چرا شعبان ماه پُرفضیلتی است؟

یک کارشناس مذهبی ضمن اشاره به منزلت شعبان به عنوان ماه پیامبر اکرم (ص)، به اهمیت توجه به این ماه تأکید کرد.
چرا شعبان ماه پُرفضیلتی است؟
1402/12/09 - 11:35
تاریخ و ساعت خبر:
190612
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یکی از ماه‌های بافضیلت، شعبان است و اهمیت آن به حدی است که ماه پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نامیده شده است و حضرت صل الله علیه وآله والسلم روایاتی برای این منظور داشته اند و برخی از بزرگان دین به احیاء در این ماه توصیه کرده اند.
پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرموده اند: «رجب شهر اللّه و شعبان شهري و رمضان شهر امّتي» «رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.»
یکی دیگر از روایات حضرت محمّد صل الله علیه وآله والسلم درمورد ماه شعبان این است که «شعبان شهري رحم اللّه من أعانني علي شهري» «شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسي که مرا به ماه من اعانت کند.» و همچنین، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرموده اند: «ماه شعبان ماهي است که اعمال انسان‌ها بالا می‌رود در حالیکه مردم از آن غفلت می‌کنند.»
گفتنی است که روایت شده است دو ماه شعبان و رمضان، ماه‌های توبه و مغفرت برای بندگان هستند و فرصتی به شمار می‌آیند تا بندگان الهی هرچه بیشتر خود را به درگاه پروردگار متعال نزدیک کنند و از این فرصت بهره‌مند شوند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محسن علم الهدی، استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم می‌خواهند به گونه‌ای مردم را با پروردگار متعال پیوند بزنند و به همین دلیل، خودشان برای این منظور قدم برمی دارند و شعبان را ماه خود معرفی کرده و مردم را به عبادت و روزه برای پروردگار متعال دعوت می‌کنند.
او گفت: در کلامی دیگر، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم می‌فرمایند: «کَمْ مِنْ سَعِیدٍ فِی شَهْرِ شَعْبَانَ...» «چه بسا انسان‌های سعادتمندی در ماه شعبان هستند و چه بسا افرادی هستند که در این ماه گرفتار شقاوت می‌شوند.» این نشان می‌دهد که چنین موضوعی بستگی به عمل، رفتار، تفکر و کردار انسان‌ها دارد که در این ماه پر فضیلت چگونه عمل کنند؟
پیامبر مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم در هنگام ورود به ماه مبارک شعبان به مردم توصیه می‌کردند که توجه به این ماه عظیم الشأن داشته باشند و نسبت به ایام این ماه که با فضیلت‌ترین ایام آن، نیمه شعبان است توجه داشته باشند چراکه همانند شب‌های قدر باعظمت است. به همین دلیل، باید توجه داشته باشیم که با تفریح و سرگرمی اژ شب و روز نیمه شعبان عبور نکنیم و باید با عبادت کردن، تقرب الهی داشت.
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی تصریح کرد: هنگامی که ماه شعبان می‌شد امام جعفر صادق علیه السلام می‌فرمودند که جدّم رسول خدا (ص) امر می‌کردند که منادی از جانب حضرت صل الله علیه وآله والسلم در کوچه و بازار صدا بزند که‌ای مردم! من از جانب خداوند متعال فرستاده شما هستم. بدانید که شعبان ماه منِ پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم است و خداوند رحمت کند کسی را که منِ پیغمبر (ص) را در ماهی که به نام من نامگذاری شده است کمک کند.
از رسول خدا صل الله علیه وآله والسلم پرسیدند: یا رسول الله ما چگونه به شما کمک کنیم؟ حضرت محمد صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: با روزه گرفتن و تقرب الی الله.
این کارشناس مذهبی افزود: وجود نازنین حضرت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام فرمودند اولین باری که آن منادی از جانب پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم چنین مطلبی را بیان کرده اند از آن به بعد، روزه ماه مبارک شعبان از منِ علی بن ابی طالب علیه السلام فوت نشد. به همین دلیل، حضرت علی علیه‌السلام همواره در ماه مبارک شعبان به تقرب الی الله روزه می‌گرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی تصریح کرد: روایت‌هایی در فضیلت ماه مبارک شعبان وجود دارند که یکی از روایات از امام جعفر صادق علیه‌السلام نقل شده است که حضرت علیه‌السلام به شخصی فرمودند: اگر یک نفر از مردم، یکی از روز‌های آخر ماه مبارک شعبان را روزه بگیرد خداوند متعال به برکت روزه روز‌های آخر ماه شعبان، شخص روزه دار را از سکرات موت و شدائد و سختی‌های هنگام مرگ در امان قرار می‌دهند.
دستاورد شخصی که در روز‌های پایانی ماه مبارک شعبان به تقرب الی الله روزه می‌گیرد این است که پروردگار متعال از حول مطلع، او را در امان قرار می‌دهد و حول مطلع زمانی است که انسان از دنیا رفته است و جنازه را در کنار قبر آورده اند و وقتی جنازه را بلند می‌کنند و می‌خواهند جنازه را داخل قبر بگذارند شرایط و سنگینی بسیار سختی برای روح میت وارد می‌شود که آن را حول مطلع می‌گویند.
این کارشناس مذهبی مطرح کرد: پروردگار متعال در روز‌های پایانی ماه مبارک شعبان به فرد روزه دار امان می‌دهد و این دستاورد برای فرد روزه دار وجود دارد و همچنین، خداوند متعال به فرد روزه دار از عذاب قبر امان می‌دهد و ان شاءالله، توفیق داشته باشیم و از روزه‌های ماه مبارک شعبان و از تقرب الی الله و آمادگی برای ماه مبارک رمضان بی بهره نمانیم.
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی افزود: امام جعفر صادق علیه السلام فرموده اند اگر شخصی دو روز آخر ماه مبارک شعبان را روزه بگیرد مانند آن است که خداوند متعال جواز عبور از پل صراط را به او داده اند و اگر کسی سه روز پایانی ماه مبارک شعبان را به تقرب الی الله روزه بگیرد خداوند متعال در شرایط روز قیامت به او امان می‌دهد.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ماه شعبان ، اعیاد شعبانیه ، ماه پیامبر
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو