کنگر گیاهی پرفایده و درآمدزا برای زنان آبدانانی

کنگر منبع غنی پتاسیم است. این سبزی سرشار از ویتامین ‌های A، B، E و املاح معدنی است. قسمت مورد استفاده ی این سبزی، مانند کرفس، ساقه آن است که پس از جدا کردن تیغ‌ ها و کمی تفت دادن در روغن می ‌توان برای طبخ خورش به کار برد. خوردن برگ‌ های این سبزی افزایش‌ دهنده ادرار و محرک کلیه ‌ها و کبد است و به ترشح صفرا کمک می ‌کند.
کنگر گیاهی پرفایده و درآمدزا برای زنان آبدانانی
1401/12/23 - 09:10
تاریخ و ساعت خبر:
146005
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان ایلام در غرب ایران با داشتن کوه‌های متعدد یکی از مناطق مهم کشور در بحث وجود گونه‌های مختلف گیاهی محسوب می‌شود. در بیش یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در استان ایلام، تاکنون یک هزار گونه گیاهی شناخته شده که طبق آخرین بررسی‌های انجام شده ۳۳۰ گونه از گیاهان موجود در استان خواص دارویی دارند.
شهرستان آبدانان یکی از شهرستان های استان ایلام است که در بین دو رشته کوه کبیرکوه و دینارکوه قرار گرفته و به خاطر داشتن طبیعت کوهستانی دست نخورده و سرسبز دارای تنوع گیاهی گوناگونی است که در تمام فصول سال مردم شهرستان از این داروهای گیاهی استفاده های فراوانی می کنند به گونه ای که درباره کسب درآمد و اشتغال زایی برای عده ای از مردم شده است از جمله گونه های گیاهی دارویی می توان به تشنه داری، آویشن، هفت تخمه، په گل، گل گاوزبان، خارشتر و شیرین بیان، تره کوهی، کنگر، زرشک، بابونه، گل گاوزبان، ریواس و پیاز کوهی اشاره کرو است که این روزها علاوه بر مصرف خوراکی به منبع درآمدی برای برخی از مردم تبدیل شده است.
از این گیاهان دارویی خدادادی در استان و شهرستانها می‌توان برای اشتغال و رفع محرومیت استان استفاده کرد. این گونه‌های گیاهی و فرآورده‌های کوهی متعدد ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.
طبق آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان منابع طبیعی استان ایلام بیش از یک هزار گونه گیاهی در ایلام شناسایی شده که خاصیت درمانی، خوراکی و صنعتی ۳۰ درصد از آنها به صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده است.
از آنجائیکه در این موقع از فصل زمستان کنگر به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای گیاهی در شهرستان و استان جایگاه خاصی دارد به معرفی جزئی این گونه گیاهی خواهیم پرداخت.
گیاه کنگر
یکی از سبزیجاتی که در فصل بهار می ‌روید و بسیار لذیذ و سرشار از ویتامین است، کنگر نام دارد.
کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده می‌کنند.
البته با توجه به اینکه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید.
بهتر است ساقه ‌های کنگر، جوان و به کلفتی انگشت سبابه باشد و برای پاک کردن آن از قیچی و دستکش استفاده کنید.
جالب است بدانید که یکی دیگر از استفاده‌های مهم کنگر در تولید پنیر است. زیرا این سبزی با آنزیم‌هایی که دارد می‌تواند با غلظت یک بر ۱۵۰ هزار شیر را لخته و پنیر تولید کند.
دانه کنگر نیز حاوی روغنی است که از آن در تهیه صابون، شامپو و پولیش‌ها استفاده می‌کنند.
خواید و خواص درمانی کنگر :
کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود.
کنگر منبع غنی پتاسیم است.
این سبزی سرشار از ویتامین ‌های A، B، E و املاح معدنی است. قسمت مورد استفاده ی این سبزی، مانند کرفس، ساقه آن است که پس از جدا کردن تیغ‌ ها و کمی تفت دادن در روغن می ‌توان برای طبخ خورش به کار برد.
خوردن برگ‌ های این سبزی افزایش‌ دهنده ادرار و محرک کلیه ‌ها و کبد است و به ترشح صفرا کمک می ‌کند.
این سبزی موجب کاهش کلسترول و تری‌ گلیسیرید خون می ‌شود و به دلیل داشتن پتاسیم یک کاهنده مفید فشار خون به حساب می‌آید؛ پس خوردن کنگر را به کسانی که از چربی و فشار خون بالا رنج می ‌برند یا مستعد بیماری ‌های قلبی ـ عروقی هستند، توصیه می ‌کنیم
این سبزی به دلیل مواد فیبری، قابلیت هضم کم و خاصیت مسهلی و ملینی دارد و میزان کالری آن بسیار محدود است.
این سبزی چون اینولین دارد باعث افزایش باکتری‌ های مفید روده می ‌شود و در کل به حفظ سلامت روده بزرگ کمک می ‌کند و از خطر ابتلا به سرطان می ‌کاهد.
هورمون ‌های موجود در این سبزی ترشحات غدد را تقویت می ‌کند، ‌پس شهرت زیادی در تقویت غرایز جنسی دارد.
خانم جعفری یکی از خانم های آبدانانی است که با استفاده از گونه گیاهی علاوه بر تهیه مواد غذایی مورد برای خود و خانواده کسب درآمده کرده است
وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت :امسال با وجود بارش خوب باران کنگر بسیار خوب در کوه های شهرستان رشد داشته است که امکان برداشت خیلی خوب بود.
خانم جعفری افزود :ما صبح زود با دیگر خانم ها و آشنایان به کوه های اطراف می رویم و عصر کنگر های تهیه کرده را علاوه بر مصرف خانواده به قیمت کیلویی ۳۰تا ۵۰هزار در بازار به فروش می رسانیم.
وی در پایان بیان داشت: اگر بارش باران خوب باشد برداشت ما بهتر است و با فروش خوب می توانیم به خانواده در کسب درآمد کمک کنیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کنگر، گیاه پرفایده، خورشت کنگره ، آبدانان، کنگر منبع پتاسیم ، اشتغالزایی، بانوان آبدانان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو