نقش کلیدی سلامت روان زنان بر ارتقای سلامت خانواده و جامعه / ضرورت نگاه ویژه به ارتقای سلامت روان زنان و مادران در جامعه

مدرس دانشگاه و فعال حوزه کسب و کار، مهمترین عامل در ایجاد رضایت مندی در زنان را در ایجاد حس عزت نفس و اعتماد بنفس و ارزشمندی از طریق توانمندسازی آنان عنوان کرد و گفت: وجود حس آرامش در زنان متضمن بهداشت و سلامت در خانواده می باشد.
نقش کلیدی سلامت روان زنان بر ارتقای سلامت خانواده و جامعه / ضرورت نگاه ویژه به ارتقای سلامت روان زنان و مادران در جامعه
1401/12/21 - 10:00
تاریخ و ساعت خبر:
145956
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مازندران : زینب شیخ الاسلامی مدرس دانشگاه و فعال حوزه کسب و کار با اشاره به اهمیت سلامت روان زنان بر ارتقای سلامت خانواده و جامعه گفت: باید توجه ویژه ای به ارتقای سلامت روان زنان و مادران در جامعه شود.
یکی از بانوان فعال در حوزه کسب و کار با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهندگفت: اهمیت این موضوع بواسطه نقش زنان در پرورش و تربیت نسل از یک سو و از سوی دیگر نقش آنان در جامعه به لحاظ اشتغال و فعالیت های اجتماعی نیازمند توجه بیشتری است.
وی ادامه داد: تفکرات متفاوتی از دیرباز بر جامعه زنان، این قشر را دستخوش رفتارهایی از سوی کلیت جامعه کرده که با پیشرفت جامعه و توسعه مدرینیته و نقش آفرینی آنان در تنظیم اقتصاد خانواده توانسته به یک ثبات تقریبی دست یابد.
وی تصریح کرد : هنوز هم در جامعه شاهد رویکردهای سنتی و نگاه تک بعدی به زنان هستیم که این امر زنان را دچار اضطراب و سرخوردگی و فشارهای روحی می نماید و این مشکل مستقیما در خانواده و جامعه اثرگذار است.
شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه سلامت روان یعنی احساس رضایت روحی وروانی و عدم بیماری و اختلال روانی بیان کرد :؛
اولویت بخشی به این مسأله سبب ایجاد خانواده ای سالم و در پی ان نیز تا میزان قابل توجه ای بر سلامت جامعه خواهد بود.
این مدرس دانشگاه خانواده را اصلی ترین ساختار اجتماعی جامعه دانست و افزود: خانواده یک خاستگاه رفتاری است که عنصر اصلی شکل‌گیری شخصیت و طبیعتا سلامت جامعه محسوب می‌شود که زنان و مادران ضامن سلامت خانواده و موظف به مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت همسر و فرزندان هستند و همین امر هم فشارهای زیادی بر آنان وارد کرده چرا که زنان از منظر جسمی و روحی با مردان متفاوت هستند و ارتقای سلامت زنان و مادران موجب بهبود سلامت روان جامعه خواهد بود.
این بانوی مشاور فعال نوشهری در حوزه کسب و کار با بیان اینکه ارتقای سلامت روان زنان نیازمند آگاهی و شناخت زنان و تفاوت های آنان با مردان است؛ افزود : زمانی که کوچکترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده بتواند در مسیر رضایتمندی زنان گام بردارد می توان انتظار داشت تا این حرکت در خانواده های دیگر و به صورت کلی در جامعه تسری یابد.
شیخ الاسلامی مهمترین عامل در ایجاد رضایت مندی در زنان را در ایجاد حس عزت نفس و اعتماد بنفس و ارزشمندی از طریق توانمندسازی آنان عنوان کرد و گفت : وجود حس آرامش در زنان متضمن بهداشت و سلامت در خانواده می باشد.
وی حس استقلال و ارزشمندی در خانواده را عامل دیگر دانست و گفت: در فضای کنونی به علت فشارهای اقتصادی، زنان وارد بازار کار شده و حتی به کارآفرینی روی آورده اند که این خود خبر از افزایش توانمندی زنان است و میتوانند دوشادوش خانواده در تامین نیازهای مالی و عاطفی قدم بردارند.
وی عامل دیگر را در بالابردن آگاهی عمومی در جامعه دانست و اظهار کرد : این موارد تنها با حذف نگاه جنسیتی، داشتن ارتباطات اجتماعی سالم و موثر، شرکت در اجتماعات هنری و فرهنگی و مهارتی به جهت بالابردن توان خودسازی و خودباوری و کوشش همه جانبه از سوی دولت و جامعه برای صیانت از سلامت زنان و خانواده میسر خواهد شد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه زنان سالم در خانواده ای سالم رشد کرده اند اظهار کرد : چنین زنانی می توانند خانواده ای سالم را ایجاد و پرورش دهند و این مستلزم جامعه ای سالم است که میتوان با فرهنگ سازی و رعایت حقوق معنوی زنان و ایجاد حس تعلق و احترام و ایجاد فضای اشتغال برابر آن را نهادینه ساخت.
شیخ الاسلامی لزوم داشتن جامعه ای سالم را در وجود نهادهای اجتماعی سالم و روح و روانی سالم دانست و گفت: خانواده به عنوان اساسی ترین و پایه ای ترین نهاد اجتماعی حساسیت بیشتری را می طلبدو زنان در مرکزیت نهاد خانواده به عنوان نیروی محرکه خود نیازمند توجه ویژه ای است.
خبرنگار - سارا احمدی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سلامت روان زنان، آرامش خانواده، حذف نگاه جنسیتی، اضطراب و سرخوردگی زنان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو