فعال امور فرهنگی و معیشتی ستاد عتبات عالیات

جایگاه امروز زنان در انقلاب اسلامی برملا کننده ظلم به زنان در دوره پهلوی

کاظمی فعال فرهنگی و معیشتی ستاد عتبات عالیات، گفت: پیرو فرمایشات امام راحل در دوران مبارزه با رژیم منحوس شاهنشاهی، تر غیب و حمایت بانوان از همسر، فرزند و برادرانشان در دوران پهلوی باعث مضاعف شدن جرات و شجاعت مردان در دوران مبارزه با پهلوي شد .
جایگاه امروز زنان در انقلاب اسلامی برملا کننده ظلم به زنان در دوره پهلوی
1401/12/01 - 08:03
تاریخ و ساعت خبر:
145357
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - طلعت کاظمی فعال حوزه فرهنگی و معیشتی ستاد عتبات عالیات در گفتگو با خبرنگار زنان نیوز در پاسخ به سوال جایگاه زنان در انقلاب اسلامی و مقایسه با دوران پهلوی گفت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخش مهم این پیروزی مدیون حضور آگاهانه و شجاعانه زنان در عرصه ی مبارزات و تظاهرات خیابانی بود که زنان هویتی دیگر پیدا کردند از منجلاب فساد و بردگی به عزت انسانی دست پیدا کردند.
وی افزود : یکی از محورهای اصلی که در بحث جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد بررسی نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش‌های آنان در این راه می باشد که زنان چه رنج هایی را متحمل شدند ، باید از رنج و مصائبی که به زن در دوره اول پهلوی برای لگدمال کردن هویت زن مسلمان شد تا دوره پهلوی دوم که سعی کردند زن را تبدیل به عروسک امیال غرب گراها نمایند ، آنها دریافته بودند که زن در جامعه نقش انتقال‌دهنده فرهنگ را بر عهده دارد و برای تغییر یا به‌انحطاط‌کشیدن فرهنگ، اول باید زن را منحرف کرد و به انحطاط کشید کم‌کم زن به مثابه یک شی‌ء تلقی شد؛ که هم خود او قابل فروش بود و هم چاپ عکس او روی کالا، به فروش تولیدات کمک می‌کرد.

کاظمی گفت: با توجه به سخن گوهر بار مقام معظم رهبری که فرمودند : (خانم ها سربازان خط مقدم انقلاب بودند) به حقیقت می توان دریافت که دشمن به نقش موثر زنان پی برده و در مراحل مختلف انقلاب برنامه ریزی دقیق برای ضربه زدن به این سربازان گمنام نموده است، هویت و اصالت زنان در عصر پهلوی به‌کلی از بین رفت و رژیم نیز با اعلام اجتماعی آزادی زنان و بازنمودن دروازه تمدن بزرگ، هدفی جز غارت ارزشهای اسلامی و فرهنگ ملی و لگدمال‌نمودن شخصیت زن نداشت. زنان نیز باور کردند که تنها برای رسیدن به اهداف شوم خلق شده‌اند . در شب های قبل از پیروزی انقلاب رژیم پهلوی که ادامه بقای خود را در خطر دیده بود با استفاده از اراذل و اوباش سعی در مرعوب ساختن جو امنیتی و اجتماعی نمودند که این افراد اقدام به زد و خورد و عربده کشی در کوچه پس کوچه های شهر نموده و با سر و صدا و پخش شب نامه ها در منازل ، لگد زدن به درب منازل سعی داشتند که این‌ حرکت مردمی را متوقف کنند که در آن زمان زنان دلاور ایرانی با ترغیب و حمایت خود از همسران ،فرزندان و برادرانشان جرآت و شجاعت مردان را مضاعف کردند و در نتیجه توانستند با برنامه ریزی مناسب امنیت شهر را به دست گرفته و توطئه رژیم منحوس پهلوی را نقش بر آب نمایند و زنان بودند که با باز کردن درب منازل و اقدام به پذیرایی و روشن کردن آتش در کوچه ها نقش مهمی در امنیت کوچه پس کوچه های شهر ایفا کنند .

وی ادامه داد : یاد آوری وضعیت زنان در دوره پهلوی و عدم بکارگیری زنان مسلمان معتقد و متعصب به رعایت حدود شرعی در فعالیت های اجتماعی و ترغيب و اجبار آنان به برهنه شدن و الگو پذیری از زنان غرب باعث شد تا زن مسلمان برای حفظ دین خود قید تحصیل وفعالیت اجتماعی را زده و خود را در خانه ها محبوس نمایند . اما کم کم با ظهور انقلاب اسلامی نگرش نسبت به زنان تغییر کرد ،زنان توانستند حضور پررنگی در عرصه اجتماعی و سیاسی پیدا کنند. امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب با عدم پذیرش نگاه سنتی نسبت به زن و ایجاد نگرشی نو، زمینه رهایی زنان از بند باورهای غلطی که در ساحت دین ریشه دوانده بود را مهیا نمود تا زنان با پی بردن به ارزش واقعی خویش توانایی های بالقوه خود را در عرصه های مختلف به خصوص عرصه مبارزه به منصه ظهور برسانند. و بر خلاف تمامی برنامه ریزی های دشمن زنان مسلمان با تبعیت از فرامین رهبر کبیر انقلاب توانستند با تحول فکری ، روحی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی خود و تاثیر گذاری در خانواده و جامعه وزنه محکم و وزین برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی باشند و نفش خود را درزمینه های مختلف نهضت به خوبی ادا نمایند .

زنان مسلمان به شیوه های مختلفی در دوران نهضت اسلامی مشارکت داشتند، بارزترین این شیوه ها، شرکت در تظاهرات و راهپیمایی ها بود. مشارکت زنان در تظاهرات توده ای علیه رژیم شاه در ماههای واپسین سال ۱۳۵۷ مهر تأییدی است بر پیدایش این آگاهی تازه میان زنان که نباید نقش آنها به فعالیتهای درون خانه محدود شود و ریختن به خیابان‌ها در کنار مردان نیز وظیفه آنان به عنوان زن ایرانی می باشد. با پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی تا حد زیادی فرصت های برابری را برای زنان و مردان برای ایفای نقش در مسئولیت های بالای مملکتی در نظر گرفت. بنابراین با وجود چنین نظام حقوق سیاسی و همچنین فرهنگ سیاسی مشارکتی، شرایط مهیا گشت که زنان بتوانند حضور خود را در عرصه‌های مختلف به خصوص در عرصه سیاسی به اثبات برسانند.
وی در پایان گفت: امید که بانوان این مرز و بوم در ادامه این راه با استعانت از خداوند متعال و پیروی از فرامین و بیانات مقام معظم رهبری با حضور عفیفانه خود درس شجاعت ، شهامت و ایثار و از خودگذشتگی را به نسل آینده انتقال داده و با بصیرت و دشمن شناسی مانع رسیدن به امیال شیطانی از طریق استحاله فرهنگی شود .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جایگاه زن در انقلاب اسلامی، زن در دوران پهلوی، حقوق زن در اسلام، انقلاب اسلامی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو