نقش بی بدیل جامعه زنان در نظام اسلامی

زنان عنصر توانمند و برانگیزاننده شلعه های مبارزات انقلابی

زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب و برانگیزاننده شعله انقلاب های فروزان آن به شمار آمده اند و نقش آنان در انقلاب اسلامی بسیار عظیم تلقی شده است چنانچه امام خمینی(ره) فرمودند: (در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند.)
زنان عنصر توانمند و برانگیزاننده شلعه های مبارزات انقلابی
1401/11/22 - 09:00
تاریخ و ساعت خبر:
145099
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خراسان شمالی - انقلاب اسلامی ایران ویژگی هایی دارد که در مجموع این را در میان همه ی انقلاب های جهان بی نظیر و بی رقیب ساخته است یکی از این ویژگی ها قطعا ذی سهم بودن بانوان است.
با روشن شدن اولین شعله های انقلاب که زمینه های آن در راهپیمایی ها و تظاهرات و فعالیت های سیاسی سال ۱۳۵۷ شکل گرفته بود، زن ایرانی که قبل از آن تنها ایفاگر نقشی بسیار ساده و ناقص بود، حصار بی بند و باری را در هم شکست و پای به میدان علم و عمل گذاشت و سیاست های فرهنگ استعماری را که موجودیت او را نادیده گرفته بود، زیر پا گذاشت.
زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران همواره به منزله بازوان توانمند انقلاب و برانگیزاننده شعله انقلاب های فروزان آن به شمار آمده اند و نقش آنان در انقلاب اسلامی بسیار عظیم تلقی شده است چنانچه امام خمینی(ره) فرمودند: (در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند.) - زنان در انقلاب دو نقش اساسی و عمده داشتند:
۱. نقش مستقیم در صحنه سیاسی
۲. نقش غیرمستقیم در صحنه سیاسی
۱. نقش مستقیم زنان در مبارزات انقلاب:
زنان در انقلاب با حفظ اصول و موازین اسلامی از هیچگونه فداکاری در راه به ثمر رساندن انقلاب خودداری نکردند آنان پای به پای مردان در تظاهرات شرکت کردند، شهید دادند و محرومیت ها را تحمل نمودند. حضور فعالانه زنان در انقلاب اسلامی با رعایت حجاب و مستلزمات شرعی جهاد، بیانگر توجهات زیر از سوی آنان است:
۱) کسب هویت دینی
۲) مقابله با نقشه های ابرقدرت های استعمارگر و رژیم پهلوی
۳) علاقه به کسب آزادی در چارچوب پوشش اسلامی
۲. نقش غیرمستقیم زنان در مبارزات انقلاب:
شرکت غیرمستقیم زنان یعنی تاثیری که روی شوهران، فرزندان، پدران و برادرانشان داشتند از تاثیر مستقیم شان کنتر نبود مرد الهامگر از زن است و اگر در یک جریان اجتماعی زنان هماهنگی نداشته باشند، از تاثیر مرد هم فوق العاده کاسته می شود به همین نسبت اگر زنان نقش موافق و احساسات موافق داشته باشند نیروی مرد نیز چند برابر می شود و زنان نیروی محرکی برای مردان به شمار می روند. زنان در طول تاریخ نه تنها مولد و زاینده مردان و پرورش دهنده جسم آنها، بلکه الهام بخش، نیرودهنده و مکمل مردانگی آنان نیز بوده اند، از این رو شرکت بانوان در حوادث انقلاب باعث تقویت شهامت و جرات جوانان گردید و حرکت انقلاب را تندتر و شدیدتر کرد.
نقش زنان در کل از ویژگی های خاصی برخوردار است، صلاح و فساد کل جامعه از صلاح و فساد زنان سرچشمه می گیرد. زن یکتا موجودی است که می تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان نه یک جامعه بلکه جوامع به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند، البته عکس آن هم صادق است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان، انقلاب اسلامی، مبارزه علیه رژیم طاغوت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زنان و سیاست
V
آرشیو