آشنایی با هنر اصیل قالی‌بافی خراسان از زبان بانوی قالیباف بجنوردی

سمیرا ایزانلو یکی از فعالین در هنر قالی بافی است وی در تعریف بخشی از هنر قالیبافی خراسان می می گوید: سابقه حرفه گلیم به چندین سال قبل از ثبت در یونسکو برمی‌گردد ، سفره کردی نوعی گلیم است که به دست زنان عشایر کرد خراسان شمالی و خراسان رضوی بافته شده و تولید آن در شهرستان‌های شیروان، بجنورد، قوچان فاروج، اسفراین و دیگر شهر های کرد نشین استان خراسان بزرگ رواج دارد. گلیم سفره کردی در دی ماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد.
آشنایی با هنر اصیل قالی‌بافی خراسان از زبان بانوی قالیباف بجنوردی
1402/05/18 - 12:42
تاریخ و ساعت خبر:
152338
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خراسان شمالی : کاشان، اصفهان، شیراز، تبریز، بیرجند و خراسان از گذشته تاکنون مهم‌ترین و فعال‌ترین شهر‌هایی بوده‌اند که تار و پودشان با قالی و فرش گره خورده است، آن‌قدر که مردمان فرسنگ‌ها دورتر از کشورمان می‌دانند ایران مهد فرش دنیاست.
فرش دستباف خراسان یکی از نفیس‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی است که فرهنگ باستانی ایران زمین را به نمایش می‌گذارد. فرش خراسان به لطف پشم مرغوب این خطه، درخشندگی بی‌نظیری دارد و رویه‌چینی غیر یک‌دست و برجسته بودن فرش، اثر هنری جالب توجهی به آن می‌بخشد که باعث می‌شود نقشه‌ی اصلی کاملاً از زمینه متمایز شود و جلوه‌ی بیشتری پیدا کند.
همیشه در قصه، روایت و تصویر، زنان را بیش از مردان پای دار قالی دیده‌ایم. خانم سمیرا ایزانلو یکی از فعالین در هنر قالی بافی هستند که به گفتگو با ایشان پرداختیم.
۱. لطفا انطور که دوست دارید خودتان به خوانندگان ما معرفی کنید؟
اینجانب سمیرا ایزانلو ۳۲ بهار از خداوند منان فرصت زندگی و جبران خطاها و ساختن زندگی شاد و زیبا را برای خود و اطرافیانم گرفته ام.
از کودکی به رشته های هنری علاقه مند بودم، چون پدر و مادرم و اطرافیانم همه به هنر قالی بافی مشغول بوده اند و در ابتدا منبع در آمدشان فقط از راه بافندگی قالی بوده، این هنر را از نزدیک مشاهده و با آن بزرگ شده ام، از آنجایی که مادر بزرگم نیز بیشتر کار بافت قالیچه و نخ ریسی و پلاس بافی را انجام میدادند بیشتر به انجام این کار علاقمند شدم.

کار آفرینی را در ابتدا از مادرم آموختم که یک دوره رایگان قالی بافی برای هم روستائیانمان برگزار کردند تا آنها هم برای خودشان کسب درآمد کنند. البته کار هنری را به طور جدی بعد از ازدواجم در کنار تحصیل و خانه داری و بچه داری شروع کردم، در ابتدا از ساخت گل های کریستالی و بعد عروسک های بافتنی دستبافت شروع کردم و فقط برای حس آرامشی که بعد از دیدن دستبافته خودم داشتم تولید میکردم و آن ها را به مناسبت های مختلف به دوستان و نزدیکانم هدیه میدادم. با تشویق همسر و خواهر و برادر و خانواده تصمیم به تولید عروسک ها به قصد فروش و درآمدزایی گرفتم و دستبافته هایم را از طریق دوستان و مدارس به فروش می‌رساندم.

تا اینکه چند سال قبل در مسجد امیرالمومنین محله باقرخان بجنورد با سرکار خانم رحیمی فرمانده پایگاه بسیج آشنا شدم و ایشان از خانم های مسجد درخواست کردند که در نمایشگاه محلی که در پارک نزدیک به مسجد برگزار می‌شود شرکت و کارهای دستبافت خود را در زمینه صنایع دستی به نمایش بگذارند، در نمایشگاه شرکت کردم و در آنجا با دفتر تحصیلگری محله باقرخان و همکاران دفتر که همگی جوان و پر انرژی بودند آشنا شدم، که از خداوند برای آنان درخواست موفقیت روز افزون و عاقبت بخیری را دارم، از طریق دفتر در برنامه ها و کلاس هایی که برای توانمند کردن بانوان محله برگزار میکردند شرکت میکردم و در انواع نمایشگاه ها و کلاس هایی که مطابق علاقه و سلیقه ام بود حضور داشتم، نکته جالب اینجا بود که هر کلاسی که شرکت میکردم احساس می‌کردم چند گام جلوتر از آموزش بوده و تمام آموزش ها را قبلاً با مشاهده فراگرفته ام و هیچ وقت خودم به عنوان منبع درآمد به آنها فکر نمیکردم.
در آخرین نمایشگاهی که در خانه فرهنگ بجنورد برگزار شد شرکت کردم و آنجا مدیر دفتر تحصیلگری جناب آقای عظیم نژاد و دوست عزیزم سرکار خانم یوسفی درخواست کردند که چرا تولیدات خود را که در حد حرفه ای است به سایر خانم های محله آموزش نمی دهم بعد از نمایشگاه بلافاصله در گروه محله فراخوان دادم و از علاقمندان دعوت کردم که برای آموزش عروسک بافی در هفته ای که نزدیک به عید غدیر برگزار شد شرکت کنند و به شکرانه موفقیت دوستان در یادگیری و موفقیتم در آموزش به دوستان و به نیت توسعه کسب و کار عید غدیر را جشن گرفتیم.

بعد از آن، گلیم بافی را در کمترین زمان ممکن بیشتر با آموزش هایی که قبلا از طریق مشاهده از مادر بزرگم و کار قالی که مرتبط با گلیم بوده و گاهی کنار مادر انجام میدادم و فیلم های آموزشی که از اینترنت دانلود و مشاهده میکردم فراگرفتم و هم زمان با آموزش خودم با باوری که به آموزش دادن بانوان دیگر هم داشتم شروع به آموزش کردم در ابتدا به ۳ نفر در خانه قرآن مائده و سپس ۳ دوره متوالی در فضای کاری خودم به علاقمندان هنر گلیم بافی، آموزش دادم خدا را شکر همه به راحتی دست به تولید زدند و دست بافته ای جهت ارائه داشتند.
پس از آن بافت دستبند های دوستی و گلیمی و نوارهای دستبافت را شروع کردم و بعد از آن کارهای تلفیقی با گلیم و رزین را شروع کردم .
ابتدا خودم به صورت حرفه ای انجام می‌دادم و در صورت سفارشات زیاد آنها را به افراد منظم و با مهارت جهت انجام واگذار میکردم و خودم در کنار کار، آموزش های بازاریابی و فروش مجازی را فرا میگرفتم.
زمانی که برای پیشرفت در کارم از ذکرهای روزانه و ختم های ۴۰ روزه، صلوات و سوره واقعه و ذکرهای وارد شده جهت گشایش کار استفاده می کردم کارهایم به بهترین صورت ممکن انجام می شد.
شروع کارم با هدف تولید و کار آفرینی در روز عید غدیر بوده و خدا را شکر باعث شده در ابتدا یک تصویرسازی از کل کار داشته باشم سپس دست به طراحی و تولید کار بزنم.
قطعاً با برند سازی، تولید و پیشرفت بیشتری خواهیم داشت.

۳. سابقه این حرفه در استان و شهرستان چقدر هست؟
سابقه حرفه گلیم به چندین سال قبل از ثبت در یونسکو برمی‌گردد ، سفره کردی نوعی گلیم است که به دست زنان عشایر کرد خراسان شمالی و خراسان رضوی بافته شده و تولید آن در شهرستان‌های شیروان، بجنورد، قوچان فاروج، اسفراین و دیگر شهر های کرد نشین استان خراسان بزرگ رواج دارد. گلیم سفره کردی در دی ماه سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد.

۴. برای نسل جوان و افرادی که دوست دارند وارد عرصه کاری شما شوند چه پیشنهاد و راهکاری دارید که موفق تر عمل کنند؟
تمام کارها اگر با علاقه و عشق و خلاقیت انجام شوند بهترین خروجی ها را خواهند داشت.
۵. اولویت اول شما به عنوان یک بانوی موفق کارآفرین خانواده است یا تخصص تان و با وجود مشغله زیاد چگونه توانسته اید بین این دو تعادل ایجاد کنید؟
اولویت اول من خانواده بوده،هست و خواهد بود، با همراهی همسر و دختر و خانواده‌ام و درک متقابلی که همسرم دارد از فشار کاری من کاسته شده خدا را شکر تا جای ممکن سعی میکنم کارم به زندگی و وظیفه همسری و مادری ام آسیب و کمبودی وارد نکند.
همسرم همواره حامی و پشتیبان من بوده، من نیز سعی کرده ام زمانی را که کنار خانواده ام هستم به شادی و حس نشاط بگذرانم و سختی و مشکلات کارم را وارد محیط خانه نکنم.

۶. بازار فروش محصولات شما داخلی است یا صادرات هم دارید؟حرفه شما چقدر توانسته ارز وارد کشور کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زایی ایجاد کند؟دغدغه ها، محدودیت ها و موانع راه بفرمایید.
در حال حاضر بازار فروشم داخلی است، دستبافته های ما به واسطه همکاران و تاجرانی که در این کار مشغول به فعالیت هستند به خارج صادر می‌شود.
در حال حاضر برای کار گلیم ۶ نفر مستقیم و۱۰ نفر غیر مستقیم مشغول بکار هستند، هرچه سفارشات بیشتری داشته باشیم قطعاً افراد بیشتری مشغول بکار خواهند شد.

۷. درخواست شما از مسئولین به ویژه مسئولینی که به طور مستقیم با حرفه شما ارتباط دارند چیست؟
درخواست من فقط از خداوند است که اگر رزق و روزی من در حرفه گلیم بافی و عروسک بافی و هنر های دیگری که در کنار کارمان انجام می‌دهیم باشد به سادگی و عزتمندی و در بهترین وقت ممکن و به سرعت مقدمات پیشرفت کار و سفارشات انبوه ما را فراهم کند.
کمک مسئولین را فقط دستی از خدا برای حل مشکلات و مسائل مردم میدانم که هر کسی به نحوی در مسئولیتی مشغول به خدمت رسانی به مردم است.
به باور من خداوند در دستی است که به یاری میگیریم.
۸. سخن پایانی
برای شروع نباید عالی بود ولی برای عالی شدن حتماً باید شروع کرد و زمان شروع را به تاخیر نینداخت و همیشه با توکل و توسل کارها به سادگی و به بهترین روش ممکن درست می‌شود.
هر شخصی که خودش به این باور رسید که توان آموزش و فعالیت هنری و... را دارد بی‌درنگ شروع به کار و فعالیت کند قطعاً خروجی خوبی خواهد داشت
همه ما کار آفرین هستیم، اول برای خودمان و سپس برای هرکسی که فعل خواستن و توانستن را برای خود صرف کرده باشد.
زندگی یافتنی نیست ساختنی است و سازنده آن هم خود شخص است نه کس دیگری.
موفق و پیروز باشید
خدایا به خاطر همه داده ها و نداده هایت شکر
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوان کارآفرین، قالی بافی، زنان قالیباف،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو