فوت و فن آبیاری انواع گیاهان آپارتمانی

امروزه با گسترش آپارتمان‌نشینی و از بین رفتن حیاط و باغچه‌ها، مردم دوست دارند که در محیط آپارتمان از گل‌های زیبا و سبز استفاده کنند تا بتوانند حس طراوت و تازگی را در محیط کوچک خانه ایجاد کنند.
فوت و فن آبیاری انواع گیاهان آپارتمانی
1402/06/26 - 17:17
تاریخ و ساعت خبر:
173594
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امروزه با گسترش آپارتمان‌نشینی و از بین رفتن حیاط و باغچه‌ها، مردم دوست دارند که در محیط آپارتمان از گل‌های زیبا و سبز استفاده کنند تا بتوانند حس طراوت و تازگی را در محیط کوچک خانه ایجاد کنند.
نگهداری از گیاهان در آپارتمان کار ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا همیشه سرحال باشند و بتوانند به منزل شما طراوت ببخشند. عوامل مختلفی ازجمله نور، خاک مناسب، کود، میزان آبیاری و... در نگهداری از گیاهان آپارتمانی نقش دارند. یکی از نکات مهمی که برای شاداب و سالم ماندن گیاهان باید به آن توجه کرد، آبیاری درست و به موقع آنهاست. ما در این مطلب به ارائه نکات مهم و همه آنچه باید درباره آبیاری گیاهان بدانید، پرداخته‌ایم؛ پس با ما همراه باشید.
تقریبا می‌توان گفت همه افرادی که در منزل گل و گیاه دارند، تصور می‌کنند هر زمان خاک سطح گلدان خشک شد، زمان مناسب برای آبیاری گیاهان است. برخی نیز به صورت تقویمی آبیاری گیاهان را انجام می‌دهند؛ یعنی به صورت منظم مثلا هفته‌ای یکبار یا سه روز یکبار یا یک روز درمیان به گیاهان خود آب می‌دهند. جالب است بدانید هر دو روش اشتباه است. آبیاری گیاهان روز و ساعت مشخصی ندارد و شما باید با چک کردن خشکی خاک گلدان به صورت عمقی زمان درست آبیاری گیاهان را تشخیص بدهید.
برای اینکه بتوانید آبیاری صحیح داشته باشید باید به نکات زیر توجه کنید. ابتدا بهتر است گیاهان را به سه دسته گیاهان پرآب، گیاهان با آبیاری متوسط و گیاهان با آبیاری کم دسته‌بندی کنید. برای مشخص شدن میزان خشکی خاک می‌توانید یا با دست یا با سیخ چوبی آزمایش را انجام بدهید. به این صورت که انگشت دست یا سیخ چوبی را داخل خاک گلدان فرو کنید و اگر متوجه شدید خاک خشک است، باید آبیاری را انجام بدهید.
۱ـ گیاهان پرآب
گیاهانی مانند بابا آدم و نخل اریکا که بیشتر از سایرین به آبیاری نیاز دارند، وقتی سطح خاکشان یا به اندازه دو بند انگشت از عمق خاکشان خشک شد، باید آبیاری شوند.
۲ـ گیاهان با آبیاری متوسط
گیاهانی مانند پتوس، آگلونما، گندمی، دیفن باخیا و شفلرا نه پرآب و نه کم آب هستند و زمانی که یک سوم خاک یا نصف خاک گلدان خشک شد، باید آبیاری شوند.
۳ـ گیاهان با آبیاری کم
گیاهانی مانند سانسوریا، یوکا و زامیفولیا گیاهانی بسیار کم آب هستند؛ بنابراین هر زمان که خاک گلدان کاملا خشک شد یا دو سوم خاک گلدان خشک شد، نیاز به آبیاری دارند.
نکات کلی برای آبیاری گیاهان
۱ـ حتما به سایز گلدان توجه کنید. اگر سایز گلدان با توجه به گیاه استاندارد است، در هر وعده گیاه را کاملا سیراب کنید طوری که زیرگلدانی پر از آب شود.
۲ـ هرگز به صورت مستقیم از آب لوله‌کشی برای آبیاری استفاده نکنید. بهتر است از آب تصفیه شده و یا آب جوشانده برای آبیاری گیاهان استفاده کنید؛ زیرا آب لوله کشی دارای کلر و املاح است و به مرور زمان به ریشه گیاه آسیب می‌زند.
۳ـ بهتر است آبی که با آن گیاهان را آبیاری می‌کنید، نه بیش از حد سرد و نه گرم باشد. سعی کنید از آب هم دمای محیط استفاده کنید.
۴ـ بهترین زمان برای آبیاری گیاهان صبح زود یا هنگام غروب آفتاب است.
۵ـ هرگز از آب خارج شده از اسپیلت و کولر گازی برای آبیاری گیاهان استفاده نکنید.
۶ـ اگر مجبورید از آب لوله کشی یا بیات برای آبیاری استفاده کنید، ابتدا بگذارید آب به مدت چند ساعت داخل ظرف بماند؛ سپس دو تا سه قطره آبلیمو به آن اضافه کنید تا کلر موجود در آب را از بین ببرد؛ سپس آب را پای گیاه بریزید.
۷ـ هرگز آبی که در زیرگلدانی جمع شده است، دوباره استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است دارای پشه و میکروب و باکتری باشد و به گیاه آسیب بزند.
۸ـ هنگام آبیاری آب را از از بالا و با شدت داخل گلدان نریزید؛ زیرا موجب ایجاد حفره‌هایی در گلدان می‌شود که به مرور زمان به ریشه گیاه آسیب وارد می‌کند. باید آبیاری را آرام انجام بدهید و دستتان را پایین بگیرید.
۹ـ هنگام آبیاری آب را از حاشیه گلدان داخل گلدان بریزید تا آب وارد غلاف‌ها و بندهای گیاهانی مانند سانسوریا نشود؛ زیرا آبی که میان غلاف‌ها جمع شود؛ به مرور زمان موجب پوسیدگی و از بین رفتن گیاه خواهد شد.
۱۰ـ برای اینکه گیاهتان دارای رشد کافی و مناسب باشد، بهتر است هر سه ماه یکبار از قطره هیومیک اسید استفاده کنید و طبق دستور آن را داخل آبی که می‌خواهید با آن گلدان‌ها را آبیاری کنید، اضافه کنید.
فرادید
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
استاندارد، چک، خاک، کود، انگشت دست،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
خانه و خانه داری
V
آرشیو