گنجینه دارویی در تار و پود ابریشم؛

وقتی از صفر پرچم«ما می‌توانیم» را بر قله اقتصادی برافراشتم/ از هنر ابریشم بافی تا خاصیت شگفت انگیز درمانی آن/ ابریشم‌بافی؛ هنری که هنوز نفس می‌کشد

تلاش بی‌وقفه بانوی جوان رامیانی باعث شد که او بتواند به عنوان کارآفرین موفق ابریشم بافی و تولید محصولات درمانی از این گنجینه معجزه‌آسا برای 40 نفر اشتغال ایجاد و پرچم«ما می‌توانیم» را بر قله اقتصادی برافراشته کند.
وقتی از صفر پرچم«ما می‌توانیم» را بر قله اقتصادی برافراشتم/ از هنر ابریشم بافی تا خاصیت شگفت انگیز درمانی آن/ ابریشم‌بافی؛ هنری که هنوز نفس می‌کشد
1402/06/21 - 08:22
تاریخ و ساعت خبر:
173633
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از گلستان، هنر ابریشم‌بافی از معدود هنرها و صنایع دستی ایران است که از دیرباز تاکنون رونق زیادی در بین بانوان سرزمین‌مان دارد.
یکی از مناطقی که به ابریشم بافی در ایران مشهور است، شهر رامیان است و این هنر در رامیان از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است برای آشنایی با هنر ابریشم‌بافی به شهر رامیان سفر می‌کنیم تا از نزدیک با این هنر شگفت‌انگیز آشنا شویم سراغ کارآفرين خوش ذوق ابریشم‌باف می‌رویم که علاوه بر هنر ابریشم بافی و تولید پوشاک از ابریشم؛ محصولات درمانی از این گنجینه معجزه‌آسا تولید می‌کند.
فاطمه بای در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار زنان ایران از گلستان گفت: من متولد سال 1368 ساکن شهرستان رامیان هستم متاهلم و ماحصل زندگی مشترکمان یک دختر است و 15 سال است که در این حرفه فعالیت می‌کنم در دانشگاه؛ رشته طراحی دوخت خواندم سپس به کارشناسی ارشد پژوهش هنر تغییر رشته دادم و اکنون هم در حال دریافت کارشناسی ارشد درمان طب سنتی هستم.

*«ابریشم»، گنجینه دارویی برای درمان انواع تومورها و کیست‌ها که بانوان با آن درگیر هستند
این کارآفرین موفق گلستانی به شاهکار درمانی ابریشم اشاره کرد و افزود: حدود هشت سال است که در راستای درمانی ابریشم فعالیت می‌کنم و از «ابریشم»، این گنجینه دارویی برای درمان انواع تومورها و کیست‌ها که بانوان با آن درگیر هستند استفاده می‌کنم.
وی تصریح کرد: در زمینه درمان انواع تومورها و بیماری مخصوص زنان با پزشکان مختلفی صحبت کردیم و تحقیقات متعددی انجام دادیم از جمله مشاوره با پروفوسور خیراندیش داشتیم که به دستاوردهای خوبی رسیدیم و نتیجه این دستاوردها محصولات درمانی است که اکنون موفق به ثبت شرکت آن شدیم و در این زمینه در چندین نمایشگاه خارجی و ایرانی شرکت کردیم و با پزشک‌های بسیاری قرارداد بستیم.

این کارآفرین برتر گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار زنان ایران ابراز کرد: مشکلی که در این مسیر با آن مواجه هستیم نبود تسهیلات بلاعوض و یا تسهیلات با کارمزد پایین است برای توسعه هر کاری بحث مالی بسیار مهم است و مشکل دیگر ما در راستای اخذ مجوز است محصولات بنده در خارج از استان بسیار شناخته شده است اما متاسفانه همین محصولات در شهرستان رامیان ناشناخته است تشابهات اسمی باعث سوءاستفاده از کالاهای من شده است اگر امکان دارد مسوولان ما را در نمایشگاه های متعدد دعوت کنند یا سمینارهای مخصوص این حرفه را در سطح شهرستان یا استان تدارک ببینند و ما را مستقیم با صادرکننده ها یا کسانی که مخاطب محصولات ما هستند آشنا کنند.

*ایجاد اشتغال 45 نفر در کارگاه ابریشم‌بافی
بای ادامه داد: هنر ابریشم بافی و طب سنتی با ابریشم یک هنر بسیار سختی است و برای این کار به نیروی زیادی نیاز داریم درحقیقت برای تولید هر صابون یا پد درمانی حدود 10 الی 15 نفر نیرو احتیاج داریم یعنی اگر تصور کنیم کارخانه ای در این زمینه راه اندازی شود به یکصد الی 150 نیرو به صورت اشتغال مستقیم نیاز داریم.
وی افزود: در این کارگاه اقلام دارویی متعددی از جمله صابون و روغن ابریشم مخصوص پوست صورت، پدهای درمانی مخصوص پا مانند آرتروز و روماتیسم، الیاف درمانی برای میگرن، ریزش مو و همچنین درمان ناباروری تولید می‌کنیم.
این کارآفرین موفق گلستانی از ایجاد اشتغال 45 نفر در کارگاه ابریشم‌بافی خود خبر داد و تصریح کرد: در این کارگاه تعداد 45 نفر به صورت اشتغال غیرمستقیم و هشت نفر به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند.
بای درخصوص سرمایه اولیه برای ایجاد کارگاه ابریشم بافی در گفت و گو با خبرنگار زنان ایران گفت: خودم در کارگاه؛ نوغانداری را انجام می‌دهم به همین دلیل نیاز به سرمایه چندانی ندارم ولی این کار زحمت زیادی دارد در ابتدا یک جعبه نوغان 30 هزار تومانی را تهیه کردم و با اجاره یک کارگاه که آن زمان یک میلیون تومان هزینه داشت فعالیتم را آغاز کردم سپس به برداشت نوغان روی آوردم متاسفانه در آن زمان خیلی‌ها به خام فروشی نوغان روی آوردند ولی ما خام فروشی نکردیم نوغان را به صنایع تبدیلی سپس به درمانی مبدل کردیم.

*صادرات ماهانه 100 قطعه پد درمانی همراه با 200 الی 300 قطعه صابون به کشورهای خارجی
وی نقش پدر و مادر و همسرش را در این حرفه بسیار مهم برشمرد و افزود: بهترین مشوق من در این زمینه پدر،مادر و همسرم هستند من برای موفق شدن در این حرفه از خانواده‌ام بسیار سپاسگزارم.
این بانوی موفق کارآفرین گلستانی خاطرنشان کرد: من در خارج از کشور دوره‌های متفاوت درمانی را تجربه کردم صادرات چمدانی به کشورهای خارجی از جمله روسیه، ترکمنستان، ترکیه و امارات را داشتم در کشور ایران نیز صادران به شهرهای مشهد، گیلان، زاهدان و تهران هم تجربه کردم.
بای ادامه داد: ماهانه حدود 100 قطعه پد درمانی همراه با 200 الی 300 قطعه صابون گاهی هم بیشتر در داخل کشور صادرات داشتیم همچنین در خارج از کشور هم به صورت چمدانی صادرات انجام دادیم این کار علی رغم زحمات بسیار، سود خیلی خوبی دارد باید بگویم حرفه ابریشم‌بافی؛ هنر بزرگ و یک کار دلی است که سبب بشاش شدن روحیه انسان‌ها می‌شود.

وی افزود: ابریشم‌بافی نیاز به سرمایه چندانی ندارد با مبلغ 5 میلیون تومان می‌توان فعالیت را شروع کرد و با خرید یک دستگاه ابریشم بافی می‌توان روزانه هفت الی 10 متر ابریشم بافت که اکنون متری 60 هزار تومان قیمت دارد یعنی روزانه 600 هزار تومان می‌توان به درآمد رسید.
گزارش از سمیرا رجبی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ابریشم بافی،گنجینه دارویی،پرچم ما می توانیم،قله اقتصادی،کارآفرین برتر گلستان،فاطمه بای،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو