کارگردان «ایلیا جستجوی قهرمان» مطرح کرد؛

قرار نیست بچه‌ها همه فیلمم را بفهمند/ علیه تمام جذابیت‌های هالیوودی

کارگردان فیلم سینمایی‌ «ایلیا جستجوی قهرمان» با بیان اینکه هدف‌گذاری ما در این فیلم، گروه سنی ۵ تا ۱۰ سال بوده، گفت: البته ما خانواده‌هایی را شاهد بوده‌ایم که بزرگ‌ترها هم فیلم را دوست داشتند. در مقابل هم گروهی سطح کیفی فیلم را قابل قبول ندانستند. بالاخره خود ما به مشکلات فیلم واقف هستیم.
قرار نیست بچه‌ها همه فیلمم را بفهمند/ علیه تمام جذابیت‌های هالیوودی
1403/04/07 - 15:42
تاریخ و ساعت خبر:
194954
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سیدعلی موسوی‌نژاد؛ کارگردان فیلم سینمایی‌ «ایلیا جستجوی قهرمان» که در حال اکران در سینماهای کشور است، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره این فیلم توضیح داد: سه سال پیش بود که با دوستان تصمیم به ساخت فیلمی با این مضمون گرفتیم که در قالب آن ماجرای جنگ خیبر را برای کودکان و نوجوانان امروز روایت کنیم. همزمان هم به‌دنبال یافتن ریشه‌های صهیونیسم امروز در قوم یهود در صدر اسلام بودیم تا این رابطه را تبیین کنیم. واقعا آن زمان فکر نمی‌کردیم سه سال بعد که قرار است این فیلم روی پرده برود، شرایط جهان چگونه خواهد بود.
وی افزود: خیلی از خانواده‌هایی که امروز فیلم را می‌بینند و بابت ساخت آن از ما تشکر می‌کنند فکر می‌کنند این فیلم را چند ماه قبل و با توجه به مقتضیات امروز تولید کرده‌ایم. باید این اتفاق را عنایت خدا و امیرالمومنین (ع) بدانیم که نامشان، فیلم ما را متبرک کرده است.
این کارگردان درباره رضایت از فروش این فیلم هم گفت: واقعیت این است که فصل بهار هیچ‌گاه فصل تخصصی برای اکران فیلم کودک نیست. به‌خصوص که این آثار نیاز به حمایت آموزش و پرورش و مدارس هم دارد. بهار امسال با ماه رمضان آغاز شد و در میانه راه هم تعطیلات دیگری داشتیم. در مجموع این فیلم در شرایط خوبی اکران نشد اما اینکه به‌عنوان یک فیلم بخش خصوصی و بدون ریالی حمایت از سوی نهادهای دولتی، توانستیم تا این اندازه در گیشه پیش برویم، قابل قبول است. به‌عنوان اولین فیلمم، از نتیجه آن راضی هستم.
موسوی‌نژاد درباره ارتباط کودکان و نوجوانان امروز با خط داستانی این فیلم و اینکه کدام رده سنی را مدنظر داشته‌اند، گفت: ما موارد متفاوتی را در بازخوردها شاهد بودیم. برخی از بی‌حوصلگی بچه‌ها می‌گفتند و اینکه فیلم کشش لازم برای همراه کردن آن‌ها را نداشته است اما از آنجا که شخصا در ۳۰ تا ۴۰ اکران با ترکیب‌های مختلف مخاطبان فیلم را تماشا کرده‌ام، به جرأت می‌گویم واکنش بچه‌ها در اکران‌های جمعی نسبت به این فیلم فوق‌العاده بوده است.
وی افزود: خاصیت سینما این است که باید جمعی دیده شود و در کنار یکدیگر است که مخاطبان به هم انرژی می‌دهد. در سالن‌های خلوت‌تر است که بچه‌ها احساس بی‌حوصلگی می‌کنند. هدف‌گذاری ما در این فیلم گروه سنی ۵ تا ۱۰ سال بوده است. البته ما خانواده‌هایی را شاهد بوده‌ایم که بزرگ‌ترها هم فیلم را دوست داشتند. در مقابل هم گروهی سطح کیفی فیلم را قابل قبول ندانستند. بالاخره خود ما به مشکلات فیلم واقف هستیم.
فصل بهار هیچ‌گاه فصل تخصصی برای اکران فیلم کودک نیست. به‌خصوص که این آثار نیاز به حمایت آموزش و پرورش و مدارس هم دارد. بهار امسال با ماه رمضان آغاز شد و در میانه راه هم تعطیلات دیگری داشتیم. در مجموع این فیلم در شرایط خوبی اکران نشد
این کارگردان تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما این بود که فیلم را با دست خالی ساختیم و تأکید می‌کنم که از نظر اقتصادی ما در این پروژه به سوددهی رسیده‌ایم. این فیلم با احتساب میزان فروشی که در سینماسیار داشتیم تاکنون بالغ‌بر ۸ میلیارد درآمد داشته و اگر در ادامه مسیر به مرز ۱۰ میلیارد تومان نزدیک شود، کاملا می‌توانیم بگوییم که این فیلم به سوددهی اقتصادی رسیده است.










موسوی‌نژاد درباره ارتباط مخاطبان کودک به فیلم گفت: در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، گروهی از داوران کودک و نوجوان در فرآیند خیلی خاصی همه فیلم‌ها را دیده و داوری می‌کردند. در آنجا و با اختلاف بسیار زیاد فیلم «ایلیا جستجوی قهرمان»‌ به عنوان فیلم برگزیده این دوران معرفی شد. در همان مقطع فیلم را برای گروه‌های سنی بالاتر اکران کردیم و متوجه شدیم که رغبت کمتری به تماشای فیلم دارند. معتقدم گروه سنی‌ای که ما مدنظر داشتیم، به‌شدت با فیلم ارتباط برقرار کردند.
این کارگردان درباره تعدد موضوعات مطرح شده در فیلم و دشواری فهم همه این موارد از سوی مخاطب کودک هم توضیح داد: یک بچه قرار نیست تمام یک فیلم را بفهمد. وقتی سفره‌ای هم برای کودک پهن می‌کنید، او غذای موردعلاقه خودش را از میان آن‌ها انتخاب می‌کند. ما در این فیلم ترکیبی از محتوا ارائه کرده‌ایم که بخشی را مخاطب بزرگسال استفاده می‌کند و مخاطب کودک هم بخش مورد علاقه خودش را انتخاب می‌کند. بخشی از این نقدها را وارد می‌دانم و اصلا این فیلم را یک کار ایده‌آل نمی‌دانم اما تجربه‌ام از حضور در اکران‌ها این است که طیفی از مخاطبان به‌خوبی با فیلم ارتباط برقرار کرده‌اند.
وی افزود: در برخی سینماها حتی با دوربین واکنش مخاطبان را ثبت کرده‌ایم. این درست است که فیلم در مقاطعی افت می‌کند و مخاطب همراهی‌اش را با فیلم از دست می‌دهد اما در مجموع وقتی فیلم تمام می‌شود، بچه‌ها با صداقت تمام حس خودشان را می‌گویند و از تماشای آن رضایت دارند. من می‌پذیرم که فیلم عملکرد متوسطی در جذب مخاطب داشته و این واقعیت را کتمان می‌کنم اما در مجموع از بازخوردها راضی هستم.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ایلیا در جستجوی قهرمان، سینمای کودک و نوجوان، انیمیشن،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
هنر و رسانه
V
آرشیو