نقش کلیدی معلمان خلاق، نوآور و تحول آفرین در توسعه پایدار کشور/ در رسالت تربیت معلم تراز اتقلاب اسلامی کوتاهی شده است

مدرس دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت: در نظام آموزش و پرورش اگر معلمان خلاق، نوآور و تحول آفرین نداشته باشیم نمی شود روی آینده مطلوب و درخشان برنامه ریزی کرد، در تربیت معلم تراز انقلاب کم کاری شده است باید در تعلیم و تربیت دینی جهاد تبیین داشته باشیم، معلمی می تواند دانش آموز تراز انقلاب تربیت کند که خودش معلم تراز انقلاب باشد معلمی که نگاهش به افق های پیشرفت و تحول و توسعه پایدار در جامعه ایران اسلامی است.
نقش کلیدی معلمان خلاق، نوآور و تحول آفرین در توسعه پایدار کشور/ در رسالت تربیت معلم تراز اتقلاب اسلامی کوتاهی شده است
1402/02/23 - 08:08
تاریخ و ساعت خبر:
147901
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خراسان رضوی: هفته گرامیداشت مقام معلم فرصتی است تا علاوه بر ارج نهادن به مقام والای معلم و تقدیر از معلمان گرانقدر جامعه، رسانه ها و خبرنگاران نیز به سایر موضوعات مرتبط با جامعه معلمان بپردازند.
یکی از موضوعاتی که مرتبط با هفته معلم است جایگاه معلمان زن در رشد و توسعه علمی کشور است، برای پرداختن به این موضوع و بررسی نقش معلمان زن در رشد و توسعه علمی کشور به گفتگو با یکی از بانوان فعال مشهدی پرداخته ایم، بانویی که در عرصه پژوهشگری حوزه دین پژوهی، تدریس در دانشگاه فرهنگیان مشهد و کمسیون بانوان شورای راهبردی نیروهای مردمی ایران قوی در خراسان رضوی مشغول فعالیت است علاوه بر این فعالیت ها آنچه که این بانوی فعال در حوزه فرهنگی اجتماعی به آن افتخار می کند شغل معلمی است این بانوی فرهیخته با عشق و علاقه ای خاص که برخاسته از عمق وجودش هست می گوید که اگر بارها متولد شوم باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنم چون معلمی آرامش را در روح و روان من ایجاد می کند و خدا را شاکرم که مرا از جمله معلمان قرار داده است.
معصومه شیخ برادران، در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه معلمان زن در رشد و توسعه علمی کشور اظهار کرد: ما ابتدا باید جایگاه زن را در تعلیم و تربیت و در توسعه کشور بررسی کنیم و بعد به موضوع معلمان زن بپردازیم.
وی با بیان اینکه قطعا رشد و توسعه علمی کشور نیاز به تخصص ها، توانمندی ها و ویژه گی هایی دارد که ما را بتواند در آن مسیر علاوه بر سوق دادن، به نقطه های بالاتری از رشد فعلی برساند، تصریح کرد: برای این موضوع نیازمند بازنگری دوباره و یک انقلاب فرهنگی در حوزه نقش آفرینی زن در مسیر تعقل، پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور هستیم.

مدرس دانشگاه فرهنگیان مشهد تاکید کرد: تا زمانی که این انقلاب شناختی در حوزه نقش آفرینی زنان ما نباشد و این دیدگاه را نسبت به نقش های موثری که می توانند در توسعه علمی کشور داشته باشند در جامعه نباشد اکثر صحبت ها کلیشه ای و خنثی خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه عامل منتقل کننده فرهنگ در جامعه معلم است و این معلم می تواند وجوه و نقش های مختلفی داشته باشد، اظهار کرد: نیمی از جمعیت جهان بانوان هستند وهیچکس نمی تواند نقش بی بدیع زن را در تحول فرهنگی، علمی و سیاسی جامعه و دیگر ابعادی که می تواند موثر باشد انکار کند.
شیخ برادران با بیان اینکه یک معلم زن چه جایگاه هایی را می تواند در حوزه های علمی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد، افزود: این موضوع بر می گردد به اینکه ما باور کنیم معلمی به عنوان اولین شغلی است که یک زن در جامعه جهانی دارد، معلمان در واقع پیامبرگونه رسالت تبلیغ و رساندن مفاهیم تربیتی و شناختی را برای دانش آموزان، برای اولیا و حتی سایر مشاغل، به خاطر ارتباط مستقیمی که با آنها دارند، انجام می دهند.
این مدرس دانشگاه، اظهار کرد: یکی از شاخص های توسعه پایدار در واقع در درونی کردن مفهوم توسعه در میان افراد است، آموزش و پرورش کلید توسعه پایدار است و اگر بخواهیم ببینیم آینده جامعه ما چه حالتی خواهد داشت باید بررسی شود که آیا امروز آموزش و پرورش ما نقش موثر، سازنده و به سامانی دارد و آیا معلمان ما در این سیستم از نظر روحی، فکری، عاطفی، سیاسی، مالی، اجتماعی و غیره سامان دهی شده اند.
وی با بیان اینکه برای یک تولید خوب باید مواد درست و خوب در اختیار داشت، تاکید کرد: برای نظام آموزش و پرورش اگر ما معلمان خلاق، نوآور و تحول آفرین نداشته باشیم نمی توانیم روی آینده ای سامان دهی شده برنامه ریزی کنیم، آینده ای که در آن بتوان توسعه پایدار همراه با موفقیت در همه عرصه ها را داشت.

برادران با اشاره به اینکه آینده هر جامعه را می توان در سامان دهی مطلوب و عالی امروز آموزش و پرورش آن کشور دید، تصریح کرد: دانش رکن اصلی توسعه است، نقش آموزش و پرورش و معلمان در نظام آموزشی گذرگاه رسیدن به دانش است، باتوجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جهان هستند نقش بسیار کلیدی در رساندن این نظام آموزشی فعلی به نظام آموزشی متحول و پویای آینده دارند.
وی افزود: معلمان زن به جهت ارتباط مستقیمی که با گروه های دیگر جامعه دارند نقش مهمی در دستیایی به توسعه و تحول و پیشرفت دارند و تا زمانی که به این موضوعات توجه نشود به آن موفقیت ها نمی توان رسید.
پژوهشگر حوزه دین پژوهی با اشاره به نقش های سازنده ای که زنان می توانند داشته باشند، اظهار کرد: معلمان زن می توانند علاوه بر نقش آموزشی در خانواده خود، نقش آموزشی در نظام آموزشی رسمی کشور نیز داشته باشند و همچنین نقشی موثر در فرآیند توسعه و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان عناصر آموزش دهنده غیر مستقیم داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه زنان یک نقش مستقیم و یک نقش غیر مستفیم دارند، افزود: باید به طور ویژه به معلم به عنوان منشور تعلیم و تربیت و زمینه ساز توسعه پایدار و تحول در پیشرفت جامعه اسلامی نگاه کرد، پیامبران ما معلم برانگیخته شدند معلمی که بخشنامه ای و حکمی نبوده اما رسالتی که خداوند به عنوان معلم برای پیامبران انتخاب کرد رسالت معلمی است و در واقع یک رسالت فطری برای سطوح پایین تر مربیانی است که از آبشخور علم و معرفت دین الهی بهره مند شدند.
این بانوی فعال حوزه اجتماعی زنان تصریح کرد: معلمی به ۲ شکل می تواند ظهور و بروز داشته باشد معلمان رسمی و غیر رسمی داریم همه این معلمان چه آنهایی که بخشنامه و حکمی دارند و چه آنهایی که ندارند در واقع رسالت معلمی خود را انجام می دهند مادران ما معلمان غیر رسمی ما هستند، معلمانی که در محیط خانواده تلاش دارند از نظر فرهنگی آموزش هایی را باید دریافت کنند و احساس نیاز دارند که این آموزش ها برای تربیت نسل آینده ضروری است و بنابراین آن آموزش ها را دریافت می کنند و به فرزندان خود منتقل می کنند.

برادران بیان کرد: در منشور معلمی، کارآفرینانی دیده می شوند که عنوان معلمی ندارند اما دیدگاهی به سمت رشد، تعالی، توسعه، خلافیت و تحول جامعه دارند و در جایگاه خودشان می توانند موتورهای محرکه جامعه توسعه یافته ایران باشند.
وی با اشاره به اینکه در منشور معلمی، روحانیونی را می توان دید که رسالت تبلیغ دارند تا درون نوجوان و جوان را پر از ایمان، اطمینان و اخلاص کنند تا این نوجوانان که باز هم یکی از موتورهای محرکه پیشرفت و تحول جامعه هستند جامعه اسلامی را به سمت افق های روشن و امیدوار کننده برساند.
مدرس فرهیخته دانشگاه فرهنگیان مشهد تصریح کرد: وقتی معلم جامعه ما که در جایگاه مادری، فرزندی و یا همسری قرار دارد آموزش ببیند و تعلیم و تربیتی درست داشته باشد می تواند فردی موثر در تحول و پیشرفت جامعه اسلامی باشد، زنان در بخش آموزش خیلی موفق تر از مردان بوده اند.
وی با تاکید بر اینکه برجسته ترین نقشی که می توان از آن هم در جامعه ایرانی و هم جامعه جهانی برای زنان نام برد نقش آموزشی آنها است، اظهار کرد: معلمی که در بعد آموزشی تخصص های لازم، در بعد عاطفی لطافت های لازم و در بعد اخلاقی صلاحیت های لازم را دارد می تواند جامعه غیر فعال و یا جامعه ای که در آن تحول واقعی در سطوح مختلف انجام نشده را به جامعه ای پر نشاط، محرک و پرتحول به سمت پیشرفت تبدیل کند.
برادران با اشاره به اینکه عامل منتقل کننده در تعلیم و تربیت بعد فرهنگی مادران است و ما از این بعد به مادران جامعه خود نگاه نکرده ایم، افزود: مادران ما معلمان بی ادعای سیستم غیررسمی تعلیم و تربیت جامعه هستند برای اینکه به معلمان زن جامعه کمک کنیم که جایگاه واقعی خود را در توسعه و رشد علمی کشور داشته باشند ابتدا باید در جهاد تبیین وارد شویم و نقش سازنده زن را برای زن مسلمان توانمند و خلاق جامعه خود تبیین کنیم و آن دیدگاه های نادرستی که مردان ما از توانمندی های زنان دارند تغییر دهیم، مایک تحول در نوع دیدگاه ونوع شناخت به مردان جامعه باید داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اینجاهم رسالت معلمی زنان جامعه ما به عنوان معلمان واقعی است که هر مرد موفقی که در جامعه پست و مقامی می گیرد پشتش یک معلم توانمندی بوده است همان طور که می گوییم پشت هر مرد موفق یک زن موفق بوده است بنابراین می توان گفت آن زن نقش معلمی خود را به خوبی انجام داده است که این مرد توانسته در جامعه بدرخشد و ما این نور خیرکننده پشت صحنه و آن نقش منشوری زن را به عنوان معلم نادیده گرفتیم‌ و چون نادیده گرفته شده در تعلیم و تربیت در جا زده ایم و چون مردان جامعه ما مسئولیت های بیشتری را دارند در بعد تبیین جایگاه و رسالت معلم زن در جامعه سهل انگاری شده است.

مدرس دانشگاه بیان کرد: در بعد تعلیم و تربیت دینی حتی ما می توانیم جهاد تبیین داشته باشیم برای رسالت معلمی که می تواند دانش آموز تراز
انقلاب تربیت کند و زمانی این معلم می تواند دانش آموز تراز انقلاب تربیت کند که خودش معلم تراز انقلاب باشد معلمی که نگاهش به افق های پیشرفت و تحول و توسعه پایدار در جامعه ایران اسلامی است.
وی در ادامه تاکید کرد: در رسالت تربیت معلم تراز انقلاب کم کاری شده است و باید یک بازنگری جدیدی نسبت به نقش آفرینی این معلم زن تراز انقلاب داشته باشیم تا به آن جایگاه هایی که باید رسید در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی برسیم بنابراین باید اولا؛ جهاد تبیین در عرصه نقش آفرینی زنان معلم جامعه اسلامی داشته باشیم و ثانیا؛ جهاد تبین در ارتباط با جایگاه زن مسلمان که پیش نیاز آن اینست که زن مسلمان تراز انقلاب چگونه معلم تراز انقلاب شود.
برادران با اشاره به اینکه اگر معلمان زن به آن جایگاه عظمت بخشی برسند و جامعه آنها را به این جایگاه برساند قطعا نقش معلمان زن ما در عرصه های مختلف توسعه علمی کشور نقش بسیار بالایی خواهد بود، اظهار کرد: همچنانکه این سهم تاکنون کم نبوده است، سهمی که معلم زن در پیشرفت و توسعه پایدار کشور دارد سهم ۱۰ درصدی و ۲۰ درصدی نیست بلکه نقش معلمان زن تراز انقلاب بسیار بالاست.
این پژوهشگرحوزه دین پژوهی افزود: اگر معلم تراز انقلاب اسلامی نداشته باشیم به جای آنکه به سمت تحول و پیشرفت حرکت کنیم به سمت پس رفت و عقب گرد حرکت می کنیم و به جای حرکت مثبت حرکت منفی خواهیم داشت البته که باید یک جراحی تعلیم و تربیتی در نظام آموزش و پرورش کشور انجام بدهیم و بعضی از این افرادی که بدون انتخاب و پالایش وارد این سیستم شدند از سیستم آموزشی کشور حذف شوند، همیشه با افزدون افراد نمی توانیم به سیستم تعلیم و تربیت کمک کنیم بلکه گاهی با حذف بعضی نیروها می شود به رشد یک سیستم کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال های بعد از انقلاب ظرفیت معلمان زن در کشور هم از نظر تعداد، هم توان و هم نقش آفرینی رو به افزایش بوده است، تاکید کرد: اگر نگاهی به دوران ۸ سال دفاع مقدس داشته باشیم متوجه می شویم که نقش معلمان زن در دفاع مقدس چقدر مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است.
این فعال اجتماعی حوزه زنان خاطرنشان کرد: معلمانی که دوران دفاع مقدس در پشت صحنه نقش بسیار موثری داشته اند هر چند در جبهه به صورت مستقیم حضور نداشتند اما در پشت جبهه بسیار نقش آفرین و موثر بودند و باید در این حوزه ها کار رسانه ای شود و به این موضوعات پرداخته شود.
خبرنگار/ دوست حصار
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نقش معلم در توسعه پایدار، معلم تراز انقلاب اسلامی، جایگاه معلم خلاق در نظام آموزش و پرورش
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو