روایت «زنان نیوز» از تلاش بانوی کارآفرین بندرگزی؛

تجربه‌ای به شیرینی تولید فرآورده‌های نیشکر/ مسئولان از تولیدکنندگان حمایت کنند

نجمه کاویانی کارآفرین دغدغه‌مندی است که با خلاقیت و پشتکارش شرایط زندگی خانواده خود را تغییر داده است و بیش از 12 سال تجربه شیرین تولید فرآورده‌های نیشکر را از نزدیک لمس کرده است.
تجربه‌ای به شیرینی تولید فرآورده‌های نیشکر/ مسئولان از تولیدکنندگان حمایت کنند
1402/06/26 - 10:45
تاریخ و ساعت خبر:
173738
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش خبرگزاری زنان ایران از گلستان، نجمه کاویانی کارآفرین تولید فرآورده‌های نیشکر در روستای تلور شهرستان بندرگز است که بیش از 12 سال تجربه شیرین این محصول را از نزدیک لمس کرده است و پیوند سرنوشت او با فرآورده‌های نیشکر و درآمدزایی از آنها روایت جالبی دارد که در ادامه خواهید خواند.
این بانوی کارآفرین بندرگزی در گفت و گو با خبرنگار زنان ایران گفت: من سال 1373 با همسرم ازدواج کردم و سه دختر دارم که بیش از 12 سال در این حرفه فعالیت می‌کنم درحقیقت پدرم کارگردان این کار بود و این شغل از نسل‌های گذشته به صورت موروثی در خون ما است در گذشته فعالیت اغلب روستای ما (تلور) کشت نیشکر بود اما اکنون به دلیل سختی کار از کشت نیشکر خودداری کردند ولی من هنوز پای کار تولید نیشکر هستم.
وی با تاکید بر اینکه محصولات ما به صورت کاملا ارگانیک و طبیعی است، افزود: از محصول نیشکر 6 محصول طبیعی و ارگانیک از جمله شیره نیشکر، مارمالات، خامه و شکر سرخ و غیره تولید می‌کنیم و آنرا به دست مردم می‌رسانیم.
کاویانی از مسئولان خواست تا از تولیدکنندگانی که محصولاتشان را به صورت کاملا ارگانیک تولید و به دست مردم می‌رسانند حمایت کنند تا تولیدکنندگان بتوانند دستگاه‌ها و کارگاه تولیدی‌شان را توسعه و گسترش دهند.
این بانوی سختکوش بندرگزی افزود: نیشکر علاوه بر اینکه یک محصول غذایی است بلکه یک محصول دارویی نیز محسوب می‌شود درحقیقت نیشکر دارای 21 خواص دارویی است که مهمترین آن تقویت‌کننده قلب و اعصاب، رفع کم‌خونی، تقویت دستگاه گوارش، ضد زردی و یرقان، مقوی معده، درمان سرطان پروستات، ریزش مو و غیره می‌توان اشاره کرد.
وی ادامه داد: در گذشته به تولید نیشکر علاقه‌ای نداشتم اما چون همسرم عاشق این کار بود با وجود سختی و مشقتی که داشت وارد این حرفه شدم برای تولید نیشکر باید مانند یک مادر که انتظار به دنیا آمدن فرزندش را می‌کشد 9 ماه زحمت و انتظار بکشید تا نیشکر به عمل آید.
این کارآفرین بندرگزی گفت: حرفه‌ام را بدون هیچ سرمایه‌ای آغاز کردم و به کمک همسرم توانستم یک دستگاه کوچک تهیه و کارم را آغاز کنم و خدا را شکر اکنون با تلاش و کوشش و با کمک همسرم توانستم چندین دستگاه در این زمینه تهیه کنم.
کاویانی با تاکید بر اینکه ارتقای کار تولیدی در گرو حمایت مسئولان است، ابراز کرد: برای ارتقای کار تولیدی فرآورده‌های نیشکر نیاز به حمایت مسئولان دارم به عنوان مثال حتی از تفاله نیشکر می‌توان به عنوان تغذیه دام استفاده کرد که متاسفانه دستگاه مربوط به این کار را ندارم، از بخار نیشکر می‌توان عرق نیشکر تولید کرد که باید دستگاه آن را داشته باشیم که متاسفانه نداریم.
وی افزود: از نیشکر می‌توان قند، نبات، برنجک و حلوا کنجدی تهیه کرد که متاسفانه دستگاه مربوط به این کار را ندارم و مجبورم برای این کار شیره نیشکر را به شهر قائمشهر ببرم تا محصولات فوق را دریافت کنم.
این کارآفرین درخصوص اشتغالزایی در کارگاه تولید فرآورده‌های نیشکر در گفت و گو با خبرنگار زنان ایران گفت: در این کارگاه تولیدی 2 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شدند و تعداد 10 الی 12 نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.
کاویانی افزود: اکنون محصولات‌مان را به شهرهای مختلف ایران از جمله کرمان، شیراز، اصفهان، تهران، اهواز و گرگان و غیره صادر می‌کنیم.
وی تصریح کرد: در کنار کشت نیشکر، باغداری هم انجام می‌دهم یک زمین 2.5 هکتاری دارم که یک قطعه از آن را نیشکر، قسمت‌های دیگر زمین را به کشت کدو، بادمجان، گوجه، سویا و ... اختصاص دادم ولی مهمترین فعالیت من کشت نیشکر است.
این کارآفرین بندرگزی ادامه داد: زمین من نیاز به آب دارد متاسفانه چاه آب ندارم و همچنین بودجه‌ای برای اینکه بتوانم چاه آب بخرم را ندارم و در نتیجه کشت نیشکر کاهش پیدا می‌کند و امسال مجبور شدم 20 الی 30 تن نیشکر از شهر خوزستان تهیه کنم.
در این میان همسر نجمه کیانی در حالی که بر دستان زحمتکش همسرم بوسه می‌زند رشته کلام را به دست می‌گیرد و در گفت و گو با خبرنگار زنان ایران گفت: همسرم 15 سال است که در زمینه تولید نیشکر زحمت می‌کشد و محصولاتش را به دست مردم می‌رساند.
وی ادامه داد: محصولاتی که از نیشکر تولید می‌کنیم به صورت کاملا ارگانیک و بدون کود شیمیایی و حیوانی است تا فرآورده‌های باکیفیت و سالمی را به دست مردم برسانیم.
گزارش از سمیرا رجبی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نجمه کاویانی،کارآفرین بندرگزی،نیشکر،فرآورده،شهرستان بندرگز،روستای تلور،خبرنگار سمیرا رجبی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو