در گفت و گو با مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری گناوه مطرح شد:

بانوان از حقوق طبیعی اسلامی تا واقعیت های تلخ جوامع غربی/ ظلمی که در غرب به زن شده در تمام دوران تاریخ بشریت بی سابقه است

حقوق زن در جای جای دنیا با توجه به فرهنگ‌ها و سیاستگذاری های منطقه‌ای متفاوت است اما برای جوامع اسلامی دیدگاه اسلام در این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که مقایسه این دو در عرصه جهاد تبیین خالی از لطف نبوده و آگاهی خوبی به مخاطبان تقدیم خواهد کرد.
بانوان از حقوق طبیعی اسلامی تا واقعیت های تلخ جوامع غربی/ ظلمی که در  غرب به زن شده در تمام دوران تاریخ بشریت بی سابقه است
1401/12/16 - 11:42
تاریخ و ساعت خبر:
145819
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - بوشهر، زن در جای جای دنیا و در فرهنگ های متفاوتی زندگی میکند و به همین علت ۸مارس روز جهانی زن نام گرفته؛ بالطبع معنای حقوق و آزادی زن نیز در دنیا متفاوت است در این گزارش اساس بر آن است که حقوق زن در جامعه اسلامی و جوامع غربی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد و تحلیل‌های از زبان لیلا دولت‌خواه کارشناس فقه و مبانی حقوق اسلامی و همچنین مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گناوه بیان شده که دیدگاه اسلام را در این زمینه به خوبی تبیین می‌کند‌.
آیا حقوق در فرهنگ اسلامی با حقوق در فرهنگ غربی یکسان است؟
اولا این دو فرهنگ تفاوت های اساسی و ریشه ای باهمدیگر دارند؛ در فرهنگ اسلامی، انسان غیر از ظاهر جسمانی، دارای روح یا نفس است و قوام انسانیت بشر نیز به روح وابسته است؛ ولی فرهنگ غربی منکر روح می شود یا نهایتا روح را تابعی از بدن می داند و معتقد است اصل با لذت جسمانی و مادی بهم پیوند خورده است و معنویات اصلا اصالت ندارند و ارزش انسان تابع ذوق و سلایق مردم هستند.
آزادی زن در حقوق غرب و حقوق اسلام چگونه تعریف شده است؟
در حقوق غرب آزادی یعنی پشت پا زدن به حکم محکم عقل و روگرداندن از دین و غوطه ور شدن در منجلاب فحشا و فساد اخلاقی، در این مجال آزادی یعنی به هیچ اصلی از اصول اخلاقی پای بند نبودن، یعنی خاموش کردن وجدان و از بین بردن فطرت، فرهنگ غربی، فرهنگ برنامه ریزی برای فساد انسان، فرهنگ دشمنی و بغض با ارزش ها و درخشندگی ها و فضیلت های الهی و خروج انسانیت از دایره فضایل انسانی است.
در این فرهنگ، اگر زن بخواهد در جامعه نمود پیدا کند، باید از جذابیت های جنسی خودش چیزی را ارائه بدهد. خود را در چشم مردان آرایش کند و با زینت و تجملات، و با تبرج و خودنمایی، برای مردان چشم نواز باشد؛ تا چشم های هرزه به او نگاه کنند و از او تمتع گیرند. زن در این فرهنگ، وسیله‌ای برای برآورده شدن شهوت مردان است که از مقام انسانیت سقوط کرد.
در فرهنگ اسلامی این آزادی زن نیست. آزادی مردان هرزه برای تمتع از زن مظلوم است. این کار، خیانت به زن، حق کشی نسبت به زن، تجاوز و اهانت به حقوق زن، و تنزل مقام و ارزش زن است.
ظلمی که در فرهنگ الحادی غرب به زن شده است، در تمام دوران تاریخ بشریت بی سابقه است. غربی ها در تمامی عرصه ها، حتی در عرصه علم و کار و هنر و ادبیات و مالکیت، به زن ظلم کردند؛ در چشم فرهنگ اروپایی، از دوران قرون وسطی و بعد از آن تا اواسط قرن بیستم، زن موجود درجه دوم بوده است؛ از اوایل قرن نوزدهم که سرمایه داران غربی کارخانه های بزرگ را اختراع کردند و احتیاج به نیروی کار ارزان و بی توقع و کم دردسر داشتند، زمزمه آزادی زن را بلند کردند؛ برای این که از زن به عنوان یک کارگر ارزان استفاده کنند؛
تا سال ۱۹۴۷ در انگلستان، به زنانی که تحصیل می کردند، مدرک تحصیلی نمی دادند و می گفتند که زن نباید مدرک تحصیلی بگیرد؛
تا دهه های اول قرن بیستم، زنان در دنیای غرب حق رای و انتخاب کردن نداشتند؛
ولی در حقوق اسلام آزاد کسی است که به خاطر دنیای مادی، قدم روی عزت و فضیلت و ایمان و تقوا، و روی مقام انسانی خویش نگذارد و خود را از قید هوا و هوس و شهوت و ثروت و پول و جاه و مقام آزاد کند.
اسلام زن را به عفت، به عصمت، به حجاب، به عدم اختلاط و آمیزش بی حد و مرز میان زن و مرد، به حفظ کرامت انسانی، به آرایش نکردن در مقابل مرد بیگانه دعوت می کند و این عزت و کرامت زن مسلمان است.
اگر بخواهیم برای زن یک حرکت حقیقی و اساسی بیان کنیم، تا زنان بتوانند به وضع مطلوب خود برسند، باید به احکام اسلامی نظر داشته باشیم و از آن الهام بگیریم:
اسلام طرفدار تکامل بشر است و از نگاه مکتب الهی، زن و مرد در مورد ارزش های الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وقتی انسان را، زن را و آزادی را بر اساس نگاه دینی و نگاه الهی شناختیم، آن زمان مفهوم زندگی برای ما قابل فهم و درک است. یافتن معنای زندگی، مستلزم آن است که قبل از هر چیز، انسان و سرشت انسانی را بشناسیم. زن را و جایگاه زن را بشناسیم. بعد مادی و بعد معنوی انسان را بشناسیم
امروزه غرب ادعای دفاع از حقوق زنان را دارد آیا به راستی غرب از حقوق زنان دفاع می کند؟
خیر؛ آمارهایی که از مراکز رسمی کشورهای غربی اعلام می شود ، ادعای غرب درباره دفاع از حقوق زنان را، دروغی محض قلمداد می کند و می‌گوید: آزادی، ادعای نظام سرمایه داری غرب‌ و اهانت محض به حقوق زن است و انسان شرم می کند برخی واقعیت های غرب را بیان کند غرب ادعا می کند که آزا
دی ارتباط زن و مرد موجب سیر شدن چشم و دل مردان و کاهش مشکلات زنان می شود، در صورتی که همین ارتباطات آزاد، باعث صد برابر شدن حرص و هوس مردان شده به‌گونه‌ای که خودشان هم می گویند تعرض به زنان و دختران علاوه بر خیابان و محیط کار و محیط دانشگاه، به تشکیلات نظامی آنها هم کشیده شده است.
لطفاً نمونه‌هایی از حقوق زنان در غرب را بیان و تحلیل بفرمایید.
سیاستمداران غربی برای مشغول نگه داشتن افکار عمومی حد و مرز های اخلاقی را زیر پا گذاشتند چنانچه در جوامع غربی اگر رابطه جنسی بین زن یا مرد یا دو همجنس یا حتی رابطه بین انسان با حیوانات باشد جزو آزادی‌های فردی محسوب می شود. فقط کافی است دونفر به سن هجده سال که سن بلوغ کشورهای غربی است برسند دو طرف بنا به میل خود می توانند در کمال آزادی بدون اجبار با هم رابطه برقرار کنند. دراین کشورها و در همین راستا ازدواج دو همجنس نیز قانونی شمرده شده، حتی در انگلستان شکل سنتی شناسنامه‌ها عوض شده به این معنا که اسم زن و شوهر در آن نوشته نمی شود چرا که ممکن است دو مرد یا دو زن با هم ازدواج کنند! وزیر خارجه آلمان به عنوان یک مرد با مرد دیگری ازدواج کرد. با افتخار خود را همجنس باز معرفی می کند، بنابراین برهنگی و بی بندوباری در غرب جزء حقوق آنان محسوب می شود.
چه تفاوتی بین حقوق زنان مسلمان و حقوق زنان غربی وجود دارد؟
امروزه آزادی هایی که به عنوان حقوق به زنان غرب داده می شود آزادی در حیوانیت و ابعاد مادی وجسمانی اوست که در اسلام این آزادی داده نشده است بلکه دین اسلام به زن عزت وکرامت بخشیده است چون بر اساس مبانی دین اسلام این آزادی‌های غرب برابر با فساد در جامعه و نابودی سلامت جامعه است. در اسلام نفقه ومهریه به عنوان حقوق زن بر مرد است تا زن با آسودگی خیال زندگی کرده و هم فرصت بیشتری برای تربیت فرزندان جامعه ای سالم پیدا کند و هم به سختی نیفتد ولی در غرب این گونه نیست.
چه حقوقی از زنان مسلمان در غرب نادیده گرفته می‌شود؟
اسلام با طرح پوشش برای زن در حقيقت برای شخصيت زن احترام ويژه‌اي قائل شده است. اسلام با طرح پوشش مانع فساد و ناهنجاري‌هاي ناشي از اختلاط مردان و زنان شده است وخسارتهای جبران ناپذیر آن شده است
اسلام زن را در متن اجتماع به تلاش و کوشش فراخوانده است اما با حجب و حيا و متانت در گفتار و کردار در این میانه غرب‌ بیان می کند که چادر نشانه عقب‌ماندگي و بي‌فرهنگي است و با زنان محجبه برخورد می کند در حالي که فرهنگ اسلام بسيار متمدن‌تر از فرهگ غرب است. بي‌حجابي در تمدن مادي غرب به بار نشسته و با سياست‌هاي موازنه آنان به ديگر کشورها صادر شده است.
اگر فرهنگ غربي حافظ و حامي زنان بود بايد امروزه ارزش زنان در جوامع غربی بسيار بهتر از وضع کنوني آنان مي‌بود. آزادي مورد نظر غرب، زن را از مقام والاي عفت و پاکدامني به بازار بي‏ عفتي کشانده است.
يکي از ترفندهاي غرب براي از بين بردن فرهنگ حجاب و عفاف در جوامع اسلامي ترسيم نامطلوب از افراد محجبه است.
معرفي حجاب به عنوان عامل عقب‌ماندگي و فرودستي زنان از ترفندهاي غرب است.
حجاب را مانع اصلي آزادي معرفي مي‌نمايد که امنيت اجتماعي افراد جامعه را به خطر مي‌اندازد.
ارمغان غرب براي زنان غربي افزايش خشونت جنسي است.
غرب به زن نگاهي ابزاري دارد.
غرب به دنبال تزلزل نهاد خانواده، افزايش فرزندان بي‌سرپرست و تضعيف خودباوري زنان است. و به دنبال روابط ازاد جنسی می باشد
از زن به عنوان يک شي يا کالايي بي‌ارزش نام برده مي‌شود.
جوامع غربي که داعيه حفظ حقوق بشري را دارند امروزه يکي از پر خشونت‌ترين جوامع عليه زنان به شمار مي‌روند.
خشونت عليه دختران در مدارس کشورهاي غربي يکي از مصاديق بارز نقض حقوق اين قشر از جامعه به اصطلاح متمدن است.
ارزش‌هاي ديگر زنان، همچون نقش همسري و مادري، مورد غفلت يا حمله قرار گرفته است.
دبیر خبر - آتنا جعفری
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
8 مارس، روز جهانی زن، حقوق زن در اسلام، حقوق زن در غرب، جایگاه زن در ایران اسلامی، جایگاه زن در جوامع غربی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو