بانوی کارآفرین خراسان شمالی که از هر انگشتش یک هنر می ریزد!

اشرف ایزدی یکی از بانوان فعال در عرصه تولید پوشاک و کارآفرین استان خراسان شمالی است. وی که دانش آموخته رشته مددکاری اجتماعی و خانواده است از اواسط دهه 80 وارد عرصه خیاطی شده و توانسته است با راه اندازی کارگاه خیاطی " ماه دخت" علاوه بر کسب درآمد برای تعدادی از بانوان نیزکارآفرینی کند.
بانوی کارآفرین خراسان شمالی که از هر انگشتش یک هنر می ریزد!
1402/03/20 - 12:53
تاریخ و ساعت خبر:
149355
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - اشرف ایزدی یکی از بانوان فعال در عرصه تولید پوشاک و کارآفرین استان خراسان شمالی است. وی که دانش آموخته رشته مددکاری اجتماعی و خانواده است در گفت وگو با خبرنگار زنان نیوز می گوید: « سال ۷۷ بود که در رشته خیاطی در مرکز آموزش تعاون شهرستان بجنورد که زیر نظر وزارت تعاون بود در سنخواست - شهری در حومه شهرستان جاجرم- آموزش دیدم و از کودکی علاقه زیادی به خیاطی داشتم برای عروسک هایم لباس و لحاف و تشک می دوختم رو این در کلاس های خیاطی شرکت کردم و قبول شدم بعد آن شروع به خیاطی حرفه ای کردم .
وی در ادامه با اشاره به اینکه اوایل کار از چرخ خیاطی قدیمی که در خانه داشتیم استفاده می کردم ، می گوید: در آن زمان ها" اتو" هم نداشتیم برای همین فقط لباس های خودم ، خانواده ، اقوام و همسایه ها را می دوختنم تا اینکه سوزن چرخ در دستم شکست و مجبور به جراحی شدم بعد از این حادثه برای دیگران خیاطی نمی کردم فقط اگر پرده ،چادر و ساده دوزی بود برای خانواده انجام می دادم .
این کارآفرین بسیجی می گوید: با ورودم به بسیج و انتخابم به عنوان فرمانده یکی از پایگاه های خواهران درطرح تابستانی تدارک برگزاری کلاس های خیاطی، گل سازی و هویه کاری را فراهم کردم و این بار دررشته راسته دوزی که در طرح هجرت زیر نظر مرکز فنی و حرفه ای برگزار شد شرکت کردم و موفق به اخذ مدرک مهارت شغلی از شورای عالی کار شدم .
ایزدی ادامه می دهد از سال 1386 هنرهایی مثل هویه سرویس آشپزخانه، چرم دوزی و بافتنی،عروسک دوزی و..... را نیز تجربه کردم و در
نمایشگاه های مختلفی به مناسبت های مثل هفته زن۲۲، بهمن،هفته بسبج همراه با سایر بسیجیان شرک کردم.
این بانوی کارآفرین خرسان شمالی با اشاره به اینکه شرکت در این نمایشگاه ها تبلیغ مشاغل خانگی ، پیدا کردن بازار فروش محصولات و فراهم کردن شرایط برپایی فروشگاه اقتصاد مقاومتی را برای من مهیا می کرد .
وی به روزهای شیوع کرونا اشاره می کند و می گوید: از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور، به همراه 15 نفر از بانوان کارگاه تولید
ماسک زدیم که در دو شیفت کاری ، مشغول کار بودیم ، این کارگاه جزءاولین کارگاه های تولید ماسک در استان بود ! بعد چند ماه شهرستان از ماسک اشباع شد ما به همه روستاهای بخش و حتی چند باری به بیمارستان ها گان و ماسک فرستادیم. مقداری هم در انبار ذخیره کردیم . با رفع کرونا و عادی شدن بازار ماسک که در دسترس همگان بود با تغییر کار مشغول تولید سرویس آشپزخانه، سیسمونی و ......شدیم .البته شش ماهی طول کشید بابت مجوز ها و تهسیالت و خر ید وسایل مثل چرخ و اتو وپارچه.
این بانوی کارآفرین خراسان شمالی با بیان اینکه کارمان را با حضور 5 نفر در کارگاه خیاطی شروع کردیم ، می گوید : اسم کارگاه خیاطی مان را "ماه دخت" گذاشتیم و مجوز گرفتیم .تمام مراحل از الگو و طراحی و دوخت همه در کارگاه توسط خودم انجام شد.
این خیاط بسیجی ادامه می دهد : آن روزها هنوز شرایط کرونایی حاکم بود و ما محصولاتمان را در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی تبلیغ ، عرضه و به فروش می ساندیم . خداروشکر محصولات تا مشهد، اسفراین، ساری و جاجرم هم خریدار پیدا کرد و ارسال شد .
وی به روز بودن ، مشتری پسند بودن و استفاده از بهترین پارچه و مواداولیه با کیفیت در تولید محصولات " ماه دخت" می داند و می افزاید: « برایم هم است که محصول نهایی با قیمت مناسب به دست مشتری برسد از این رو مواد اولیه را به صورت کلی خریداری می کنم تا مشتری هم راضی باشد.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آیا در کنار خیاطی کار دیگری نیز انجام می دهد ، می گوید: «کنار کارم هم تحصیل دارم،مطالعه دارم،آموزش می بینم و کار فرهنگی هم انجام میدهم و کار برایم تفریح است و وقتی محصول تولیدی رامی بینم حس خوبی دارم واگر از محصولم راضی نبودم واقعا به مشتری نمی دهم و اگر ایرادی ببینم حتما به مشتری می گویم، هیچ گاه، فقط به دنبال سود نبودم و همواره مشتری را برای انتخاب بهتر و درست تر راهنمایی می کنم.»
ایزدی با تأکید براینکه کارآفرینی و اشتغال از هر نوع آن مخصوصا خانگی یک علم است می گوید: « برای داشتن عملکرد بهتر دوره های مختلفی از جمله دوره های مشاوره کار آفرینی را گذراندم و به کسانی که قصد ایجاد شغل داشته باشند و یا نیاز به مشاوره کارفرینی ، حعتما راهنمایی شان می کنم .
این بانوی بسیجی و کارآفرین در ادامه به موانع و عوامل پیشرفت در کار اشاره می کند و می گوید: « در کار، روز های خوب و بد زیاد است و اما گرفتن وام برای آغاز کار بسیار سخت است ! یه یاد دارم که 15 - 16 ضامن برای گرفتن تسهیلات معرفی کردم که مقبول نیفتاد! طوری این قضیه هر بار به دلیلی به عقب افتاد طوری که خسته شدم و قصد انصراف داشتم که با کمک برادرم این مسئله حل شد.»
ایزدی درباره بهترین اتفاق در مسیر کاری اش می گوید : « اولین مشتری بزرگ کاری ام یک، بوم گردی در اسفراین بود که خیلی خوشحال شدم برایم ایجاد انگیزه کرد البته در این بین اقوام و نزدیکان هم بسیار مشوقم بودند ! آنها با سفارش دوخت برای سرویس عروس ، آن هم برای دختران دم بخت نیازمند . این موارد برایم ارزشمند بودند.»
این کار آفرین خراسان شمالی ، بانوان و دختران جوان ایرانی را مخاطب قرار داده و می گوید: « به نظر من خانم ها در کنار تحصیلات و مشغله های روزمره باید هنری هم داشته باشند تا اوقات فراغت شان کفیت پیدا کند و روحیه شادی داشته باشند. باید این اعتماد به نفس در زنان ایرانی شکل بگیرد که آنها هم می توانند هم دوش مردان کار آفرین باشند و با ایجاد مشاغل خانگی هم تواید داشته باشند و هم درآمد ایجاد کنند و این محقق نمی شود جزبا پشتکار و اموزش و زنان .
وی در پایان تأکید کرد : تمام این موارد زمانی به تحقق کامل و درستی می رسد که یک زن ، خانه و خانواده اجل برتمام علاقمندی ها و مشغله هاو ... خود کند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ماه دخت، کارگاه خیاطی، بانوان کارآفرین ، بانوی کارآفرین خراسان شمالی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو