بقعه ای با میزبانی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر داخلی و خارجی

بقعه اباصلت، با 12 قرن قدمت، فیروزه درخشان شرق مشهد مقدس

بقعه متبرکه خواجه اباصلت(ره) باقدمت بیش از ۱۲ قرن در فاصله ۱۰ کيلومتري شرق شهر مشهد در حاشيه جاده فريمان – مشهد از جمله زیارتگاه ها و اماکن سیاحتی اطراف مشهد است که سالانه میزبان جمعیت کثیری از زائران امام رضا(ع) و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.
بقعه اباصلت، با 12 قرن قدمت، فیروزه درخشان شرق مشهد مقدس
1402/01/06 - 10:46
تاریخ و ساعت خبر:
146170
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خراسان رضوی؛ هرساله ایام نورزو و بهار طبیعت مشهدالرضا(ع) مقصد سفر مسافران بیشماری از شهرها و استان های دور و نزدیک کشور عزیزمان ایران اسلامی است، زیارت بارگاه مطهر رضوی اولین خواسته و مقصد سفر زائران و مسافران نوروزی در مشهد مقدس است اما بعد از زیارت بارگاه منور رضوی جاذبه های تاریخی، سیاحتی و زیارتگاه های اطراف مشهد مسافران نوروزی و زائران امام رئوف را به سمت خود جذب می کند
یکی از این زیارتگاه ها و بقاع متبرکه نزدیک مشهد بقعه متبرکه خواجه اباصلت(ره) است که هرساله و در همه ماه های مختلف سال میزبان زائران بیشمار داخلی و خارجی است.

موقعیت بقعه متبرکه خواجه اباصلت مشهد
به نوشته مورخین، حدود ۱۲ قرن است که در مسیر جاده مشهد فریمان، فاصله ۱۰ کيلومتري شرق شهر مشهد در حاشيه جاده فريمان – مشهد
بقعه متبرکه خواجه اباصلت(ره) واقع شده است که بنا بر وصیت خود او در همین مکان به خاک سپرده شده است و این مکان به عنوان "دروازه مشهدالرضا(ع)" معروف بوده است.

زیارتگاه خواجه اباصلت(ره) بارها تعمیر و تجدید بنا شده است، بنای فعلی این بقعه متبرکه به همت مساعدت های مردمی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در سال ۱۳۶۳ شروع و در سال ۱۳۷۴ به شکل یک فضای هزار متر مربعی احداث شده و از سال ۱۳۸۸ کلیه نماهای آن به شکل کنونی چشم نواز زائرین و مجاورین است.
زیارتگاه خواجه اباصلت(ره) از قدیم الایام مورد توجه زائران و مجاوران بارگاه مطهر حضرت امام رضا(ع) بوده است به طوریکه از ایشان کرامات متعددی نقل کرده اند و بسیاری به این صحابی خاص حضرت امام رضا(ع) روی می آورند و در کنار ضریحش به عبادت و نیایش می پردازند و نذورات نقدی و غیر نقدی خود را به این بقعه متبرکه اهدا می کنند.

آشنایی مختصر با خادم الرضا خواجه اباصلت هروی
عبدالسلام بن صالح معروف به اباصلت در سال ۱۶۰ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد از آنجا که جد اعلای او از هرات خراسان زمان خود بوده به اباصلت هروی معروف شد و لقب "خواجه" به معنای کسی که در علم و دین صاحب مقام بزرگی باشد همانند خواجه نصیر توسی، اباصلت مردی پارسا، عالم، عادل، عابد، فقیه، ادیب، زاهد و بی رغبت به دنیا و در عین حال ثروتمند که ثروت خود را در راه خدا و کمک به فقرا و ترویج احیای دین خدا خرج می کرد، او به کلام شیعه بسیار مسلط بود و از محدثین بزرگ شیعه است که در طلب حدیث و جمع آوری فضائل اهل بیت(ع) سفرهای بسیاری را متحمل شد و با مشایخ حدیث نشست و برخاست داشت.

مهم ترین ویژگی اباصلت اینست که او خادم خاص و از اصحاب امین امام رضا(ع) بود خادمی او فقط خدمت ظاهری به حضرت نبود بلکه او با مناظره و بحث با فرقه ها و عقائد انحرافی، همواره سعی داشت تا معارف تشیع، سیره و مکتب امام رضا(ع) را احیا کند، اباصلت به القاب: خادم الرضا، امین الرضا، صحابی خاص،مفسر، مجاهد، صاحب سر، محدث، مجاهدوافشاگر چهره خبیث بنی العباس معروف است، تاریخ وفات اباصلت را ۲۳۶ هجری قمری ذکر کرده اند و محل دفن او را ۲ فرسخی حرم مولایش امام رضا(ع) در همین مکانی که امروزه زیارتگاه مسلمانان ایران و جهان است.

میزبانی ماهانه از ۱۲۰ هزار زائر داخلی و خارجی
این بقعه متبرکه هرساله در ایام تابستان، دهه آخر صفر و ایام نوروز، میزبان انبوه زائران ایرانی وخارجی است که به طور میانگین روزانه ۴ هزار زائر دارد، زائرانی از کشور های حاشیه خلیج فارس، عراق، عمان، پاکستان، افغانستان، عربستان سعودی، نیجریه، انگلیس، آلمان، ترکیه وسایر کشورها است.
در راستای منویات مقام معظم رهبری جهت تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، مرکز افق که مخفف از فرهنگی، اجتماعی و قرآنی است در بقعه متبرکه خواجه اباصلت(ره) برنامه های متنوعی را در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی برگزار می کند.

گوشه ای از فعالیت های اجتماعی، قرآنی و فرهنگی بقعه متبرکه
به همت مرکز افق بقعه متبرکه خواجه اباصلت(ره) توزیع بسته های معیشتی و بعضی مواقع هم اهدای جهیزیه برای نوعروسان، دوازدهم هر ماه با عنوان" قرار دوازدهم" باهدف کمک به خانواده های نیازمند حاشیه شهر انجام می شود، در مباحث قرآنی هم مساجد حاشیه را تحت پوشش دارد و کلاسهای حفظ و مفاهیم، تجوید تحت نظارت این بقعه متبرکه انجام می شود که حدود ۳۰۰ قرآن آموز در کلاس های این بقعه متبرکه آموزش می بینند.
کلاسهای سبک زندگی اسلامی هم با حضور اساتید توانمند ویژه بانوان در مساجد حاشیه شهر برگزار می شود و در باب مسائل فرهنگی هم اهتمام ویژه ای به برگزاری مناسبت ها با دعوت از اقشار مختلف مردم دارند.

در ایام و مناسبت های خاص غرفه های متعددی شامل: ایستگاه صلواتی پذیرایی از زائران، غرفه کودک و نوجوان باحضور مربی کودک، غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی و غرفه خدمات پزشکی و سلامت همراه با فوریت های پزشکی برپا می شود.
خدمات و امکانات رفاهی بقعه متبرکه برای زائران و مجاوران
ایجاد غرفه های متعدد عرضه محصولات فرهنگی، مغازه های متنوع و متعدد در بازار، غرفه جهت اسکان موقت زائران، پارکینگ و سرویسهای بهداشتی تمیز و مرتب از جمله خدمات و امکانات این بقعه متبرکه جهت زائران و مجاوران است.
نگارش : دوست حصار
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بقعه اباصلت، مشهد مقدس، خواجه اباصلت، گردشگری مذهبی، خراسان رضوی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو