بهره‌بردارن «مسجد سید» اصفهان در حفاظت از این اثر تاریخی همگرا باشند

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان: گفت: بهره‌برداران متعدد «مسجد سید» با همگرایی مناسب، از این اثر تاریخی حفاظت کنند.
بهره‌بردارن «مسجد سید» اصفهان در حفاظت از این اثر تاریخی همگرا باشند
1403/04/14 - 14:28
تاریخ و ساعت خبر:
195217
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، امیر کرم‌زاده روز چهارشنبه افزود: با توجه به اینکه این مسجد تاریخی بصورت مستقیم در اختیار این اداره‌کل نیست، از بهره‌برداران آن انتظار داریم تا برای حفاظت موثر از آن بنای تاریخی، یاریگر میراث فرهنگی باشند.
اداره کل اوقاف و تولیت مسجد سید از بهره‌برداران اصلی مسجد سید محسوب می‌شوند.
کرم‌زاده گفت: بخش‌های مختلف این مسجد تاریخی بدلیل رسیدگی‌ نکردن منظم دچار آسیب شده است، از این رو در زمان حاضر کارشناسان ارشد میراث فرهنگی پنج عملیات شامل مرمت اضطراری بنای بزرگ گنبد خانه، کاشی‌ها، سقف، تزئینات چوبی و پاک سازی تزئینات ارزشمند این بنای تاریخی و مذهبی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی افزود: اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی اصفهان از سال پیش ۲ طرح مرمت پشت‌بامِ گنبدخانه و استحکام‌بخشی پی‌های آن را که دچار شکاف‌های عمیقی شده بود، آغاز کرد.
کرم‌زاده اضافه کرد: همچنین پیگیر برگزاری نشست‌های مختلف با بهره‌برداران مسجد برای ادای مسوولیت‌های اجتماعی خود در حفاظت از این بنای ارزشمند تاریخی هستیم.
بی‌توجهی به بنای مسجد سید شرایط نامطلوبی را برای این بنای قاجاری و مهم در اصفهان رقم زده است.
در حالی که مرمت‌های غیراصولی بلای جان بخش‌هایی از این مسجد تاریخی شده، بی‌توجهی به پنجره‌های گره‌چینی و کف‌فرشی که از هم گسیخته شده، نشان از حاکم بودن این شرایط در این بنا طی یک دهه گذشته است.
این شرایط در حالیست که آثار فرونشست همچون ترک‌ها و نشست‌های نامتقارن نیز شرایط این بنای تاریخی را سخت‌تر کرده است.
مسجد سید اصفهان در زمان محمدشاه قاجار بدست آیت‌الله حاج سیدمحمد باقر شفتی که از روحانیون بزرگ اصفهان و از مراجع عالیقدر تشیع در زمان خود بود، پایه‌گذاری شد.
این مسجد با بیش از هشت هزار مترمربع مساحت درای چهار در اصلی، ۲ چهل ستون، ۲ شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است، اما مناره ندارد.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گردشگری، فرونشست، اصفهان، مرمت، میراث فرهنگی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
هنر و رسانه
V
آرشیو