دلایل بوی بد یخچال‌ و روش های جلوگیری از آن

در این مقاله، قصد داریم عواملی را بررسی کنیم که باعث بوی بد یخچال می‌شوند. همچنین، شما را با روش‌های درست برای جلوگیری از تأثیر آن‌ها آشنا کنیم.
دلایل بوی بد یخچال‌ و روش های جلوگیری از آن
1402/06/17 - 16:45
تاریخ و ساعت خبر:
173453
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در این مقاله، قصد داریم عواملی را بررسی کنیم که باعث بوی بد یخچال می‌شوند. همچنین، شما را با روش‌های درست برای جلوگیری از تأثیر آن‌ها آشنا کنیم.
بوی بد یخچال ممکن است ناشی از دلایل مختلفی از‌‌جمله تمیز‌نکردن دستگاه و تنظیمات نادرست دما و تجمع آب در سینی یخچال باشد؛ اما ما راهکارهایی را به‌ شما پیشنهاد می‌کنیم که در بیشتر مواقع جواب می‌دهند.
در این مطلب، با ما همراه باشید تا بتوانید با رعایت چند نکته ساده، بوی بد یخچال را از بین ببرید. قبل از بیان نکات، دلایلی‌ را بررسی‌ می‌کنیم که ممکن است باعث بوی نامطبوع یخچال شما شوند. سعی کنید آن‌ها را رفع یا از وقوع آن‌ها پیش‌گیری کنید.
دلیل بوی بد یخچال چیست؟
برخی از دلیل بوی بد یخچال ازاین‌قرارند:
قراردادن موادی مانند میوه‌ و سبزیجات بدون شست‌وشو و پاک‌کردن درون یخچال
قراردادن مواد غذایی بدون ظرف دردار
پر‌کردن بیش‌از‌حد یخچال
تمیز‌نکردن یخچال برای مدت طولانی
تجمع آب در سینی تخلیه یخچال
فاسد‌شدن مواد غذایی درون یخچال
ریختن مواد غذایی درون یخچال
استفاده‌نکردن از یخچال برای بیش از ۷۲ ساعت

برخی از این‌ها دلیل بوی بد داخل یخچال‌اند و بعضی دیگر دلیل بوی بد پشت یخچال است. دلایل چهارم و پنجم، یعنی تمیز‌نکردن یخچال و تجمع آب در سینی تخلیه، از‌جمله دلایلی هستند که عامل بوی بد پشت یخچال به‌حساب می‌آیند.
درصورتی‌که سینی تخلیه دچار خرابی شده است، از تعمیرکار مجرب راهنمایی بگیرید.
سریع‌ترین راه از‌بین‌بردن بوی بد یخچال
بررسی تنظیمات دمای دستگاه، تمیز‌کردن منظم قفسه‌ها و کشوی یخچال، قرار‌دادن مواد غذایی در ظروف در بسته و… از‌جمله راهکارهایی هستند که می‌توان برای از‌بین‌بردن بوی نامطبوع یخچال به آن اشاره کرد. برای از‌بین‌بردن بوی بد در یخچال، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
دمای یخچال را بررسی کنید
یکی از دلایل احتمالی بوی بد یخچال، دمای نادرست آن است. به دفترچه‌ی راهنمای یخچال‌ مراجعه یا مدل آن‌ را جست‌وجو کنید تا نحوه‌ی تنظیم دما و دمای مناسب یخچال‌ را بیابید. دمای درون یخچال باید بین ۳۵ تا ۳۷ درجه‌ی فارنهایت (بین ۲ تا ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد) باشد. اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، باید دمای یخچال‌ را کمی متفاوت تنظیم کنید.
مواد غذایی داخل یخچال‌ را خالی کنید
تمامی موادی که درون یخچال هستند، خارج کنید. برخی از مدل‌های جدیدتر یخچال دکمه‌ی OFF دارند که می‌توانید از آن هم استفاده کنید. در ۹۰درصد مواقع دلیل بو‌گرفتن یخچال فاسد‌شدن میوه یا نوعی خوراکی است که در گوشه‌وکنار یخچال و دور از چشم شما پنهان شده است. فکر خوبی است که هر‌از‌گاهی تمامی وسایل داخل یخچال‌ را بیرون بگذارید و آن‌ها را وارسی کنید.
طبقات و کشوهای یخچال را تمیز کنید
رایج‌ترین دلیل بوی بد یخچال، تمیز‌نکردن دستگاه برای مدت طولانی است. هر چند وقت یک‌ بار طبقات و کشوهای یخچال‌ را بیرون بیاورید و با کف و آب بشویید. برای تمیزی بهتر می‌توانید از محلول آب و جوش‌شیرین به‌همراه کمی سرکه استفاده کنید.
فضای داخلی یخچال‌ را تمیز کنید
اسفنج‌ را به کف و جوش‌شیرین و آب گرم آغشته و تمامی قسمت‌های داخل یخچال از‌جمله درون درِ یخچال را کاملاً تمیز کنید. درِ یخچال از آن قسمت‌های مهم است که باید تمیزکردنش را جدی بگیرید.
سینی یخچال‌ را تمیز کنید
از تمیز‌کردن سینی یخچال غافل نشوید. عمدتاً دلیل بوی بد موتور یخچال و پشت یخچال به گرد‌و‌خاک و کثیفی سینی دستگاه مربوط است؛ پس تمیز‌کردن آن‌ را جدی بگیرید. برای تمیزکردن سینی یخچال، به‌ترتیب زیر اقدام کنید:
با احتیاط یخچال‌ را جلو بکشید. قبل از این کار، حتماً دستگاه‌ را از برق بکشید.
سینی‌ را از زیر یخچال بیرون بکشید و محتویات آن‌ را خالی کنید.
با اسفنج آغشته به جوش‌شیرین و آب گرم، سینی تخلیه یخچال را کاملاً تمیز کنید.
بعد از اینکه کاملاً آن‌ را تمیز کردید، با احتیاط سر جایش قرار دهید.
نکته: اگر هم یخچالتان از مدل‌های فاقد سینی تخلیه است، این مرحله را نادیده بگیرید.
مواد بوگیر در یخچال قرار دهید
بعد از اینکه کشوها و طبقات یخچال‌ را خشک کردید، آن‌ها را دوباره در یخچال قرار دهید. حالا برای محکم‌کاری، در بشقاب مقداری جوش‌شیرین یا وانیل بریزید و بدون بستن در، آن‌ را در یخچال قرار دهید تا مانند بوگیر عمل کند.
اگر طبقات یخچال یا درون درِ آن هنوز بوی ناخوشایندی می‌دهند، از دانه‌های قهوه استفاده کنید. بدون هیچ ظرفی، دانه‌های قهوه را روی طبقات و درون در بریزید. بگذارید جوش‌شیرین یا دانه‌های قهوه به‌مدت یک تا سه روز در یخچال بمانند.
مواد غذایی داخل یخچال‌ را بررسی کنید
همان‌طور‌که گفتیم، دلیل بوی بد یخچال شما ممکن است از خودِ یخچال نباشد. از‌این‌رو، پیشنهاد می‌کنیم تمامی مواد غذایی را قبل از بازگرداندن به داخل یخچال بررسی کنید.
مواد غذایی که تاریخ انقضایشان گذشته دور بیندازید. مطمئن شوید ظرف‌هایشان تمیز هستند و در کل هر‌کدام را از‌لحاظ بو و فاسدشدن و تمیزی بررسی کنید و بعد در یخچال قرار دهید.
از‌بین‌بردن بوی گوشت گندیده در یخچال
یکی از اتفاقات ناخوشانیدی که ممکن است رخ بدهد و باعث ایجاد بوی بد در یخچال شود، فاسدشدن گوشت در دستگاه است. برای از‌بین‌بردن بوی گوشت گندیده یا فاسد در یخچال، به‌ترتیب زیر عمل کنید:
ابتدا یخچال‌ را خاموش کنید و از برق بکشید.
گوشت فاسد را از یخچال خارج کنید.
مقداری جوش‌شیرین را با وانیل ترکیب کنید و اجازه دهید ۶ تا ۸ ساعت در یخچال بماند.
از پودر قهوه و محلول سرکه و آب نیز می‌توانید برای از‌بین‌بردن بوی گوشت فاسد‌شده در یخچال استفاده کنید.
جمع‌بندی
با رعایت چند نکته ساده از‌جمله تمیز‌کردن منظم یخچال، خارج‌کردن مواد غذایی فاسد، قرار‌دادن مواد غذایی در ظروف در‌دار و تمیز‌کردن طبقات و کشوی یخچال، می‌توانید از ایجاد بوی بد در دستگاه جلوگیری کنید.
زومیت
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خاک، قهوه، مواد غذایی، بوی بد، جلوگیری ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو