الگوی سوم زن مسلمان، نیازمند گفتمان قوی و انقلابی برای معرفی / نقش شهدای زن ، راهبری زنان برای تبدیل شدن به الگوی سوم

از همان سال­های مبارزه با رژیم طاغوت، زن ایرانی، آگاهانه در مسیری قرار گرفت که با تمسک به الگوهای برجسته‌ی دینی، ضمن مردود اعلام کردن الگوهای زن شرقی و زن غربی! که «ظلم و تحقیر به اسمِ آزادی » را به خوردشان داده بودند با «غلبه بر الگویِ مادی»، نه تنها سکوی رشد و افتخارآفرینی را یکی پس از دیگری از آن خود کرد بلکه توانست هویّت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند.
الگوی سوم زن مسلمان، نیازمند گفتمان قوی و انقلابی برای معرفی / نقش شهدای زن ، راهبری زنان برای تبدیل شدن به الگوی سوم
1401/12/14 - 11:14
تاریخ و ساعت خبر:
145758
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - منیره غلامی توکلی : هویت زن ایرانی با عنوان «الگوی سوم زن مسلمان» ارمغانی برای جامعه زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که برگرفته از نگاه الهی به زن، جایگاه او در آموزه­ های اسلامی و سیره بزرگان دینی است. هویت جدیدی که در تضاد کامل با الگوی زن عریان غربی و زن منفعل شرقی است. و زن مسلمان ایرانی را در پوششی کامل اما همراه مردان در صفوف مختلف اجتماعی، سیاسی، ادبی و هنری، ورزشی و... قرارر داد. نقش آفرینی که همراه با ایمان و عفت بود و هست.
از همان سال­های مبارزه با رژیم طاغوت، زن ایرانی، آگاهانه در مسیری قرار گرفت که با تمسک به الگوهای برجسته‌ی دینی، ضمن مردود اعلام کردن الگوهای زن شرقی و زن غربی! که «ظلم و تحقیر به اسمِ آزادی » را به خوردشان داده بودند با «غلبه بر الگویِ مادی»، نه تنها سکوی رشد و افتخارآفرینی را یکی پس از دیگری از آن خود کرد بلکه توانست هویّت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند.
در این مسیر طولانی اما مبارک زن مسلمان ایرانی توانست گام به گام به سوی خودباوری حرکت کند و از جایگاه کمینه «در حاشیه و دست دوم» بودن زن شرقی و «ابزار تمتع و سوء‌استفاده»‌ قرار داشتن زن غربی، فاصله ای بعید بگیرد تا جایی که بنابر فرامایش مقام معظم رهبری این زن « تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود.» و در این تاریخ سازی، شهدای زن در کسوت معماران ایران جدید، ظهور و بروز کردند.
میترا خسروبیک، کارشناس مسائل اجتماعی و محقق ادبیات پایداری در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار سایت زنان شهید معتقد است: « شهدای زن، آن زمره از بانوانی بودند که زمانی برای کشور تاریخ سازی کردند که زن ایرانی سال ها طی سیاست گزاری های غربی و دون شخصیت او در پستوی منازل خود را از آماج تبدیل شدن به زن شرقی و زن غربی، دور نگه داشته بود. زنان شهید در نخستین گام ساخت ایران جدید، برگ زرینی از تاریخ ایران اسلامی را به نام خود نوشتند و تاریخ­سازی کردند. از این رو مقام معظم رهبری از آنها به نام معماران ایران جدید، یاد می کنند. »
وی در ادامه با اشاره به اینکه سال­های دفاع مقدس، سال­های قامت کشیدن زن ایرانی برای عرشی شدن و فرصت ظهور در ساحت رشد و تعالی با تهذیب نفس بود، تصریح کرد: « زنان شهید را مقام معظم رهبری " لشگری از فرشتگان " می­نامند که "لشگر" بودن شان ساحت "ولایت اجتماعی" آنها را تعریف می ­کند و "فرشته" بودن شان جهادی را به خاطر می­ آورد که طی آن برای خدا از جان گذشتند.
این محقق ادبیات پایداری با بیان اینکه اثار باقی مانده از شهدای زن اعم از وصیت نامه ­ها، دل نوشته­ ها، نامه­ ها و حتی خاطره نوشته­ه ای آنها، خواننده را به سمت و سوی معنویت، پیشرفت و علوّ مقامات علمی و عملی سوق می­ دهد، گفت: این همان ویژگی راهبری شهید زن است که با هدایت نسلی از زنان مؤمن و متعهد نه تنها ایران نوین را می­ سازند بلکه ارزشمندترین خدمات را ارائه می ­دهند.
این نکته که شاید تا قبل از پیام مقام معظم رهبری به نخستین کنگره هفت هزار زن شهید، ما به مسئله زنان نگاه راهبردی نداشته‌ایم، انکارناپذیر است! متأسفانه رسوبات نگاه شرقی و هجمه نفوذ نگاه غربی به زن در بخش­ هایی از کشور وجود دارد اما خوشبختانه طی چهل و چهار سال، جایگاهی که اندیشه های امامین انقلاب اسلامی نقش پیشرانی زنان را احیا کرد، ایران اسلامی توانست الگوهای سوم متعددی از زنان فرهیخته انقلابی تا زنان مجاهد ؛ از زنان تربیت کننده نسل منتظر المهدی تا زنان فعال در عرصه­ های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به جهان معرفی کند. زنانی که با در نظر گرفتن کرامت زن توانستند قله­ های افتخار آفرینی را فتح کنند و به جهانیان ثابت کند که زن از منظر نگاه متعالی انقلاب اسلامی، زن دنباله‌روی الگوی زن غربی یا شرقی نیست؛ بلکه یک انسان توحیدی و خدامحور است که عفیف، محجبه و شریف می ­تواند مرکز تحولات عالم باشد.
الگوی سومی که راهبری آن را لشگری از شهدای زن بر عهده دارند، هم رکن خانواده است و هم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، حکومتی، مشارکت اثرگذار و فعال دارد، این ویژگی ها دست نیافتنی برای زن ایرانی نبودند چرا که شخصیت‌هایی تاریخ‌ساز همچون حضرت خدیجه (س)، حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) الگوی اول و زنان صدر اسلام الگوی دوم اند. به قولی چون که صد آمد نود هم پیش ماست .
بعد از شهدا، تربیت کنندگان آنها یعنی " مادران شهدا" الگوی جامعه زنان هستند، الگویی منطبق با این مفهوم قرآنی «نباتاً حَسَناً» یعنی تربیت نیکو. : فرزندانی که نیکو تربیت شدند در صحنه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس حضور اثرگذار داشتند و دارند و این محصول همان الگوی سوم زن است؛ زیرا در گفتمان انقلاب اسلامی، جایگاه تربیتی زن به‌عنوان مادر، بسیار اهمیت دارد.
عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در گفت گو با خبرنگار زنان شهید در این باره می گوید: معماری کاری سخت اما پر از ظرافت هایی است که با وجود این ظرافت کاری ها تاثیر به مراتب بزرگتری از خودشان برجای می­ گذارند. این کار به دلیل سختی، معمولا بر دوش مردان گذاشته می­ شود، دقیقا مانند تربیت فرزندان که مساوی است با ساختن نسلی سالم و در ادامه، ایرانی نوین.
مرضیه خورشیدی افزود: حال در صورت نبود پدر، این وظیفه بر دوش مادران است که آرمان های اسلامی، اعتقادی و سیاسی که شهید بخاطر آنها به شهادت رسیده را هم به خود و سپس به فرزندانشان منتقل کنند، چرا که تاثیر زن بر رفتار و طرز تفکر اطرافیانش می تواند آنقدر اصولی باشد که به هر صورتی که بخواهد می تواند آنها را شکل دهد.
وی ادامه داد: بنابراین کارکرد زنان شهدا در این زمینه عاری از اهمیت نیست. طلایه دارانی که ستون کشور و نسل سوم را همانند معماری مقتدر برای ایران جدید می­ سازند.
ایران با توجه به برخورداری از وجود جمع کثیری از زنان طراز انقلاب اسلامی دارای الگوهای سوم کم نظیری است که متأسفانه هنوز نتوانسته است آنها را ابتدا در داخل از کشور و سپس برای جهانیان معرفی کند. این خلاء روایت از زنان تأثیرگذار ایرانی قطعا پیامدهایی چون جایگزینی الگوهای شرقی و غربی و تأثیرپذیری جوانان از آنها دارد، به راستی چرا ما نتوانستیم در معرفی این الگو در حد انتظار وارد شویم؟ به واقع روایت ضعیف از الگوهای سوم که همه ابعاد وجودی الگوهای سوم را در بر نمی گیرد، مهم­ترین مسئله ایست که با آن ر و به رو هستیم. مثلا وقتی به سراغ یک مادر شهید می رویم، فقط ایستادگی وی را برجسته‌سازی می‌کنیم، اما نقش اجتماعی این مادر و نوع تربیت وی مغفول می ماند.
فربد احسانی کارشناس و فعال رسانه می­گوید: گفتمان سازی از جمله کارکردهای رسانه‌هاست. اگرچه هم رسانه‌ها و هم گفتمان از یکدیگر تبعیت می‌کنند و وابسته به یکدیگر هستند اما رسانه‌ها در رقابت با رسانه‌های دیگر بویژه رسانه‌های غربی که گفتمان خاص خودشان را دارند، قرار دارند. در این رقابت دو موضوع مهم مطرح است اول اینکه گفتمان قوی وجود داشته باشد که در جامعه­ گیرایی لازم را داشته باشد و از سوی دیگر رسانه‌ها نیز در این حوزه بتوانند به خوبی گفتمان را در جامعه روایتگری کنند.
در همین رابطه متاسفانه رسانه‌های داخلی با وجود گفتمان قوی و انقلابی که وجود دارد در رقابت با رسانه‌های رقیب که البته از امکانات مختلفی بویژه فناوری­های روز برخوردار هستند، عقب افتاده­ اند. البته همه چیز به فناوری ختم نمی شود گرچه فناوری هم در این حوزه بسیار اثرگذار است اما سطح خلاقیت و ایده ­سازی و اطلاع­ رسانی نرم در این حوزه بیشتر از گذشته مورد توجه است. هر چند که باید گفت که رسانه­ های نوین ایران نیز به تجهیزات روز مجهز شده­ اند و در این حیطه بسیار توانسته اند کارهای مهمی انجام دهند.
به نظر می­ رسد ما نیازمند یک همت زنانه هستیم تا ظرفیت عظیم دین اسلام و نگاه شیعی به زن امروز را بازنمایی کنیم، هم برای بانوان خودمان و هم برای بانوان کل دنیا.»
منبع زنان شهید
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
الگوی سوم، گفتمان انقلاب اسلامی، شهدای زن، زن مسلمان ایرانی، انقلاب اسلامی، زن نه شرقی نه غربی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو