امام هادی بهترین هدایت کننده مردم به سوی خیر

مدیرحوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س)کبودراهنگ گفت: امام هادی در زمانه خود، بهترین هدایت کننده مردم به سوی خیر بوده اند برای همین هادی لقب گرفت
امام هادی بهترین هدایت کننده مردم به سوی خیر
1402/10/25 - 10:04
تاریخ و ساعت خبر:
178941
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش خبرنگار زنان ایران، خدیجه رستمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران در کبودراهنگ باعرض تسلیت شهادت امام علی النقی هادی(ع) با بیان اینکه آن حضرت در سال ۲۱۲ هجری قمری در نزدیک شهر مدینه به دنیا آمد و تحت راهنمایی‌های پدر بزرگوارش امام جواد (علیه السلام) قرار گرفت، اظهار کرد: ایشان بعد از رحلت پدر، عهده دار امامت و رهبری جامعه اسلامی شد،یکی از القاب مشهور امام علی النقی (ع) «هادی» به معنای هدایت کننده بود.

وی با بیان اینکه حضرت علی النقی فرزند امام جواد(ع) و کنیزی بود که گروهی از مورخین نامش را سمانه مغربیه و گروهی دیگر سوسن دانسته اند، افزود: هادی و نقی از شناخته شده ترین و مشهورترین القاب ایشان است.

مدیرحوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س)کبودراهنگ با تاکید بر اینکه امام هادی در زمانه خود، بهترین هدایت کننده مردم به سوی خیر بوده اند برای همین هادی لقب گرفت، گفت: اقامت جبری ایشان و فرزندشان یعنی امام یازدهم شیعیان از سوی حکومت در منطقه ای سامراء به نام عسکر موجب ملقب شدن این دو امام همام به عسکریین نیز شده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به همزمانی دوره امامت امام هادی(ع) با حکومت معتصم عباسی و باتوجه به اینکه خلفای عباسی میانه خوبی با علویان و اهل بیت (ع) نداشتند و در واقع ائمه معصومین(ع) را خطری برای حکومت خود می‌دانستند، مطرح کرد: در این مقطع زمانی، معتصم عباسی امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد فراخوانده و پس از شهادت ایشان، امام هادی (ع) در کودکی و در سن ۸ سالگی به مقام امامت رسیدند.

رستمی ابراز کرد: به این دلیل که امام هادی، پس از امام جواد (ع)، دومین امام بودند که در کودکی به امامت رسیده بودند ضمن اینکه مردم شاهد علم الهی و مقام امامت در علم، عمل، گفتار و رفتار ایشان بودند لذا تردید و شبهه‌ای در مورد امامت امام هادی (ع) پیش نیامد و این موضوع برای مردم موضوع عجیبی نبود.

وی با بیان اینکه براساس روایات، یکی از دشمنان اهل بیت و کسی که به دشمنی با خاندان پیامبر معروف بود را به دستور معتصم برای آموزش امام هادی (ع) منصوب کردند، چرا که تصور می‌کردند امام هادی کودکی است در سن ۸ سالگی جانشین پدر شده و می‌توان او را به شکل دلخواه تربیت کرد، افزود: معتصم، به خیال خود معلمی را تعیین کرده بود تا به شکلی که می‌خواهد امام (ع) را تربیت کند و این معلون که به «جنیدی» ملقب بود، نقل می‌کند که من از هر علم و دانشی که می‌گفتم امام هادی آن علم را کامل می‌کرد و موضوع کاملاً برعکس بود و در واقع این معلم بود که هدایت شد و تحت تأثیر امام قرار گرفت.

مدیرحوزه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س)کبودراهنگ با بیان اینکه تلاش حاکمان بنی عباس بی حرمتی به اهل بیت (ع) و تنزل جایگاه امام (ع) بود، تاکید کرد: این وضعیت سخت گیری نسبت به شیعیان و خاندان اهل بیت به گونه‌ای بود که حتی متوکل دستور تخریب قبر مطهر امام حسین(ع) را صادر کرد و حتی نقل شده است که در مجلس او نسبت به امیرالمومنین بدگویی می شده است.

وی خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) در چنین شرایطی با اقداماتی خاص از هر فرصتی جهت تبلیغ اسلام و فرهنگ ناب تشیع بهره می‌بردند.

✍️سمیراسبزی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام هادی(ع)، شهادت، هدایت کننده، ائمه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو