مطالعات نشان می دهد؛

رژیم غذایی پرقند علائم بیماری التهابی روده را تشدید می کند

یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم غذایی با قند بالا علائم بیماری التهابی روده را در مدل موش های آزمایشگاهی بدتر می کند.
رژیم غذایی پرقند علائم بیماری التهابی روده را تشدید می کند
1402/03/10 - 17:25
تاریخ و ساعت خبر:
148932
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به نقل از مدیکال نیوز، بیش از ۶ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری التهابی روده مبتلا هستند که یک اصطلاح کلی برای بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، که هر دو باعث التهاب روده می‌شوند، است.
رژیم غذایی یک فرد نقش مهمی در افزایش خطر ابتلاء به بیماری التهابی روده و کاهش علائم آن دارد. تحقیقات قبلی رژیم غذایی با قند بالا را با خطر بیشتر ابتلاء به بیماری التهابی روده مرتبط می‌کند.
محققان دانشگاه پیتزبورگ پنسیلوانیا دریافتند که رژیم غذایی با قند بالا علائم بیماری التهابی روده را در مدل موش‌های آزمایشگاهی تشدید می‌کند.
بیماری التهابی روده زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به روده‌ها حمله می‌کند و باعث التهاب، درد و تورم در روده می‌شود.
«تیم هَند»، دانشیار اطفال و ایمونولوژی در بیمارستان کودکان UPMC در دانشگاه پیتزبورگ و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «شکر در رژیم غذایی کشورهای پردرآمد فراگیر است و به طور متوسط یک نفر در هفته یک کیلوگرم قند مصرف می‌کند. این مقدار قند برای گونه ما بی سابقه است و بنابراین اینکه چگونه سطوح بالای مصرف قند ممکن است بر پاسخ روده به آسیب تأثیر بگذارد، به نظر می‌رسد یک سوال به موقع و مهم باشد.»
برای این مطالعه، محققان از یک مدل موش برای آزمایش تأثیر یک رژیم غذایی استاندارد یا با قند بالا بر بیماری التهابی روده استفاده کردند.
دانشمندان گزارش دادند که در طول این مطالعه، همه موش‌هایی که از رژیم غذایی با قند بالا تغذیه می‌شدند، طی ۹ روز پس از آزمایش ۱۴ روزه مردند. تمام موش‌هایی که با رژیم غذایی استاندارد تغذیه می‌شدند تمام ۱۴ روز زنده ماندند.
در پایان آزمایش، محققان روده بزرگ موش‌هایی را که پس از خوردن یک رژیم غذایی با قند بالا مرده بودند، بررسی کردند و دریافتند که این رژیم از روند بهبود یا بازسازی روده جلوگیری می‌کند.
دکتر هَند توضیح داد: «روده مانند پوست از یک لایه اِپیتلیال پوشیده شده است، اما لایه‌ای از مخاط روی سطح آن را فراگرفته است. این سد روده‌ای باید هر سه تا پنج روز یکبار خود را بازسازی کند و این کار را از طریق عملکرد سلول‌های بنیادی انجام می‌دهد.»
وی در ادامه افزود: «همانطور که می‌توانید تصور کنید، این سلول‌های بنیادی در بازسازی اِپیتلیوم آسیب دیده بسیار مهم هستند و باید حتی سریع‌تر تقسیم شوند تا جایگزین سلول‌های مرده و آسیب دیده شوند. آنچه ما دریافتیم این بود که غلظت بالای قند به طور مستقیم بر توانایی سلول‌های بنیادی در روده برای بازسازی در پاسخ به آسیب تأثیر می‌گذارد. در شرایط قند بالا، زمانی که سلول‌های بنیادی روده باید عملکرد خود را افزایش دهند، قادر به انجام این کار نبودند.»
یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به التهاب روده از نوشیدنی‌های شیرین و آب‌نبات‌هایی که می‌توانند به سرعت مقدار زیادی شکر مصرف کنند، اجتناب کنند.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رژیم غذایی، التهاب روده، بیماری های التهابی روده،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو