در گفت وگو با پزشک متخصص زنان مطرح شد،

پسایائسگی چیست؟ و کدام زنان در معرض یائسگی زودرس قرار دارند

پزشک زنان با بیان اینکه استرس حاد باعث ایجاد مسمومیت در تخمدان شده و همین امر در برخی موارد بروز یائسگی زودرس را در پی دارد، گفت: عدم خونریزی بانوان در 12 دوره قاعدگی احتمال بروز یائسگی زودرس را تقویت می کند.
پسایائسگی چیست؟ و کدام زنان در معرض یائسگی زودرس قرار دارند
1402/01/19 - 14:14
تاریخ و ساعت خبر:
146546
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دکتر کوثر رسیدی پزشک زنان در گفتگو با خبرنگار زنان نیوز در توضیح یائسگی زودرس گفت: یائسگی زودرس به معنی بروز نشانه‌های یائسگی در خانم‌هایی است که کم‌تر از ۴۵ سال سن دارند. علائمی مانند نوسانات خلقی و گر گرفتگی را تجربه می‌کنید، احتمالا به یائسگی زودرس مبتلا شده‌اید. البته یائسگی که پیش از سن 40 سالگی رخ دهد، یائسگی پیش‌رس است. یائسگی که بین 40 تا 45 سال اتفاق می‌افتد، یائسگی زودرس نامیده می‌شود و یائسگی بعد از ۴۵ سالگی هم طبیعی است. حدود 5٪ از زنان به طور طبیعی در سن کم‌تر از ۴۵ سال، وارد دوران پساقاعدگی می‌شوند .

وی افزود :مهمترین و اصلی ترین عامل شناخته شده در بروز یائسگی زودرس جنبه های وراثتی و سابقه فامیلی در اقوام درجه یک بوده است
وی با اشاره به اینکه استرس به‌ویژه استرس حاد نیز عامل بعدی است ابراز داشتند که با ایجاد اثراتی در بدن و ایجاد مسمومیت در تخمدان ها باعث بروز یائسگی می‌شود .
دکتر رسیدی گفت : عوامل دیگری که باعث تسریع یائسگی می‌شوند شیوه زندگی نامناسب ، تغذیه نادرست ، استفاده از فست فودها و غذاهای دارای مواد افزودنی و نگهدارنده و چربی های اشباع شده و مصرف سیگار و قلیان است .
این دکتر زنان بیان کرد: از دیگر عوامل مهم یایسگی رودرس نیز میتوان افزایش خطر پوکی استخوان و بالا رفتن ریسک معیارهای قلبی و عروقی و همچنین اختلالات‌ تخمک گذاری و قاعدگی و ناباروری زنان نیز اشاره کرد
وی روش‌های تشخیص یائسگی زودرس را چنین بیان کردند :
در طول مراحل اولیه یائسگی زودرس، ممکن است دوره‌های نامنظم و علائم دیگر یائسگی را داشته باشید. اگر به مدت 12 دوره قاعدگی، خونریزی نداشته باشید احتمالا در معرض یائسگی هستید. البته بعد از اینکه دو یا سه دوره خونریزی نداشتید، باید به پزشک مراجعه کنید و نیازی نیست ۱۲ ماه منتظر بمانید. پزشک با توجه به علائم تشخیص می‌دهد که پساقاعدگی اتفاق افتاده است یا خیر؛ اگر برای علت قطع قاعدگی به عوامل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک مشوک باشد، ممکن است آزمایش‌هایی برای تشخیص دقیق‌تر تجویز کند.
همچنین آزمایشات هورمونی هم برای تعیین اینکه آیا علائم به پساقاعدگی مرتبط است یا به مسئله دیگری برمی‌گردد، کاربرد دارد. پزشک سطح استروژن موجود در بدن شما که استرادیول نیز نامیده می‌شود را بررسی می‌کند و اگر کم‌تر از سطح طبیعی باشد، یائسگی زودهنگام را تشخیص می‌دهد.
درباره مدیریت و درمان یائسگی زودهنگام نیز سخنانی گفتند :بعضی از خانم‌ها حتی در صورت ابتلا به یائسگی زودرس، به بدنشان اجازه می‌دهند سیر طبیعی خود را داشته باشد و اقدامی برای جایگزین کردن استروژن‌های از دست رفته انجام نمی‌دهند. این موضوع در حالتی که خانم‌ها در سن نزدیک به یائسگی قرار داشته باشند، قابل قبول است. اما برای خانم‌های کم‌تر از ۴۰ سال، باید درمان‌های لازم برای از سرگیری قاعدگی صورت گیرد. در ادامه به متدهای مختلفی که برای این مشکل به کار می‌روند، اشاره می‌کنیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یائسگی، پسایائسگی، یائسگی زودرس، عوامل بائسگی زودرس ، علائم یائسگی زودرس در زنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو