بانوان بیش از ۶۰ درصد جامعه معلمان کشور را تشکیل دادند/ سهم ۷ درصدی بانوان از حوزه های مدیریتی کشور

استاد دکترای زبان شناسی هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مشهدگفت: باتوجه به اینکه ۵۰۰هزار نفر از معلمان آموزش و پرورش بانوان هستند که بیش از ۶۰ درصد معلمان کشور را شامل می شود اما فقط ۷ درصد زنان در حوزه مدیریتی فعالیت دارند.
بانوان بیش از ۶۰ درصد جامعه معلمان کشور را تشکیل دادند/ سهم ۷ درصدی بانوان از حوزه های مدیریتی کشور
1402/02/16 - 06:28
تاریخ و ساعت خبر:
147800
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خراسان رضوی؛ هفته گرامیداشت مقام معلم همواره تداعی گر نام و یاد کسانی هست که در ذهن هر شخصی به نوعی ماندگار شده است، کمتر شخصی را می توان یافت که آموزگار کلاس اول دبستان خود را به یاد نداشته باشد، خاطرات شیرین و گاه تلخ دوران تحصیل همراه همیشگی در ذهن همه ما است، وقتی صحبت از معلم ها به میان می آید ناخوآگاه واژه هایی چون آموزش، یادگیری، علم آموزی ووو..در کنار محبت و دلسوزی همراه با عطوفت نیز پررنگ می شود، روز معلم را با اهدای گل و هدیه به معلمان گرامی تبریک می گویند و مراسمات مختلف دربزرگداشت مقام معلم گرفته می شود اما آنچه که اکثر مواقع از آن غفلت می شود رسیدگی به گلایه، کمبودها و درخواست های معلمان آموزش و پرورش است، به بهانه هفته گرامیداشت معلم به سراغ یکی از بانوان فعال در دانشگاه فرهنگیان و عرصه آموزش و پرورش رفته ایم تا با استفاده از تجریبات چندین ساله این استاد مجرب و با سابقه به بررسی و ارزیابی چالش های زنان شاغل "معلمان" در آموزش و پرورش بپردازیم.
شراره سادات سرسرآبی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران از خراسان رضوی بااشاره به صحبت های چند روز پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد استفاده از ظرفیت معلمان مجرب، مومن و متعهد، اظهارکرد: اهمیت دانشگاه فرهنگیان در آموزش نسل آینده کشور را نباید نادیده گرفت و باید به طور ویژه به آن پرداخت.
این بانوی فرهیخته که دکترای زبان شناسی دارد، تصریح کرد: در تمام مسئولیت ها و تدریس هایی که داشتم سعی کردم‌ نگاه حجمی و شبکه ای و منظومه فکری خود را به منظومه فکری حضرت آقا نزدیک کنم، بنابراین جهاد تبین را در بسیج اساتید خیلی وقت پیش با محوریت شناسایی و شناساندن جنگ شناختی و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب همراه با بستر سازی تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب مطالبه داشته اند شروع کردیم‌.

سرسرآبی با اشاره به اینکه در دانشگاه فرهنگیان دانشجو معلم و معلمان آینده تعلیم و تربیت می شوند، تاکید کرد: اینجا نقطه عطفی است که در سیاست گذاری و در سرنوشت نسل آینده تاثیر به سزایی دارد.
رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی واحد خواهران با فعالیت ۳۰ ساله در این عرصه، اظهار کرد: جامعه آماری معلمان زن ۵۰۰ هزار نفر است که بیش از ۶۰ درصد معلمان کشور را شامل می شود اما فقط ۷ درصد زنان در حوزه های مدیریتی فعالیت دارند.
وی اظهار کرد: در طول سالهایی که در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی عهده دار مسئولیت های مختلفی بودم مشکلات و درخواست های زیادی از طرف بانوان شاغل به من منتقل شده است.
وی که از سال ۶۹ با دانشگاه های فردوسی، آزاد، فرهنگیان و پیام نور همکاری دارد، بیان کرد: در بعضی موارد فضای حاکم بر سیستم مدیریتی باعث شده مشکلات زیادی که معلمان خانم دارند دیده نشود.
سرسرآبی، در ادامه با اشاره به مشکلات خانم های شاغل در آموزش و پرورش، افزود: هنوز معلمان زیادی در مناطقی دور از محل زندگی خود خدمت می کنند و علاوه بر مشکلات و هزینه رفت و آمد، با استرس و نگرانی بابت فرزندان خود در کلاس درس حضور پیدا می کنند.
دکترای زبان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد اظهار کرد: از نظر حقوق به جز بند عائله مندی که در همه ارگان ها خانم ها سهمی از آن ندارند، بین همکاران خانم و آقا تفاوتی نیست، اما در مقایسه با کارمندان زن در سایر ادارات، معلم ها از کمک هزینه مهد و ساعت شیردهی محروم هستند.
وی تاکید کرد: سالیان زیادی است بحث پرداخت کمک هزینه رفاهی مهدکودک کارکنان زن در دست بررسی و اقدام است و معلمان مدارک لازم را تحویل می دهند ولی یا مبلغی پرداخت نشده و یا آنقدر ناچیز است که به چشم نمی آید.
وی که معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی هم در دانشگاه فرهنگیان و هم در دانشگاه دیگری را نیز برعهده داشته با اشاره به سایر چالش های زنان شاغل و به ویژه معلمان در آموزش و پرورش، تصریح کرد: بالا رفتن سن و مشکلات زندگی های شخصی و بروز بیماری های مختلف ستون فقرات و پادرد که نتیجه ساعت ها تدریس پای تخته و تصحیح برگه است سبب از بین رفتن انگیزه های شغلی می شود و اکثر معلمان خانم به بازنشستگی پیش از موعد فکر می کنند که متاسفانه به دلیل کمبود نیرو ادارات موافقت نمی کنند.
سرسرآبی با اشاره به اینکه در بازرسی مدارس، تصحیح اوراق، ریزبرنامه های همکاران خانم مورد بررسی و موشکافی قرار می گیرد، افزود: به جرات می توان گفت معلمان زن به دلیل روحیه
لطیف و داشتن احساسات مادرانه،
حس دلسوزی و تعهد کاری بیشتری دارند و نتیجه آن را در آمار قبولی بیشتر دختران در کنکور هم می توان دید.
وی که سالها در گروه زبان انگلیسی سرگروه استان بوده، اظهار کرد: در موضوع چالش های بانوان و به ویژه بانوان دانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان از نظر کمیت، ما تعداد کمتری هستیم ولی تاثیر گذاری و کیفیت کار بانوان بیشتر است چون نیمی از جمعیت معلمان کشور را خانمها تشکیل می دهند.
سرسرآبی با بیان اینکه جذب اساتید خانم در دانشگاه فرهنگیان بسیار پایین است و این موضوع یکی از چالش ها است، افزود: باتوجه به اینکه تربیت نسل آینده در گرو تعالیمی است که برای دانشجو معلمان در نظر می گیریم باید در این دانشگاه برای جذب اساتید خانم به دلیل تاثیر گذاری بیشتری که دارند حساسیت ویژه ای باشد.
وی که معاونت پژوهشی خانه ی نخبگان را نیز در کارنامه کاری خود دارد، تاکید کرد: تحقیقات در خصوص جذب و نگهداشت و حمایت نخبگان به ویژه خانمهای نخبه هم در دستور کار ماهست و به آن توجه ویژه داریم.
استاد زبان شناسی دانشگاه فرهنگیان مشهد خاطرنشان کرد: معلمان زن مشکلات متعددی دارند که ما بر آن واقف‌ایم و درصدد رفع آن‌ها هستیم، برای داشتن آینده‌ای روشن باید به معلمان که تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور را برعهده دارند، توجه بیشتری شود و در این بین آموزش و پرورش باید به فرهنگیان زن بیشتر توجه کند و در صدد رفع مشکلات آنها باشد.
خبرنگار/ دوست حصار
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز معلم، بانوان معلم ، دانشگاه فرهنگیان ، چالش های زنان شاغل "معلمان" در آموزش و پرورش ،سرسرآبی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو