آیا وسوسه‌های شیطان جزو امتحان‌ الهی محسوب می‌شود؟

یک استاد حوزه گفت: یکی از ابتلائات مهم، القائات شیطان است. شیطان به همراه سربازانش از طریق وسوسه و زینت انسان را مورد ابتلاء قرارمی‌دهند، البته هدف شیاطین انحراف انسان است ولی در درگاه الهی ابتلاء محسوب می‌شود و مقاومت و ایستادگی افراد در مقابل این ابتلاء‌ها موجب رشد و سربلندی فرد به درگاه الهی می‌شود.
آیا وسوسه‌های شیطان جزو امتحان‌ الهی محسوب می‌شود؟
1402/02/06 - 09:15
تاریخ و ساعت خبر:
147382
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با ایسنا در تفسیر آیه ۵۳ سوره مبارکه حج «لیَجْعَلَ مَا یُلْقِیالشَّیْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ» اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «هدف این بود که خداوند القای شیطان را آزمونی برای آنها که در قلبشان بیماری است و آنها که سنگدل هستند قرار دهد، و ظالمان در چعداوت شدیدی دور از حق قرار گرفته‌اند».
وی با اشاره به اینکه چند نکته‌ در این آیه وجود دارد، ادامه داد: نکته اول اینکه یکی از ابتلائات مهم، القائات شیطان است. شیطان به همراه سربازانش از طریق وسوسه و زینت، انسان را مورد ابتلاء قرارمی‌دهند، البته هدف شیاطین انحراف انسان است ولی در درگاه الهی ابتلاء محسوب می‌شود. به گفته این استاد حوزه مقاومت و ایستادگی افراد در مقابل این ابتلاء‌ها موجب رشد و سربلندی فرد به درگاه الهی می‌شود.
حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی با اشاره به نکته دوم در این آیه و طرح این‌سوال که چه کسانی وسوسه‌های شیطان را مورد پذیرش قرار می‌دهند؟، اظهار کرد: کسانی وسوسه‌ها و القائات شیطان را می‌پذیرند که قلب‌شان بیمار است. به عبارت دیگر کسانی که به گناه مبتلا می‌شوند، قلبشان دچار قساوت شده و القائات شیطان اثر گذار می‌شود.اگر انسان برای فتنه‌هایی که شیطان برای او طراحی می‌کند بتواند سربلند از آنها بیرون بیاید باید از گناه دوری کند.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ‌نکته سوم در این آیه، این است که کسانی که القائات شیطان را می‌پذیرند و در مقابل شیطان دست خود را بالا می‌گیرند و ابراز شکست می‌کنند جزء ظالمین هستند.این دسته از افراد که قلب‌شان بیمار شده است اگر به فکر از بین بردن زنگار از قلب‌شان هستند حتما از فتنه‌ها و وسوسه‌های شیطان باید سربلند بیرون بیایند.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دین،اندیشه،امتحان الهی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو