لکه‌های قهوه‌ای روی صورت نشانه چیست؟

سلامت، زیبایی و شفافیت پوست، نیاز های اساسی و کلیدی است که باید در کارهای روزمره در اولویت قرار گیرد. اما گاهی ایجاد لک و تیرگی روی پوست صورت ممکن است برای افراد آزار دهنده و ناخوشایند باشد. تیره شدن پوست می تواند ناشی از اثرات منفی نور خورشید باشد یا در اثر عوامل ژنتیکی ایجاد شود.
لکه‌های قهوه‌ای روی صورت نشانه چیست؟
1401/11/27 - 10:41
تاریخ و ساعت خبر:
145318
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - نازنین احمدی: ظهور لکه های قهوه ای روی صورت می تواند برای هرکسی آزار دهنده باشد. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال رفع این مشکل هستند. اما برای رفع آن ابتدا باید علت لکه ها را بررسی کنید. در ادامه قصد داریم شما را با علت لکه های قهوه ای صورت آشنا کرده و روش های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.
تاثیر پوست سالم بر زیبایی
سلامت، زیبایی و شفافیت پوست، نیاز های اساسی و کلیدی است که باید در کارهای روزمره در اولویت قرار گیرد. اما گاهی ایجاد لک و تیرگی روی پوست صورت ممکن است برای افراد آزار دهنده و ناخوشایند باشد. تیره شدن پوست می تواند ناشی از اثرات منفی نور خورشید باشد یا در اثر عوامل ژنتیکی ایجاد شود.
گاهی اوقات بارداری و نوسانات هورمونی در ایجاد این لکه های تیره روی پوست صورت دخیل است. به طور کلی علاوه بر تناسب اجزای صورت، نوع پوست و شفافیت آن تاثیر بسزایی در زیبایی چهره دارد.
حفظ زیبایی چهره دغدغه بسیاری از افراد تلقی می شود و درمان عوارض پوستی چالش برانگیز و آزار دهنده است. با این حال بسیاری از افراد نیز این تفاوت را پذیرفته اند. در بسیاری از چهره ها این لک ها عامل زیبایی شده اند.
علت ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت چیست؟
مراقبت از پوست با استفاده از مواد مراقبتی مناسب، بهره مندی از استاندارد های تعیین شده و جلوگیری از تأثیر عوامل مضر مانند برخی داروها، لوازم آرایشی بی کیفیت، رژیم غذایی نامناسب و عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند نقش ویژه ای در پیشگیری از لکه های تیره و لکه های پوستی داشته باشد.
لکه‌های قهوه‌ای روی صورت نشانه چیست؟
داشتن پوستی سالم، شفاف و با طراوت برای بسیاری از افراد مخصوصا خانم ها بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل محصولات مراقبت از پوست یکی از ضروری ترین موادی هستند که امروزه در سبد کالاهای خریداری شده توسط مردم یافت می شود.
لکه های قهوه ای رنگی که روی پوست صورت ظاهر می شوند ممکن است به دلیل بی توجهی به مراقبت از پوست و نگهداری صحیح از آن ایجاد شوند و یا ممکن است نشانه یک بیماری پوستی خاص باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با تیرگی پوست و علت ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت آشنا کنیم تا با آگاهی کافی به درمان چنین عوارضی بپردازید.
لکه های پوستی و علل آن
به گزارش رویداد24 رنگدانه های ملانین عامل اصلی ایجاد رنگ پوست هستند. این پلیمر های مخلوط با عملکرد خود رنگ پایه پوست را ایجاد کرده و ظاهری طبیعی به آن می بخشد. عملکرد این رنگدانه در قسمت بالایی سطح پوست انجام می شود.
در افراد سالم، توزیع ملانین در قسمت های مختلف پوست یکپارچه و متعادل است، اما زمانی که توزیع و انتشار ملانین در قسمت های مختلف پوست مختل شود، شاهد ایجاد رنگدانه های بیشتری در قسمت های خاصی از پوست خواهید بود.
این رنگدانه های انباشته شده در قسمت های مختلف پوست به نام های خال، تیرگی، کک و مک و لکه های مختلف شناخته می شوند. به عبارت دیگر لکه های تیره و قهوه ای صورت در برخی نقاط نتیجه تغییر رنگ طبیعی پوست است و می توان آنها را در دسته شایع ترین مشکلات پوستی قرار داد.
عوارض پوستی و لکه های قهوه ای روی صورت
بسیاری از عوارض و مشکلات پوستی که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند با ایجاد لکه های پوستی همراه است و به همین دلیل می توان این لکه های تیره را یکی از شایع ترین اختلالات پوستی دانست.
عوامل مختلفی بر ایجاد لکه های پوستی تأثیر می گذارد و شکل، اندازه، کمیت و نواحی این لکه های تیره تحت تأثیر این عوامل قرار می گیرد.
درمان و راه حل هایی که برای رفع این عوارض پوستی توصیه می شود نیز با توجه به علت آن ها متفاوت خواهد بود. بنابراین توزیع بیش از حد ملانین در قسمت های مختلف پوست می تواند از عوامل متعددی نشات بگیرد و هر کدام درمان خاص خود را داشته باشد.
حقایق اصلی ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست
بسیاری از عوامل خارجی و داخلی می توانند عامل ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت باشند. با آگاهی کافی از علت این لک ها، علاوه بر یافتن بهترین راه حل ها برای پیشگیری از چنین عوارضی، می توانید روند درمان آنها را نیز تسهیل کنید.
در یک دسته بندی کلی، علل ایجاد لکه های قهوه ای پوست را می توان به عوامل زیر مرتبط کرد.
قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی یا به طور مداوم بدون استفاده از ضد آفتاب
نوسانات هورمونی در دوران بارداری
استفاده از داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری
مشکلات و بیماری های مرتبط با هورمون ها
افزایش سن
ژنتیک و وراثت
اثرات منفی ناشی از روش های درمانی خاص مانند رادیوتراپی
علل لکه های پوستی مختلف چیست؟
لکه های پوستی ناشی از تماس با نور خورشید
نور خورشید و اشعه های مضر آن بر لک های پوست تاثیر بسزایی دارد. اگرچه این لکه ها به عنوان لکه های پیری نیز شناخته می شوند، اما ارتباطی با افزایش سن ندارند.
این نوع تیرگی پوست با نام لکه های ناشی از آفتاب یا لکه های کبدی نیز شناخته می شود. ادامه قرار گرفتن در زیر اشعه آفتاب و عدم توجه به استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث تشدید این لک ها می شود.
لکه های تیره مانند کک و مک اغلب پشت دست ها، مچ دست و ساق پا را می پوشانند. اما تماس طولانی مدت آفتاب با پوست باعث می شود که این لکه ها روی صورت نیز ظاهر شوند.
اشعه ماوراء بنفش خورشید ((UVA و (UVB) در ایجاد سوختگی پوست و تیره شدن رنگ آن نقش دارد. افزایش سن و تغییر رنگ پوست از رنگ اصلی و طبیعی به رنگ تیره باعث افزایش تولید مثل و توزیع رنگدانه های پوست می شود.
لکه های پوستی در دوران بارداری
یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت، تاثیر هورمون ها در زنان باردار است. ملاسما به لکه های بارداری معروف است و در اثر نوسانات هورمونی بیشتر در زنان باردار ظاهر می شود. با این حال، روی پوست افراد دیگر نیز دیده می شود.
لکه های قهوه ای که عمدتاً در نواحی خاصی از صورت مانند چانه و پیشانی دیده می شوند. این لکه ها به مرور زمان ظاهر می شوند و معمولا در اواخر بارداری ناپدید می شوند. اما در برخی موارد اثرات آن تا ماه ها یا سال ها پس از بارداری روی پوست قابل مشاهده است.
لکه های بارداری در زنانی که بیشتر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، شایع تر است. در همین حال، چنین لکه های تیره ای در زیر نور خورشید برجسته تر و پررنگ تر به نظر می رسند.
با قطع مصرف قرص های ضد بارداری، این لک ها و تیرگی به تدریج کاهش می یابد. اما اثرات محو شدن آنها ممکن است برای همیشه روی پوست باقی بماند.
لکه های پوستی ناشی از کمبود برخی ویتامین ها
کمبود ویتامین :A کمبود این ویتامین در بدن منجر به ایجاد لکه های متعدد با حالت برجسته (مانند پوست مرغ) می شود.
کمبود ویتامین B12 : لکه‌ های متعددی روی پوست هستند که عمدتاً روی نژادهایی با پوست تیره‌تر تأثیر می‌گذارند. آنها در نتیجه کمبود ویتامین B12 ظاهر می شوند.
کمبود اسید اسکوربیک که نوعی ویتامین C است کمبود اسید فولیک در بدن و ابتلا به انواع کم خونی نیز منجر به ایجاد لکه های پوستی خواهد شد.
رویداد24
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پوست، درمان، زیبایی، قهوه، نور خورشید ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو