مدير حوزه علميه خواهران مازندران:

حیا یک اصل مهم در فلسفه تربیتی در تمامي شريعت‌ها است

مدير حوزه علميه خواهران مازندران گفت: حیا یک اصل مهم در فلسفه تربیتی در تمامي شريعت‌ها برای حاکم نشدن غرایز بر فطرت انسان است.
حیا یک اصل مهم در فلسفه تربیتی در تمامي شريعت‌ها است
1402/04/21 - 19:27
تاریخ و ساعت خبر:
150907
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، در دوره توانمندسازی طلبه‌های خواهر برای پیشگیری از بروز اعتیاد در منطقه زیستی در این استان اظهار کرد: خداوند را شاکر هستیم که این کارگروه، گام خوبی را در کنشگری اجتماعی در مدارس برداشت و با پشتکار خود در جامعه مخاطب، گزارشات خوبی را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: همانطور که از روز نخست هم در اندیشه‌ورزی یونان و هم در آموزه های خالق هستی در قرآن و دیگر کتب و آموزه‌های دینی الهی به آن اشاره شده، این است که انسان به زیست انسانی و زیستی فراتر از زیست گیاهی و حیوانی برسد که در دنیای مدرن به آن زیست متمدنانه و مترقیانه و در حوزه فلسفه یونان به آن فراتر از غریزه و کنترل غریزه و طبیعت می‌گویند.
وی ادامه داد: همیشه دغدغه انسان در مسیر کمال خواهی بوده؛ وجود حیا نکته مهم برای تحقق این جامعه است که امروز از آن به خود کنترلی درونی یاد می‌کنند، یعنی انسان متأثر از پای‌بندی به هنجارها و ارزش‌ها و دوری گزیدن از ناهنجارها باشد، یعنی شخص بتواند از زیست حیوانی گذر کند و به زیست انسانی برسد.
حجت الاسلام قائمی خاطرنشان کرد: جبهه مقابل ما که به‌دنبال استثمار انسان و استیلای بر جامعه اسلامی بوده، به‌دنبال حیا زدایی در طول تاریخ است، آن‌چه که وجه مشترک امروز یعنی روز عفاف و حجاب و کار شما که پیشگیری از اعتیاد است، همین حیا می باشد، برای اینکه غرایز بر فطرت انسان حاکم نشود؛ این یک اصل مهم در فلسفه تربیتی در تمامي شريعت‌ها است.
وي ادامه داد: در مقابل، دنیای مدرن، کمال انسان را در توجه به غرایز خلاصه می‌کند، شخصی که در بدو امر اعتیاد است، بخاطر وجود حیا و منزلت قائل شدن برای خود، مصرف مواد را درجایی که دیده نشود انجام می دهد اما زمانی که پیشرفت کرد و حیای او در این زمینه از بین رفت، دیگر ابایی ندارد که در انظار دیگران به مصرف مواد بپردازد؛ این دقیقاً همان نکته تمدن حیوانی غرب است که با زدودن حیا جامعه انسان را به منجلاب بکشاند و بردگی انسان را مهیا کند.
مدیرحوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: امروز تلاش دشمن برای رساندن جامعه انسانی، به زیست حیوانی است، انسان اگر به زیست انساني برسد به خلیفه اللهی یعنی اوج کمال می‌رسد و اگر وارد زیست حیوانی شود، بل هم اضل مي‌شود، که در تمدن غرب شاهد آن هستیم، یک‌روز همجنسگرایی در غرب جرمی در حد ارتداد در کلیسا بود اما امروزه آموزش و جواز هم‌جنس‌بازی حتی با کودکان را صادر می‌کنند.
وی تاکید کرد: پس در هر ۲ حوزه باید به این نکته توجه کنیم که دشمن در حوزه حیا زدایی کار می‌کند، ما باید در مسیر افزایش این حیا تلاش کنیم، تمام آزادی‌های بیان حقوق بشر غرب، چیزی است که سخن‌گوی سیاست خارجی اروپا در بحث جنگل و باغ وحش مطرح می‌کند و اوج حقوق بشر آن‌ها این است که خود را متمدن و بقیه را وحشی و جنگلی می‌دانند.
آن‌ها در این تفسیر فقط به‌دنبال غریزه هستند، دقیقاً چیزی که جوانان ما را مبتلا به مواد مخدر می‌کند، ما در تحلیل بزه و اعتیاد، دچار تحلیل سطحی هستيم که همین تحلیل‌های سطحی باعث عمیق شدن این درد و مرض شده‌است، شما جامعه هدف خاص با هدف خاص دارید، مثلاً در زمان کنکور فرد به دنبال تقویت حافظه و در باشگاه‌ها به دنبال تناسب اندام و چیزهایی از این‌دست هستند و اين مي تواند رمينه مصرف مواد را براي آن ها هموار کند.
وي تاکيد کرد: همه ما براساس این آیه قرآن که می‌فرماید اگر يک نفر را زنده کرديد، جامعه را زنده کرده ايد، باید تلاش کنیم حیا را احیا کنیم، آن‌چه که مانع احیای حیا می‌شود می‌تواند مبارزه با حجاب و یا ترویج مواد مخدر باشد.
اتنهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب و عفاف، مدير حوزه علميه خواهران مازندران، فلسفه حجاب، حیا ، فلسفه تربیت ، شرییعت ، مازندران
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
حجاب و عفاف
V
آرشیو