درد و دل نخستین تولیدکننده «نمک خوراکی» از گیاه سالیکورنیا در ایران/ متعادل سازی فشار خون با گیاه معجزه گر

نخستین تولید کننده نمک خوراکی از گیاه سالیکورنیا گفت: کار کردن در دمای 45 درجه‌ الی 50 درجه سانتیگراد و جایی که صبح خود را باید با طوفان گرد و غبار آغاز کنیم بسیار سخت و طاقت فرسا است 6 سال زحمت کشیدم تا توانستم با کشت گیاه سالیکورنیا، به عنوان تنها و نخستین تولیدکننده نمک خوراکی با اخذ مجوزهای لازم در استان گلستان و کشور ایران فعالیت کنم.
درد و دل نخستین تولیدکننده «نمک خوراکی» از گیاه سالیکورنیا در ایران/ متعادل سازی فشار خون با گیاه معجزه گر
1401/10/11 - 14:00
تاریخ و ساعت خبر:
144000
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از گرگان، گیاه سالیکورنیا یک گیاه شورپسند و بیابان زداست که به منظور مقابله با ریزگردها و گرد و غبار از آن استفاده می شود.
در این زمینه گفت و گو می کنیم با نخستین تولیدکننده نمک خوراکی از گیاه معجزه گر سالیکورنیا خانم مهرنسا قره‌خانی که خواندن آن خالی از لطف نیست.
این بانوی کارآفرین متولد 1368 دانش آموخته دکتری اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی از دانشگاه منابع طبیعی شهرستان گرگان است که در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس در گرگان اظهار کرد: محصول ما «تولید نمک خوراکی از گیاه سالیکورنیا» قابلیت صادرات و واردات ندارد و هیچ کس نمی‌تواند این گیاه را وارد کند زیرا قیمت هر 100 گرم نمک خوراکی 20 دلار است درحالی که ما این محصول را کمتر از دو دلار می‌فروشیم و درنتیجه قابلیت واردات را ندارد.
این کارآفرین نمونه ادامه داد: برای صادرات این محصول باید حداقل 10 الی 20 تن محصول تولید کنیم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و کارگاه کوچک من فقط ظرفیت تولید پنج تن محصول را دارد اگر بتوانیم ظرفیت کارگاه را ارتقا دهیم رقیب بین المللی بسیار خوبی برای
افراد خارج کشور خواهیم بود و ارزآوری بسیار خوبی برای کشور خواهیم داشت.

وی از سختی های کار و حمایت نشدن مسوولان از طرح گلایه کرد و گفت: از سال 1395 در مقطع دکتری قبول شدم و از اساتیدم خواستم یک کار تجاری به من معرفی کنند چون دوست نداشتم فقط به نوشتن مقالات پژوهشی و چاپ کتاب روی بیاورم که دکتر سلطان نیا یکی از استادهای بنده مرا راهنمایی کرد و گیاه سالیکورنیا را معرفی کرد.
این کارآفرین اظهار کرد: بعد از مطالعه بر روی این گیاه متوجه شدم که سالیکورنیا یک گیاه بیابان زداست و گیاه مقاوم به شوری است که خاصیت فراوانی نیز دارد.
قره خانی تصریح کرد: این گیاه از زمانی که کشت می شود تا زمان بذردهی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد زمانی که کشت می شود برای مقابله با بیان زایی مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین به عنوان علوفه دام از آن استفاده می‌شود.
وی افزود: کاه هیچ ارزش غذایی برای دام ندارد و فقط شکم دام را پر می‌کند درحالیکه گیاه سالیکورنیا به عنوان دام علاوه بر افزایش گوشت منجر به افزایش شیردهی دام های سبک و سنگین می شود.
این بانوی کارآفرین ابراز کرد: از دیگر خواص این گیاه می توان به خاصیت آنتی بیوتیک بودن این گیاه اشاره کرد همچنین تولید مواد آرایشی و بهداشتی، سبزی تازه کنسروی و نمک خوراکی از دیگر کاربردهای این گیاه به شمار می‌رود.
قره‌خانی گفت: در این مسیر سختی های بسیاری را متحمل شدم خیلی ها آمدند از محصولات من بازدید کردند عکس گرفتند و فقط شعار دادند و رفتند و دیگر پیگیری نکردند از مسوولان می خواهم از محصولات ما حمایت کنند.
قره‌خانی با بیان اینکه نمک طعام با نمک خوراکی تولید شده از گیاه سالیکورنیا متفاوت است، افزود: مقالات پژوهشی بسیاری ثابت کردند که نمک تولید شده از گیاه سالیکورنیا باعث متعادل سازی فشار خون می‌شود درحالیکه نمک طعام فشارخون را افزایش می‌دهد همچنین خاصیت ضد دیابتی دارد به گونه‌ای که امروزه قرص‌های ضدفشار و ضد دیابت از این گیاه تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: این محصول خاصیت ضد چاقی دارد و هر یکصد گرم از این محصول 20 دلار ارزش اقتصادی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مزرعه ما در شهر آق قلا است و کارگاه ما نیز در آزادشهر واقع شده است فعلا یک هکتار از اراضی را زیر کشت گیاه سالیکورنیا بردیم و امسال نیز با منابع طبیعی قرارداد بستیم و این اداره 100 هکتار زمین در گمیشان در اختیار ما قرار داد.
قره‌خانی از فعالیت هشت کارگر در کارگاه خود خبر داد و گفت: یکی از مشکلات عمده ما کوچک بودن کارگاه است فعلا هشت زن سرپرست خانوار در این کارگاه مشغول به کار هستند اگر مسوولان از ما حمایت کنند تا بتوانیم کارگاه بزرگتری با دستگاه‌های پیشرفته تر در نزدیکی مزرعه خریداری کنیم می توانیم زمینه اشتغال بیشتری را فراهم کنیم.
این کارآفرین ادامه داد: با انجام این طرح توانستیم در مناطق محرومی که نه کشاورزی در آن انجام می‌شود و نه دامپروری، اشتغال ایجاد کنیم و برای ادامه این کار نیاز به حمایت مسوولان داریم.
وی با بیان اینکه کارگاه ما دارای پروانه ساخت و سیب سلامت است، تصریح کرد: بذر این گیاه دارای 86 درصد اسید چرب غیراشباع است و روغن این محصول از روغن زیتون و روغن کنجد بسیار بهتر است.
قره‌خانی گفت: در مردادماه سال جاری در یک فستیوال که در کشور ترکیه برگزار شد شرکت کردم و طرح من جزو 10 طرح برگزیده از بین 300 طرح دنيا انتخاب شد و مدال اتحادیه اروپا در بخش اختراع و پژوهش را دریافت کردیم.
وی افزود: کشور ترکیه خیلی تمايل داشت تا تخصصمان را به آن کشور ببریم زیرا خشکسالی فقط در ایران نیست و این خطر کشورهای دیگر را نیز تهدید می کند.
این کارآفرین ابراز کرد: تمام این سختی ها را به جان خریدم تا در مناطق محروم ایران کار مفیدی انجام دهم امیدوارم مسوولان در این زمینه از طرح من حمایت کنند تا اشتغالزایی همراه با صادرات عالی را شاهد باشیم.
به گزارش طنین یاس از گرگان، تولید نمک خوراکی از گیاه سالیکورنیا برای نخستین بار در ایران توسط مهرنسا قره‌خانی از شهرستان گرگان صورت گرفت.
این گیاه بیابان زداست و برای مقابله با ریزگردها استفاده می‌شود همچنین در تعادل سازی فشارخون و مقابله با دیابت کاربرد دارد.
خبرنگار سمیرا رجبی
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کارآفرین، تولید کننده نمک خوراکی، گیاه س الیکورنیا، گیاه معجزه گر، فشارخون، بانوان کارآفرین ، گلستان، مهرنسا قره خانی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو