گزارش؛

مسئله فرزندآوری در رویارویی با سبک تازه زندگی

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان با بیان اینکه با وجود اهمیت موضوع جوانی جمعیت برخی دستگاه‌ها این موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار نمی‌دهند، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه ضرورت افزایش جمعیت با توجه به نقش آن در مولد بودن جامعه باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.
مسئله فرزندآوری در رویارویی با سبک تازه زندگی
1402/02/30 - 10:42
تاریخ و ساعت خبر:
148403
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کردستان، سال های نه چندان دوری سبک زندگی انسان ها طوری بود که بدون فرزند زیاد کاری از کار پیش نمی رفت، اما با گذشت زمان سبک زندگی ها طوری تغییر کرد که دیگر علاقه ای به داشتن فرزند زیاد در بین خانواده ها بسیار کمرنگ شد و اگر روال به همین منوال پیش برود دیگر پیری جمعیت زود زود فرا خواهد رسید، در این میان اما راهکارهای فرار از پیری جامعه و ایجاد توازن از طریق فرزندآوری تاکید فراوان شده است؛ مساله حادی که امروزه با وجود نوسان میان استان‌های مختلف، به پایین‌ترین سطح خود در تمامی نقاط کشور رسیده و نیازمند بررسی و تحلیل علل و راهکارهای حل آن است زیرا تحلیل پدیده‌ها می‌تواند از برنامه‌ریزی اشتباه و اتلاف هزینه‌های کلان از سوی دولت‌ها جلوگیری کند.
تعریف و اجرای برخی بسته‌های تشویقی برای بانوان شاغل
زینب زاله گفت: تعریف و اجرای برخی بسته‌های تشویقی برای بانوان شاغل و صاحب چند فرزند از جمله کاهش ساعت اداری و یا یک روز تعطیل، برگزاری نشست‌های روشنگری، فضاسازی محیطی، تولید محتواهای رسانه‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت صاحب نظران و ...از اقداماتی است که باید در طول هفته جمعیت به صورت گسترده در سطح استان انجام گیرد.
وی گفت: متاسفانه برخی مدیران و گروه‌های مردم‌نهاد در استان کردستان آنگونه که باید به مباحث جمعیتی توجه ندارند و آن را جز اولویت‌های چندم خود قرار داده‌اند.
وی با بیان اینکه با وجود اهمیت موضوع جوانی جمعیت برخی دستگاه‌ها این موضوع را در اولویت برنامه‌ها قرار نمی‌دهند، عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه ضرورت افزایش جمعیت با توجه به نقش آن در مولد بودن جامعه باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان هزینه کردن در راستای ترویج فرهنگ خانواده و تولید محتوا در این زمینه را نوعی سرمایه‌گذاری خواند و افزود: ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت‌، رفع موانع ازدواج، ترویج ازدواج آسان، تسهیل تشکیل خانواده، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی، کاهش هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در راستای تحقق اهداف طرح جوانی جمعیت ضروری است.
ثبت 13 مورد 3 قلوزایی در کردستا
علی جوکار مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در هر شبانه‌روز به طور متوسط 61 واقعه ولادت در کردستان به ثبت رسیده است.
جوکار با بیان اینکه 22 هزار و 489 واقعه ولادت در سال گذشته در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 4.1 درصد کاهش داشت، گفت: 13 مورد از این موالید به صورت سه قلوزایی و یک مورد چهارقلوزایی بوده است.
به گفته مدیرکل ثبت احوال کردستان، بیشترین موارد دوقلوزایی در استان مربوط به شهرستان سنندج و کمترین آن مربوط به سروآباد بوده است.
جوکار خاطرنشان کرد: 16 هزار و 792 مورد از 22 هزار و 489 واقعه ولادت به ثبت رسیده در استان مربوط به ولادت شهری و 5 هزار و 697 مورد ولادت روستایی بوده است.
آمار زاد و ولد در جمعیت روستایی هم پایین آمده است
استاندار کردستان گفت: اگرچه اقدامات خوبی در حوزه جوانی جمعیت در برخی دستگاه‌ها انجام شده است اما تحقق اهداف در این حوزه با کارهای روتین و معمول امکان‌پذیر نخواهد بود.
اسماعیل زارعی‌کوشا اظهار کرد: موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده در برگیرنده بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر تمرکز روی کارکرد ستاد پیگیری سیاست‌های جوانی جمعیت استان وجود داشته باشد می‌توانیم در زمینه ساماندهی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قدم‌های موثری برداریم.
استاندار کردستان تصریح کرد: بررسی آمار و اطلاعات وضعیت استان در زمینه آمار ازدواج و زاد و ولد 3 ماهه آخر سال گذشته به ما نشان می‌دهد وضعیت جوانی جمعیت به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.
وی با بیان اینکه ابلاغیه‌های ستاد جوانی جمعیت باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد، گفت: مصوبات این کمیته و اینکه وظیفه هر دستگاهی در این خصوص چیست، باید به صورت مستمر دنبال شود.
استاندار کردستان گفت: اقدامات خوبی در حوزه جوانی جمعیت در برخی دستگاه‌ها انجام گرفته که قابل تقدیر است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تحقق اهداف در این حوزه با کارهای روتین و معمول امکان‌پذیر نخواهد بود.
زارعی‌کوشا همچنین عنوان کرد: برای تحقق اهداف در حوزه سیاست‌ها و برنامه‌های جوان‌سازی جمعیت ضمن انجام وظایف ذاتی، نیاز به کارهای فوق‌العاده است.
وی خاطرنشان کرد: کارهای روتین در حوزه جوانی جمعیت از قبل وجود داشته و الان هم به روال گذشته انجام می‌شود اما باید به صورت ویژه در این زمینه کار کنیم.
وی اضافه کرد: اینکه برای برون‌رفت از این بحران فقط روی زوج‌های جوان متمرکز شویم کاری از پی
نمی‌بریم ممکن است درصدی از این زوج‌های جوان متقاعد به فرزندآوری بیشتر شوند اما این راهکار رفع بحران نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه آمار زاد و ولد در جمعیت روستایی هم پایین آمده است، گفت: برخی از موضوعات در جلسات این چنینی به نتیجه نمی‌رسد باید به فکر نشست‌های کوچک‌تر و تولید محتواهای تاثیرگذار برای اقناع و نهادینه کردن فرهنگ فرزندآوری در جامعه باشیم.
سن ازدواج و فرزندآوری در کردستان بالاتر از میانگین کشوری است
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: میانگین سنی ازدواج و فرزندآوری در استان نسبت به کشور بالاتر است
سن ازدواج و فرزندآوری در کردستان بالاتر از میانگین کشوری است
فرزام بیدارپور اظهار کرد: 75 درصد قانون افزایش جمعیت به وزارت بهداشت بر می‌گردد در صورتی که در زمینه ازدواج و فرزندآوری باید سایر دستگاه‌ها هم سهمی از این موضوع داشته باشند.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در راستای تحقق اهداف جوانی جمعیت اقدامات مختلفی را انجام داده و در حال حاضر 70 درصد از ظرفیت منازل مسکونی به کارکنانی تعلق دارد که دارای 3 فرزند هستند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی ساخت 100 واحد خوابگاه برای دانشجویان متاهل در دستور کار قرار گرفته که در حال حاضر پلان آن آماده شده و مشغول تامین منابع مالی هستیم.
بیدارپور با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد دانشجویان متاهل دارای خوابگاه و به 48 زوج دانشجو تسهیلات 60 میلیونی پرداخت شده است، گفت: 822 نفر تبدیل وضعیت شده و کمک هزینه اولاد و 5 درصد حق عائله‌مندی برای همه جامعه هدف دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
هفته جمعیت، مشوق های فرزندآوری، دلایل عدم فرزندآوری، پیری جمعیت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو