پیامدهای بدحجابی و بی حجابی در جامعه اسلامی چیست؟

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان گفت: بی حجابی مقابل حجاب است که امروزه موجب سست شدن بنیان خانواده و افزایش طلاق شده است.
پیامدهای بدحجابی و بی حجابی در جامعه اسلامی چیست؟
1402/03/30 - 11:58
تاریخ و ساعت خبر:
149828
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - معصومه کمشی کمر، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران در سمنان اظهار کرد: حجاب در جهان بینی اسلامی ما ریشه الهی دینی دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن کریم به همین امر اشاره و تاکید می‌فرماید و از طرف دیگری در منابع مختلف فقهی و روائی این موضوع بعنوان محور اصلی مسائلی که غالب مسائل شرعی به آن گره خورده و جزء وظایف اصلی زن مسلمان شمرده شده بر آن تاکید شده است.
وی اظهار کرد: خداوند به واسطه دین مبین اسلام به عنوان دینی که آموزه‌های آن در راستای تعالی‌بخشی به روح و جان انسان‌هاست، این مسئله را همچون ادیان دیگر و بهتر است بگوییم در طول آموزه‌های ادیان الهی مورد توجه قرار داد با این تفاوت که فلسفه حجاب و راهکارهای عملی کردن فرهنگ عفاف و حجاب را در کتاب آسمانی خویش تبیین کرد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان بیان کرد: مقام معظم رهبری دراین باره می‌فرماید:"اسلام می‌خواهد که رشدفکری وعلمی و اجتماعی وسیاسی و بالاتر از همه فضیلتی و معنوی زنان به حداعلی برسد و وجودشان برای جامعه و خانواده بشری بعنوان یک عضو حد اعلای فایده وثمررا داشته باشد و همه تعالیم اسلام ازجمله مساله حجاب براین اساس است."
رعایت حجاب؛ از ضروریات دین اسلام
کمشی کمر اظهار کرد: در زمان ما همه کسانی که با مسلمانان معاشرت دارند فهمیده‌اند که یکی از برنامه‌های مسلمین حجاب است که کم کم به یک شعار تبدیل شده و به آن پایبند هستند. لزوم رعایت حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از مسلّمات و واجبات بلکه از ضروریات دین اسلام است.
وی با بیان اینکه حجاب، پیوند تنگاتنگی با مقوله «عفت و حیاء» دارد، افزود: با رعایت حجاب است که این گوهرهای اخلاقی به دست می‌آید. طبق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) (نیکوترین پوشش دین حیا است)؛ َحْسَنُ مَلَابِسِ الدِّینِ الْحَیاء پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) نیز تصریح می‌کند که: (خداوند انسان با حیای بردبارِ پاک دامنی را که پاکدامنی می‌ورزد، دوست دارد)؛ إنَّ اللّهَ یحِبُّ الحَیی الحَلیمَ العَفیفَ المُتَعفِّفَ و به همین دلیل نیز امام حسن (علیه السلام) در تأکید بر حفظ حیا، بی حیایی را برابر با بی دینی دانسته و فرموده باشد که: (آن که حیا ندارد؛ دین هم ندارد)؛ «لَا حَیاءَ لِمَنْ لَا دِینَ لَه».
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان بیان کرد: استفاده از کلمه ” حجاب ” در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدید است. در اصطلاح فقها کلمه ” ستر ” که به معنی پوشش است به کار رفته است. استفاده از کلمه “حجاب” برای اشاره به پوشیدگی زن موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
کمشی کمر تصریح کرد: درصورتیکه فلسفه پوشش این نیست که زن از خانه بیرون نرود. اگرچه در برخی از کشورهای قدیم مثل ایران قدیم و هند، چنین چیزهایی وجود داشته است و زن را در خانه محبوس می‌کرده‌اند اما در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. حجاب زن از دیدگاه اسلام این است که زن هنگام حضور در خارج از منزل و در معاشرت با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد. ضرورت پافشاری بر عفاف ناشی از اهمیت آن برای نفس آدمی است.
پیامدهای بی حجابی و بدحجابی چیست؟
وی با اشاره به پیامدهای بی حجابی و بدحجابی در جامعه اسلامی گفت: بی حجابی مقابل حجاب است که امروزه موجب سست شدن بنیان خانواده و افزایش طلاق شده است.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان اظهار کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌فرماید: در تبادل فرهنگی، هدف بارور کردن وکامل کردن فرهنگ ملی است. ولی در تهاجم فرهنگی، هدف ریشه کن کردن و از بین بردن فرهنگ ملی است.
کمشی کمر بیان کرد: بی حجابی چند پیامد دارد. جامعه ما یک جامعه خانواده محور است و بی حجابی منجر به افزایش خیانت بین زوجین و فروپاشی خانواده‌ها شود. بی حجابی مردها را تشویق به بی وفایی می‌کند و به فروپاشی خانواده‌ها و در پی آن به فروپاشی اجتماعی منجر خواهد داشت.
وی تصریح کرد: دومین مشکلی که ترویج بی حجابی در جامعه ایجاد می‌کند، این است که نظام ما یک نظام دینی است؛ یعنی نظام ما بر پایه اعتقادات مردم استوار شده است. ترویج بی حجابی در جامعه منجر به ترویج بی دینی و لاابالی گری و بی اعتنایی به احکام شرعی می‌شود و وقتی در جامعه دین مورد بی اعتنایی قرار گیرد، درواقع پایه‌های حکومت دینی سست می‌شود و حتی حکومت دینی در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان گفت: سومین مشکلی که بی حجابی دارد، این است که توجه افراد جامعه از امور جدی مانند معنویت، تولید، عدالت خواهی و سازندگی معطوف به مصرف گرایی، مدپرستی و امور تفننی می‌شود؛ یعنی بخش عظیمی از جامعه که نیروی جوان هستند به جای اینکه وقت خودشان را صرف تفکر، عقلانیت و تولید در همه عرصه هابکنند، وقت، توان و سرمایه خود را صرف شهوت می‌کنند.
کمشی کمر اظهار کرد: جامعه‌ای که دچار تهاجم فرهنگی شود و تغییرات اجتماعی در آن سریع صورت گیرد، ارزش در آن جامعه ناپایدار است و هنجارشکنی در آن مرسوم می‌شود و در برابر فرهنگ بیگانه همیشه از خود وازدگی نشان می‌دهد و در نتیجه، بحران زا می‌گردد. سوغاتی که بدحجابی به همراه دارد، تنها پوشش نامناسب نیست؛ بلکه ترویج لباس‌های نامناسب، بزک کردن‌ها و... را به دنبال دارد. در نتیجه، افراد متحمل بسیاری از الگوهای دیگر از فرهنگ بیگانه می‌شوند.
وی گفت: بدحجابی، ارزش‌های راستین دختران را تحت الشعاع ظواهر جنسی‌شان قرار می‌دهد و آنان را فدای هرزگی‌ها و هوس رانی‌های شیادان می‌سازد. بدحجابی ارزش زن را از بین می‌برد و او را تا حد یک کالا پست می‌کند. زنی که تن و اندام خود را در معرض دید همگان می‌گذارد و آن چه را که به جنسیت او مربوط می‌شود، به کوچه و بازار می‌کشد، در حقیقت می‌خواهد با تکیه بر زنانگی خویش، جای خود را در جامعه باز کند نه با تکیه بر انسانیت خویش.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان اظهار کرد: بدحجابی علاوه بر این که خود یک ناهنجار اجتماعی به شمار می‌آید و جامعه را به بی بند و باری می‌کشد، زمینه ساز بسیاری از زشتی‌های اخلاقی است.
کمشی کمر گفت: در جامعه‌ای که چشم چرانی بر اثر بدحجابی رواج پیدا کند، بسیاری از گناهان در آن جامعه رواج پیدا می‌کند. امام صادق (ع) می‌فرماید: النَّظَرُ سَهْمٌ مِن سِهامِ اِبْلیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَةِ اورثَتْ حَسْرَةً طویلةً؛ نگاه، تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است. چه بسا یک نگاه حسرت طولانی در پی دارد!
وی عنوان کرد: آمارهای قطعی و مستند نشان می‌دهد که با افزایش بی حجابی و بدحجابی در جهان، طلاق و از هم گسیختگی زندگی زناشویی در دنیا به طور مدام بالا رفته است؛ چرا که «هر آن چه دیده بیند دل کند یاد» و هر چه دل در این جا یعنی هوس‌های سرکش، بخواهد، به هر قیمتی باشد به دنبال آن می‌رود و به این ترتیب هر روز دل به دل بری می‌بندد و با دیگری وداع می‌گوید.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب، بی حجابی، بدحجابی، تهاجم فرهنگی، معصومه کمشی کمر، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو