دکتر مینو اصلانی:

بانوان به تأسی از حضرت زینب(س) در نهضت تبیین و روایتگری بخوبی ایفای نقش کنند

بانوان با الگوگیری ازسیره حضرت زینب (س) و قدرت کلمه او در تبیین و روایتگری در روز عاشورا و بعد از آن، می‌توانند در گسترش و توسعه فرهنگ عاشورایی در هر عصری تأثیر گذار باشند.
بانوان به تأسی از حضرت زینب(س) در نهضت تبیین و روایتگری بخوبی ایفای نقش کنند
1402/05/06 - 08:00
تاریخ و ساعت خبر:
151687
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان غربی: دکتر مینو اصلانی، استاد دانشگاه و فعال حوزه زنان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار زنان نیوز گفت: زنان نقش مؤثر و تعیین کننده‌ ای در امر نهادینه کردن و توسعه فرهنگ دینی وعاشورایی دارند و نمی توان نقش زنان را در این امر نادیده گرفت. بانوان با الگوگیری ازسیره حضرت زینب (س) و قدرت کلمه او در روز عاشورا و بعد از آن، می‌توانند در گسترش و توسعه فرهنگ عاشورایی در هر عصری تأثیر گذار باشند.
پیروزی حق مداران در گرو تزکیه نفس، بندگی و اخلاص و بصیرت است
در تبیین خلوص نیت در بندگی و ظرفیت وجودی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها همین بس که حضرت به قدری خدواند متعال را حاضر و ناظر بر خود می دید که هنگام مواجه با پیکر قطعه قطعه شده برادرش حسین (ع) در قتلگاه رو به آسمان نموده و گفت:اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان. خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!! ...حضرت این واقعه عظیم را در محضر خداوند کم می بینند و از خداوند تقاضای پذیرش این اندک را دارند. بنابراین، این چنین شیرزنی طلایه‌دار روایت واقعه شده ودر بحث تبیین، فصل الخطاب عاشوراست. اگرما امروز بخواهیم با کسانی که با عاشورا و با جریان خون ثار الله که همیشه جوشنده و باعث حرکت شورآفرینی است مخالف اند و سد راه نگاه توحیدی می شوند مقابله بکنیم و همگان را متوجه این حقیقت زیبای اسلام بکنیم، به تأسی از شیر زن کربلا باید خودسازی کنیم و به لحاظ تزکیه و عبادت ، بندگی و اخلاص عمل، شناخت دشمن و موقعیت شناسی خود را تقویت نماییم . همانطور که در انقلاب اسلامی با نثار خون هزاران شهید و با رهبری‌ حکیمانه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، امامین انقلاب و شهداء توانستند درنتیجه اخلاص عمل و بصیرت با پیروی از ولایت فقیه، امروز جهان را متوجه حقیقت آزادگی ، حقیقت و هویت انسان بکنند. لذا برای تداوم این راه، باید جریان تزکیه و علم و عمل در مجموع شکل بگیرد به گونه ای که حق مداران تا نثار جان پای حق بایستند و موقعیت درستی را برای آینده ترسیم بکنند.
بانوان در جهاد تبیین و روایتگری نقش مهم و تأثیرگذاری دارند
اگربخواهیم جریان حیات بخش و نجان بخش عاشورا همه‌ی مردم جهان دریافت کنند باید بتونیم این واقعه را به درستی بیان کنیم. به درستی فصل الخطاب بودن عاشورا را در مقابل استکبار تبیین بکنیم و اینکه چگونه در تداوم عاشورا، انقلاب اسلامی توانست با با هدف متعالی خدامحوری قدم‌های بزرگی بردارد و تئوری ها و توطئه های استکباری را کاملا در هم بشکند و حقایق را عیان کند. توانست مستضعفان جهان را بیدار کند و نگاه توحیدی نگاه خدامحوری را در واقع شکل بدهد. این‌ها مؤلفه‌های بسیار مهمی است که بانوان امروز برای تداوم راه عاشورا باید به اون بپردازند. اینکه دشمن با همه‌ی قوا به میدان آمده تا حیا و عفاف را از بین ببرد، اینکه لذت‌های مادی را جایگزین لذت‌های معنوی بکند؛ همه‌ی اینها نشان می دهند که فرهنگ غرب در مواجهه با هجمه‌ی سنگین فرهنگی از جانب انقلاب اسلامی و آثار و پیامدهای آن در سطح جهادن است. امروز نیاز داریم که خانم‌ها بویژه مادران و همسران یک جنبش روایتگری جدی در تمامی زمینه ها شکل بدهند و نقش روایتگری را به خوبی دوباره ایفا بکنند؛ این جنبش می تواند در بیان سبک زندگی شهداء، بیان صبوری خانواده‌های شهداء باشد و یا تبیین الگو بودن خانواده‌های معظم شهداء و یا حتّی روایتگری در رابطه با نهضت پیشرفت انقلاب اسلامی .

بانوان باید در روایتگری نهضت پیشرفت در سایه انقلاب اسلامی ورود پیدا کنند

ما امروز شاهد پیشرفت‌های زیادی در سایه انقلاب اسلامی در بخش های مختلف فناورانه ، علمی پژوهشی، پزشکی ، پیشرفت‌های دفاعی، فرهنگی و غیره هستیم. اینها موضوعات مهمی است که ابتدای امر باید روایتگر خود شناخت کامل داشته وسپس بتواند به خوبی به دیگران منتقل کند. پیشرفت ها در حوزه‌ی زنان، مشارکت اجتماعی و نقش آفرینی در عرصه های مختلف بسیار زیاد است به گونه ای که به اذعان خود نویسندگان غربی اگر وضعیت زنان در غرب را بررسی کنیم متوجه می شویم پیشرفتی که زنان ما در این چهار دهه داشته اند به مراتب از پیشرفتی که زنان غربی طی دویست یا سیصد سال داشته اند بسیار بیشترهست. مثلا رشد و ظهور بیش از چهل هزار نویسنده زن بعد از انقلاب اسلامی آنهم در عرض چهار دهه اصلا قابل تصور نیست در بحث پژوهشگران، ورزش، نقش زنان در پیشرفت‌هایی مهم حوزه‌ی فناورانه نیز همینطور. همه اینها ضرورت راه اندازی یک نهضت تبیین پیشرفت را می طلبد. گرچه این تبیین می تواند بصورت میدانی و با برگزاری اردوهایی برای بازدید از مراکز علمی صنعتی فناوری در اقصی نقاط کشور ایران اسلامی باشد. تا آحاد دختران و بانوان بویژه جوانان از نزدیک با این پیشرفتها آشنا بشوند و از نزدیک موضوعات رو لمس کنند. متأسفانه دشمن فضا را بقدری آلوده و غبارآلود کرده و غول استکباری و امپراطوری رسانه‌ای غرب مشکلات کشور ما را صد چندان بزرگ جلوه میدهد لذا در این فضای غبارآلود باید پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی تبیین گردد.

منشأ قدرت و توانمندی زنان در تبیین و روایتگری فطری و الهی است
خداوند متعال در وجود زن توانمندی‌هایی را برای تبیین، توضیح و انتقال فرهنگ قرار داده است. توان و صبوری که خداوند در وجود زن به ودیعه گذاشته گواه این حقیقت است. اینکه یک مادر می تواند پا به پای نوزاد و قدم به قدم فرزندش را رشد بدهد و در این مسیر همراه وی باشد بخاطر توان برانگیزاننده است که دارد. حال باید بانوان مسلمان ایرانی این توانمندی را در خدمت روایتگری و در خدمت انقلاب اسلامی بکار بگیرند .در خدمت روایت‌گری اینکه واقعه عاشورا چگونه بساط استکبار را جمع کرد و چگونه انسان را با خدا آشنا کرد و در تداوم آن انقلاب اسلامی چگونه این کار را انجام داد و امروزاین روایت‌گری نهضت پیشرفت در سایه انقلاب اسلامی بسیار بحث مهمی است چرا که همانطور که دستگاه یزید در تلاش برای از بین بردن حاکمیت دینی بود در تداوم این جریان، در عصر حاضر نیز دشمن و استکبار جهانی می خواهد نشان دهد که حکومت دینی کارآمدی لازم را ندارد.
و سخن پایانی
حضور آحاد مردم، زنان و جوانان از اقصی نقاط جهان در مسیر پیاده روی اربعین حاکی از انتشار پیام روح بخش انقلاب اسلامی در سراسر دنیاست که مرزهای جغرافیایی را در هم می شکند و بر دل وجان مستضعفان و حق مداران می نشیند. برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید برنامه ریزی کرد. تغییر بسیاری از رفتارهای اجتماعی بر مبنای آموزه های دینی و تقویت شاخصه های سبک زندگی اسلامی ایرانی و زیست عفیفانه از جمله مواردی است که نیازمند گفتمان سازی است و بانوان می توانند در این زمینه نقش آفرین و اثرگذار باشند. منتهی همانطور که رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس قبل از عملیات، شناسایی درستی از محیط انجام می‌دادند ما نیز باید شناخت درست و واقع بینانه وارد میدان عمل شویم و شجاعت، جسارت و فعال و پای کار بودن جوانان را در مسیر انقلاب اسلامی و در مسیر خداباوری بکار بگیریم.
وظیفه و رسالت ما تبیین است، اگر بتوانیم پیام حق عاشورا را خوب روایت کنیم و بدرستی به گوش جهانیان برسانیم قطعا به فرموده حضرات معصومین علیهم السلام مردم خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان در مسیرحق قرار میگیرند. لذا باید فرصت های پیشرو در ایام ماه محرم و اربعین حسینی را درخانه، خانواده، شهر و حتّی مسیر پیاده روی اربعین را برای تبیین مغتنم شمرد و در موکب‌ها حتما تلاش کنیم که این روشنگری‌ها و این آشنایی با عمق انقلاب اسلامی شکل بگیرد و امیدواریم به زودی شاهد فراگیری جهانی پیام عاشورا در سراسر جهان باشیم.انشالله
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، فرهنگ ، عاشورا، تبیین، روایتگری،حضرت زینب(س)
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آذربایجان غربی
V
آرشیو