توجه به مبانی اندیشه امام، بازنگری در برخی از نتایج

بقای جمهوری اسلامی ایران، بطور جدی مرهون ایده هایی است که به مبانی و پیش فرض های اندیشه امام توجه جدی داشته و نتایج و دستاوردهای آن را مورد بازنگری و اصلاح قرار می دهند.
توجه به مبانی اندیشه امام، بازنگری در برخی از نتایج
1402/03/14 - 21:05
تاریخ و ساعت خبر:
149142
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - اکبر محمدی طی یادداشتی راهکارهای حفظ و پویایی اندیشه امام خمینی(ره) در جامعه را برشمرد: پیش فرضهای نظری هر متفکر و اندیشمندی در درجه بالاتری نسبت به نتایج آن قرار دارند. چه اینکه نتایج معمولاً متأثر از زمان و مکان و شرایط موضوع به دست می آیند و امکان تغییر در آنها بیشتر است ولی پیشفرضها از مسائل اساسی زندگی انسان و امور مبنایی و فطری حاصل میشوند. در مورد امام خمینی(ره) یگانه دوران ما نیز چنین امری حاکم است. از این رو بهترین راهکار برای پویایی و بازتولید اندیشه های ایشان در جامعه و عبور از برخی از بن بست ها، توجه بیشتر به پیش فرض های اندیشه های ایشان است. اکبر محمدی در مقاله زیر با عنوان «مهمترین دستاورد امام» که در سایت اندیشه دینی معاصر منتشر نموده، به پیشفرضهای اندیشه های امام خمینی اشاره کرده است که به مناسبت رحلت آن امام همام تقدیم می‌شود:
امام خمینی(رحمة الله علیه) برای من انسان بزرگی است و مهمترین دستاورد او در نظرم، تلفیق جمهوریت و اسلامیت بود. ایده ی جمهوری اسلامی حقیقتا یک ایده ی مترقی است که توسط امام ساخته و پرداخته شد. اینکه یک مجتهد و روحانی سنتی به چنین درکی برسد که با حفظ دستاوردهای دنیای مدرن ، سعی در تلفیق آن با اسلام داشته باشد ، مسئله مهمی است که هنوز هم حقیقتا مورد پذیرش مراجع و حوزه های علمیه واقع نگردیده و هنوز کسی به درستی متوجه حقیقی بودن این تلفیق در اندیشه امام نگردیده است.
نمی دانم چه نکته ای توجه امام را به خود معطوف کرده بود که بر الگوی جمهوری اسلامی (نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر) پافشاری می کرد. اما میدانم که مهمتر از هر دستاوردی، پیش فرضهای آن دستاورد است. پیش فرض ها تعیین می کنند که برای ایجاد تغییر ،باید بر چه چیزهایی و چگونه متمرکز گردید.در خصوص امام خمینی نیز پیش فرضهایی که او را به این نتیجه رسانده اند دارای اهمیت زیادی است. ممکن است نتایج بدست آمده از این فرض ها هنوز بسیار خام و ناپخته به نظر آیند و نیاز به اصلاح و ابهام زدایی داشته باشند .اما پیش فرض های آن کاملا روشن و دقیق است و هر بنایی که بخواهد برپایه اندیشه امام برپا شود ناگزیر از اتخاذ آن پیش فرض هاست.
در این نوشتار در صدد احصاء پیش فرض های امام خمینی نبوده و تنها برخی از آن ها را که به نظرم می رسد از باب نمونه ذکر می کنم تا بر اهمیت آنها نسبت به نتایج آن تاکید کنم.
برخی از پیش فرض هایی که امام خمینی در ساخت اندیشه خود آنها را قطعی گرفته بود عبارتند از :
۱- زندگی در دنیای مدرن متفاوت از دنیای سنتی است.
۲- مدرنیته و اسلام جدای از وجه ایدئولوژیک آن ها ،تناقضی با هم ندارند.
۳- نظریه مستبد خیرخواه مردود است.
۴- نقش مردم در حکومت یک امر واقعی است نه تزیینی.
۵- اصلاح نظام سیاسی نسبت به سایر نظامات فرهنگی ،اجتماعی، اقتصادی اولویت دارد.
۶- سلطه زدایی در روابط داخلی و خارجی
و…
از جمله خطاهایی که در مواجهه با اندیشه امام رخ می دهد این است که عده ای تلاش می کنند ایده ی امام را بدون توجه به پیش فرض های آن تبیین کنند در حالی که درک چیزهایی که امام آنها را در اندیشه خویش ، مفروغ عنه گرفته و بحث و شکی در آنها نداشته بمراتب مهمتر و اساسی تر از نتایج و دستاوردهایی است که قرار است در آینده به بوته آزمون گذاشته شده و اصلاح یا تکمیل شود.به نظر می رسد برای درک درست امام و تکمیل اندیشه ایشان ، ضرورت دارد تا از نتایج اندیشه امام حساسیت زدایی شده و از ایده های جدیدی که در این زمینه وجود دارد استقبال شود.
بقای جمهوری اسلامی ایران، بطور جدی مرهون ایده هایی است که به مبانی و پیش فرض های اندیشه امام توجه جدی داشته و نتایج و دستاوردهای آن را مورد بازنگری و اصلاح قرار می دهند.تمام وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم بصورت مستقیم در ارتباط با امام خمینی رحمة الله علیه است. فکر می کنم اصرار پیش از اندازه بر نتایج اندیشه امام موجب به بن بست کشیدن آن و تاکید بر پیش فرض های آن موجب شکوفایی و تکامل آن خواهد گردید.
خبرآنلاین
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انقلاب اسلامی ایران،امام خمینی،اندیشه امام خمینی(ره)
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
امام (ره) و رهبری
V
آرشیو