
۲- موهایتان را هر روز می شویید
شامپوها چربی های طبیعی مو را از بین می برند. وقتی موهایتان را بیش از اندازه می شویید، موها خشک می شوند. هرچه موها بیشتر خشک شوند، بیشتر گره می خورند. وقتی سعی می کنید این گره ها را باز کنید، این کار باعث شکستن موها و موخوره می شود.
۳- در استفاده از محصولات شفاف کننده ی مو افراط می کنید
تا زمانی که از محصولات مناسبی برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید، نیازی به استفاده ی منظم از شفاف کننده های مو نیست. در حقیقت، ضرر محصولات شفاف کننده بیشتر از فایده ی آن ها است. این محصولات که موها را به شکل عمقی تمیز می کنند، مواد مغذی آن را از بین می برند و در نهایت باعث گره خوردن موها و تشدید موخوره می شوند. شامپوهای حاوی سولفات هم موها را خشک و آن ها را مستعد موخوره و شکننده می کنند.
۴- در هنگام شستن موها از دست هایتان استفاده می کنید
برای جلوگیری از به وجود آمدن موخوره، در هنگام استفاده از شامپو و نرم کننده، به موهایتان محکم چنگ نزنید. این مسأله در زمان باز کردن گره های موها کارتان را سخت می کند و باعث خشک شدن و ریزش موها می شود. تنها یک بار موهایتان را با یک شانه ی دندانه درشت شانه بزنید و سپس اجازه دهید با سرازیر شدن آب، موها آبکشی شوند.
۵- حوله را محکم به موهای خیس تان می کشید
اگرچه محکم کشیدن حوله به موها به طور مستقیم منجر به موخوره نمی شود، اما این کار می تواند باعث گره خوردن موها شود. زمانی که سعی می کنید گره ها را باز کنید، این کار باعث شکستن موها می شود. به جای این کار و برای جلوگیری از ایجاد موخوره می توانید بعد از حمام یک حوله به دور موهایتان بپیچانید. این کار باعث گره خوردن موها نمی شود چون موها را به شکل آزاد و به سمت پایین قرار می دهید.
۶- موهایتان را وقتی هنوز خیس هستند شانه می کنید
موهای خیس نسبت به موهای خشک شکننده تر هستند بنابراین شانه کردن موی خیس می تواند باعث آسیب دیدن آن شود. موهای خیس به دلیل تغییر میزان انعطاف پذیری شان، منعطف و کشش پذیر هستند و می توانند به راحتی پاره شوند. در حمام پیش از شستن نرم کننده، از یک شانه ی دانه درشت استفاده کنید تا از گره خوردن موها و ایجاد موخوره جلوگیری شود. علاوه بر این، کارشناسان توصیه می کنند از اسپری های باز کننده ی گره مو و برس هایی که دانه های پلاستیکی و منعطف دارند استفاده کنید.
۷- موهایتان را از بالا شانه می زنید
بیشتر ما به طور ناخودآگاه شانه زدن موهایمان را از ریشه ی آن ها شروع می کنیم. اما این کار باعث گره خوردن بیشتر موها می شود چون گره ها را با فشار به پایین موها هدایت می کنیم. در اینصورت، موها کماکان گره خورده باقی می مانند. شانه زدن موها را از پایین آن ها شروع کنید و این کار را به تدریج به سمت ریشه ی موها ادامه دهید.








۸- از سری سشوار استفاده نمی کنید

حرارت سشوار به موها آسیب می زند. بیشتر ما سشوار را در فاصله ی بسیار نزدیکی از موهایمان می گیریم، به همین دلیل حرارت سشوار موها را دچار سوختگی سطحی می کند. برای جلوگیری از این آسیب، سری سشوار را حتما نصب کنید چون نه تنها جریان هوا را هدایت می کند بلکه بین تارهای مو هم چند سانتی متری فاصله ایجاد می کند.
۹- سال ها از سشوار قدیمی تان استفاده می کنید
سشوارها هم مثل هر وسیله ی دیگری یک عمر مفید دارند. ممکن است تصور کنید سشوار قدیمی تان به خوبی کار می کند اما در واقعیت حرارت این وسیله آسیب های جدی ای به موهایتان وارد می کند. با گذشت زمان، سشوارها در هنگام استفاده بیش از اندازه داغ می شوند و به نظر می رسد موهایتان سریع تر خشک می شوند اما در حقیقت سلامتی موهایتان به خطر می افتد.
۱۰- در استفاده از وسایل حرارتی برای موها افراط می کنید
اگر هر روز از دستگاه های فرکننده یا صاف کننده ی مو استفاده می کنید وقت آن رسیده که عادت خود را ترک کنید. اگرچه ما در ناحیه ی موهایمان حسی نداریم و نمی توانیم داغ شدن بیش از اندازه ی موها را احساس کنیم، این به معنی آن نیست که ترکیبات مغذی مو تحمل این میزان حرارت را دارند. کارشناسان توصیه می کنند هر بار که قصد استفاده از این وسایل حرارتی را داریم از یک سرم محافظتی مو استفاده کنیم تا میان موها و وسیله ی مورد استفاده یک محافظ به وجود آورد.
۱۱- موهایتان را محکم اتو می کشید
اتوی مو را آهسته و یکنواخت به موها بکشید. بیشتر ما اتوی مو را به سرعت و به شکل مکرر روی یک نقطه از موها می کشیم. این کار به موها آسیب می زند. یک دسته ی باریک از موهایتان را جدا کنید و قسمتی که اتو می کشید را شانه بزنید. هر قسمت از موهایتان را باید تنها یک یا حداکثر دو بار اتو بکشید.
۱۲- موهایتان را مرتبا کوتاه نمی کنید
پیشگیری بهترین کار است اما زمانی که موهایتان دچار موخوره شود دیگر هیچ محصولی نمی تواند آن را ترمیم کند. تنها کاری که می توانید انجام دهید کوتاه کردن موها است تا آسیب کمتر شود. چون با این کار موخوره ها به سمت بالای موها پیشروی نمی کند و تشدید نمی شوند. هر ۶ هفته کوتاه کردن موها زمان مناسبی است اما بسته به میزان مراقبت از موها، این زمان می تواند کمتر یا بیشتر شود. حتی با داشتن موهای سالم هم نباید بیشتر از ۴ ماه میان دفعات کوتاه کردن موها فاصله باشد.
۱۳- بعد از رنگ کردن موهایتان آن را کوتاه نمی کنید
رنگ کردن مو می تواند بافت مو را تغییر دهد، به ویژه اگر موهایتان را از رنگی تیره تبدیل به رنگی روشن کنید. بعد از رنگ کردن موها، پایین آن حتما را کوتاه کنید. این کار به حفظ سلامتی موها و بهبود بافت آن کمک می کند.
۱۴- موهایتان را با دستگاه ریش تراش کوتاه می کنید
تنها زمانی می توانید از دستگاه ریش تراش برای کوتاه کردن موها استفاده کنید که موهای بسیار ضخیم و سالمی داشته باشید. دستگاه ریش تراش باعث به وجود آمدن موخوره می شود چون انتهای موها را به شکل یک دست کوتاه نمی کند.
برای از بین بردن موخوره چه باید کرد؟
اتوکشی و استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و برای مدتی نیز موهای خود را مش و رنگ نکنید. این قبیل کارها آسیب‌های زیادی به موهای شما می‌رساند که جبران آن‌ کار بسیار دشواری است؛ بنابراین بهتر است حداقل برای مدتی استفاده از این موارد را محدود کنید تا اثرات آن را ببینید. پس از آن با مشاهده نتایج خودتان به صورت خودکار استفاده از سشوار، اتو و رنگ کردن موها را به حداقل می‌رسانید.
توجه کنید که حتما سشوار را با فاصله از موها بگیرید و اگر نمی‌توانید فاصله را کنترل کنید، از سری متمرکز کننده آن استفاده کنید. اگر از عاشقان موهای رنگی رنگی هستید، حتما موهای خود را پس از رنگ کوتاه کنید. این موضوع باعث حفظ سلامت و کاهش احتمال ایجاد موخوره خواهد شد.
نحوه خشک کردن موها پس از حمام بسیار اهمیت دارد. اگر موهای خود را با حوله خشک می‌کنید، باید مراقب گره خوردگی آن‌ها باشید. البته این در صورتی است که شما موهای خود را در حوله پیچیده و آن‌ها را بپیچانید. اگر حوله را بدون پیچاندن موها دور آن‌ها بیندازید، دیگر موها گره نخورده و آسیب نخواهند دید.
همچنین اجازه دهید که موهای خیس شما به طور کامل خشک شده و سپس آن‌ها را شانه کنید. در زمانی که قصد آب‌کشی نرم‌کننده‌های مو را دارید، موها را با شانه‌ای دندانه درشت شانه بزنید تا مجبور نشوید برای باز کردن گره‌ها به موهایتان آسیب برسانید.
شیوه‌های متنوعی را برای بستن موهایتان ابداع کنید
همه کش‌هایی را که باعث کشیدگی بیش از حد موها شده یا در آن‌ها گره می‌خورند، دور ریخته و آن‌ها را با کش‌هایی نرم و مناسب جایگزین کنید. توجه کنید که شما قرار نیست همیشه موهای خود را به یک شیوه و در یک جهت ببندید. اگر دوست ندارید موهای زیبایتان با موخوره آسیب ببیند، شیوه‌های دیگری برای بستن موها یاد گرفته و از آن‌ها استفاده کنید.
تعویض زاویه بستن نیز می‌تواند باعث از بین رفتن فشار بر روی یک نقطه شده و آسیب موها را کمتر کند. هر چند وقت یک بار نیز موهای کوتاه را امتحان کنید. این کار باعث از بین بردن موخوره‌ها و جلوگیری از بروز دوباره آن‌ها می‌شود.






از روغن‌های طبیعی استفاده کنید
بهترین کار برای مراقبت از موها در برابر موخوره جلوگیری از خشک شدن آن‌ها است. روغن‌های طبیعی نظیر روغن آرگان می‌توانند تاثیر زیادی در حفظ سلامتی و خوش حالت کردن موها داشته باشند؛ بنابراین استفاده از آن‌ها را برای مراقبت از موهای خود جدی بگیرید. البته ممکن است روغن آرگان در دسترس شما نبوده یا هزینه‌های آن بالا باشد.
در این مورد می‌توانید از دیگر روغن‌های طبیعی نظیر روغن بادام برای چرب کردن ساقه موها استفاده کنید. توجه کنید که این روغن‌ها را تنها باید برای مراقبت از ساقه موها استفاده کنید و برای تقویت ریشه مو از روغن‌های طبیعی دیگری بهره ببرید.
از قرص‌ها یا داروهای تقویت‌کننده استفاده کنید
ممکن است پزشک درمان دارویی را برای شما مناسب تشخیص دهد. در این مورد معمولا قرص‌های بایوتین یا آمپول‌های بیوتین تجویز می‌شود. دوز این داروها و مدت زمان استفاده از آن‌ها بنا به میزان موخوره و شدت آسیب در موها متفاوت است. این قرص‌ها به تقویت ساقه موها کمک کرده و از خشکی بیش از حد و بروز آسیب در آن‌ها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این ممکن است پزشکان برخی از ترمیم‌کننده‌های ساقه مو را تجویز کند که باعث رطوبت رسانی به موها خواهد شد.
از شامپوهای مناسب حاوی مواد تقویت‌کننده استفاده کنید
شما باید جنس موهای خود را شناخته و شامپوی متناسب با آن را خریداری کنید. این موضوع باعث می‌شود که موهای شما آسیب کمتری دیده و خوش حالت تر شوند. علاوه بر این شامپوی مورد استفاده باید حاوی مواد مرطوب‌کننده نظیر گلیسیرین، روغن بادام، روغن آرگان و… نیز باشد تا به بهبود شرایط موها و حفظ سلامت آن‌ها کمک کند.









شیوه صحیح شست‌وشوی موها را بیاموزید
بسیاری از افراد معمولا برای شست‌وشوی ساقه موها زمان بیشتری را صرف می‌کنند. این در حالی است که ریشه موها بیشتر کثیف و چرب شده و نیاز به شست‌وشو و ماساژ بیشتری دارد؛ بنابراین باید شست و شوی موهای خود را از این بخش آغاز کرده و برای تمیز کردن ساقه‌های مو زمان کمتری بگذارید. چرا که ساقه‌ها معمولا خشک‌تر بوده و شست‌وشوی مداوم آن‌ها باعث تشدید خشکی و بروز موخوره می‌شود.
توجه کنید که شست‌وشوی مداوم موها با استفاده از شامپو نیز می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. شامپو هرچند که با توجه به نوع موهای شما انتخاب شده باشد، نهایتا موها را خشک خواهد کرد؛ بنابراین اگر تعداد دفعات شست‌وشوی موها با شامپو را افزایش دهید در نهایت صاحب موهایی خشک و گره خورده خواهید بود. موهایی که باز کردن گره‌های آن‌ها باعث ایجاد آسیب و شکنندگی در آن‌ها شده و در نهایت آن‌ها را به موخوره مبتلا می‌کند.
توجه کنید که تعداد دفعات شست‌وشوی موها بسته به نوع موها متفاوت است. به عنوان مثال افرادی که دارای موهای چرب هستند، بهتر است هرروز موهای خود را با شامپو شست‌وشو دهند.
افرادی که موهای خشکی دارند نیاز به دو یا سه بار شامپو زدن در هفته دارند و برای افراد صاحب موهای خشک تنها یک بار در هفته کافی است. ضمن اینکه افرادی که موهای خود را رنگ کرده‌اند باید از شامپوهای مخصوص رنگ کرده استفاده کرده و دستورالعمل همان شامپوها را رعایت کنند.
نکته دیگر اینکه اگر در زمان استحمام موهای شما گره خورده یا به هم پیچیده‌اند باید به آرامی و با صبر و حوصله گره‌ها را باز کنید. برای راحتی کار می‌توانید از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید و سپس بدون نیاز به دست کشیدن لای موها آن‌ها را آب‌کشی کنید.
استفاده از محصولات مراقبتی مو را جدی بگیرید
توجه کنید که مراقبت از موها به معنای شست‌وشوی مداوم آن‌ها نیست. این کار حتی می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. شما باید موهای خود را در زمان‌های مناسب و با استفاده از شامپوهای سازگار با نوع موهایتان شست‌وشو داده و پس از آن از محصولات مراقبتی موها نظیر سرم مو استفاده کنید. سرم مو معمولا حاوی روغن‌های گیاهی بوده و از ایجاد موخوره یا آسیب‌های دیگر در موهای شما جلوگیری می‌کند.
آیا می‌توان بدون کوتاه کردن موها موخوره را از بین برد؟
خیر، موهایی که شکسته‌اند یا شکاف برداشته‌اند به هیچ وجه قابل ترمیم نیستند. شما باید برای جلوگیری از پیشروی موخوره موهایتان را کوتاه کرده و پس از آن از روش‌های گفته شده در این مطلب استفاده کنید تا مجددا به موخوره مبتلا نگردید.
روزیاتو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
درمان، زنان، زیبایی، سلامت، مردان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو